A közterek jelentősége jóval túlmutat a város közlekedésében játszott szerepükön. Kialakításuk magán hordozta/hordozza a XX. század minden várostervezési baklövésének következményét. Budán, egy Várhegy alatti bérelt lakásban dolgozik egy többgenerációs mérnökcsoport, az Építész Stúdió. A legtöbb építészirodával szemben, ahol egy-két emblematikus név a vonzerő, a többiek pedig a kezük alá dolgoznak, itt tucatnyi építész alkot „családias rendszerben”.
– Nálunk tudatosan fenntartott demokrácia van – hangsúlyozza a negyvenes éveiben járó résztulajdonos. Fialovszky Tamás szerint, ha vannak is szólisták, mégiscsak az összhangzat számít.
Mielőtt rátérnénk a Blaha Lujza tér és a Népszínház utca újratervezésére, Fialovszky és munkatársa, Kenéz Gergely négy fényképből álló montázst vetít a falra. A képek a Ferenciek terét mutatják azonos nézőpontból, de fél évszázados eltérésekkel napjainkig. A sorozat világosan mutatja, miként falta fel a város szívét az idevezetett autópálya. Az autófetisiszta szemlélet következménye, hogy a gépjárművek elfoglalták az életteret az emberektől. A Rákóczi út sztrádásításának az volt az ideológiája, hogy gyorsan át kell irányítani a városon az M1-es, M7-es és M3-as autópályák forgalmát, amit úgy oldottak meg, hogy az Erzsébet hídon átvezetve szinte vonalzóval kötötték össze az autópályákat. A budapestiek életminőségi szempontjai nem voltak tényezők e döntésekben. A főváros fontosabb terein, csomópontjain a gyalogosokat aluljárókba kényszerítették, a felszín az autóké lett.
A rendszerváltozás után fogalmazódott meg az az igény, hogy jó volna a közterületekből minél többet visszaadni az embereknek. Az elmúlt évtized rekonstrukcióiban itt-ott tükröződik is, de a belvárosi autópálya megszüntetése túl nagy falatnak bizonyult. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján ugyan ma is ott díszeleg az újratervezett, csökkentett forgalmú Rákóczi út látványterve – miután a Budapest Szíve Program részeként nagy ívű városépítészeti koncepció bontakozott ki Vitézy Dávid vezetése alatt –, és mint írják, a projekt a „startvonalon várja”, hogy indulhasson. A terv szerint a kétszer három sáv helyett csak kétszer két sáv (egy középre helyezett buszsáv és egy autósáv), illetve velük párhuzamosan egy kerékpársáv maradt volna. A kétoldalt felszabadult területen kiszélesedő járda korzóvá alakulna fákkal, utcabútorokkal, kerthelyiségekkel.