Az életművész – festő, író, zenész – drMáriás kedveli a képtelenségeket, ügyesen forgatja a szót, a Brody Studios termeiben rendezett kiállításmegnyitón fel is cserélte, így lettek az érdeklődők egy csapásra „idevetődő, véletlenszerű figurák”. Akár a Kieselbach Galéria, akár Fábry Sándor neve volt a hívószó, akár a Tudósok együttes frontembere vagy Weiler Péter művészete vonzotta a közönséget, a véletlenszerűen idevetődő figurák, érdeklődők, rajongók és szimpatizánsok megtöltötték az épületet, és színes összképet nyújtottak az Önarckép Trianonnal – Száz év határ című kiállításon. Ami közös volt bennük: a trianoni keret, amelyben száz év óta zajlik már – még ha sokszor véletlenszerűen is – igen élénken a nagyszülők, szülők sorsa és a saját életünk.
A nagy háború a nagyapa életútját, a második világégés az apa sorsát határozta meg, Máriás Bélát a délszláv háború lökte át a határon 1991-ben. A festő művei azóta is határátlépések sorozata. Weiler Péter pixeles képein viszont kissé homályosan látszik a múlt: mi történt itt 1956-ban? Hova tűnt Kádár János november 1-jén? Talán elrabolták? Az idő nyomot hagy, a „daliás idők” emlékét és a háborúk hegeit egyaránt megőrzi a tér, láthatjuk ezt Kassán, vagy ha Kolozsváron sétálunk, de betérhetünk a budapesti Vörösmarty utca 38. szám alatti bérházba is ezért az élményért. Romkocsma? Kiállítótér? Az elmúlt száz év történései láthatók a falakon – repedések, lövésnyomok és festmények formájában. Feltárulnak a rétegek, az emeleti szoba, a pince, a társalgó és az udvar, de még a lépcsőház is szimbolikus szerepet kap a trianoni önarckép megjelenítésében.
– A Brody Studios ezekkel a hámsérülésekkel, foszlódásokkal, csorbulásokkal maradt itt a múltból, ezért érezzük hiteles helynek – jegyzi meg Kieselbach Tamás galériatulajdonos.
– Nem egyszerűen romkocsma, mert a világítás, a berendezés „megemeli” a helyet. Weiler Péter és drMáriás festészeti installációjukkal olyan szellemi utazásra hívnak bennünket, ahol az örömteli és fájdalmas témák együtt segítik, hogy feldolgozzuk ezt a határok szabdalta száz évet. Az alkotókat a jövőbe tekintés inspirálja, amelyhez a múlt ismerete elengedhetetlen.