Magyar esélyek
Idén 12 magyar startup mutatkozott be a Web Summiton, köztük a magyar standon – egy többfordulós előszűrés nyomán – öt kiemelt. A nyertes cégek között van orvosi alkalmazást, marketing vagy borászati megoldást kínáló startup is. Halmai Miklós nagykövettel beszélgettünk a tapasztalatokról.
– Negyedik éve tér vissza Lisszabonba a Web Summit. Ezúttal milyen esélyekkel indulnak a magyar résztvevők?
– Alapvetően kedvezők a kilátások. Már háromszáz magyar résztvevője van a konferenciának, és akikkel sikerült beszélnem, azok egytől egyig azt mondják, hogy a lisszaboni úton csupa olyan kapcsolatra és hasznos tapasztaltra tehetnek szert, amelyet cégük építésénél fel tudnak használni. Mostanra Magyországon is képült egy startup kultúra, vannak életképes koncepciók és jól eladható termékek, amelyeknek marketing és piac kell. A Web Summithoz hasonló rendezvények pedig éppen erre szolgálnak. Ráadásul Lisszabon világvárosnak számít, jelentős nyilvánosságot biztosít az itt bemutatkozóknak.
– Hogyan tudja segíteni a piacra lépést a nagykövetség?
– Kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezünk, így ha egy magyar cég tudja, mit és hol szeretne eladni, annak mindig tudunk segíteni. A portugál gazdaságot súlyosan érintette a 2008-as válság, ma is alapvetően tőkehiányos, ezért nagyon megnézik, mire költenek. Azonban ismerünk olyan befektetőket, akik érdeklődnek a magyar piac és a magyar cégek iránt.
– Az idei Web Summit legjelentősebb témája az adatbiztonság és a fenntartható fejlődés volt. Ez lehet a hazaiak egyik kitörési pontja?
– Ez is. Ha megnézzük a bemutatkozó cégek listáját, igen különböző applikációkkal találkozunk. Ám biztos, hogy a kiberbiztonság kérdésében Portugália jól áll, többek között ezért is kapta meg négy éve a konferencia rendezési jogát, illetve ezért is hosszabbították meg a szerződést a következő tíz évre. 2017-ben pedig a NATO is ide telepítette a kiberfejlesztésekkel foglalkozó IT Akadémiát.