Legfeljebb egy-két mondatot szokás szánni az illusztrációra. Keresztes Dóra a legjobbak közül való, sokoldalú tervezőgrafikai tevékenysége – könyvillusztrálás, tipográfia, plakáttervezés, színházi látványtervezés – mellett animációs filmeket készít, és autonóm képzőművészettel is foglalkozik. Ágh István Három nap egy esztendő című népmesegyűjteményét színes linóleummetszetekkel illusztrálta, ám az eredmény több, mint egy illusztrált kötet. Képei nem szemléltetik vagy megjelenítik az olvasottakat, hanem hozzátesznek, a maguk módján értelmezik is a tartalmat.
Egy igen kényelmetlen, róka fogta csuka, csuka fogta róka szituációval például, amelyben ráadásul ember helyettesíti a ravaszdit. Kifacsarodott, összetapadt állapot, egymásrautaltság – ez a bőség ára a sajátos életfelfogást tükröző, A csuka nevében című mesében. Carpe diem! A cigánynak váratlanul minden kívánsága teljesül, így kerül heccből, csak úgy, bemondásra egy gyerek a királykisasszony hasába, s ezzel végleg összefonódik két, egymáshoz sehogy sem illő személy sorsa. Hogy mi lesz az otthoniakkal, a sátorban élő rajkókkal? A szurtos gyerekek igen színes életképet nyújtanak, a feleség meg bizonyára a sátorban maradt, mert róla nem szól a fáma, a cigány a királykisasszonnyal evickél a továbbiakban. De A csuka nevében az átváltozások meséje, a halpikkely pénzzé, a csuka királykisasszonnyá is változhat, ami mindjárt más megvilágítást ad az összeforrt testeknek. Az illusztráció pedig a mesének.
Keresztes Dóra alkotásai első látásra is kapcsolódnak a népművészethez, és nemcsak a felszínen – formájukkal, színeikkel –, hanem lényegileg is visszaadják annak szemléletét. Képeinek a háttere – még ha üres, fehér – is beszédes, a minta által kiharapott forma értelmet ad a maradék, kitöltetlen résznek, amely életre kel, felesel a színes rajzzal. A sík papíron kitágul az üzenet, hasonlóan a kalotaszegi varrottashoz, melynek a világa a maga teljességében, sajátos összefüggéseivel együtt körülveszi az írásos hímzést. Fehér háttérben piros virágminta? Ugyan, ha jobban megnézzük, kiderül, hogy a díszpárnáról emberi arc tekint ránk vissza, s ha akarjuk, ha nem, elementáris erővel közvetíti világképét. Keresztes Dóra rajzainak hatása alól sem vonhatja ki magát az olvasó. Ezeket a rajzokat is olvasni kell, akárcsak az írásos hímzést. Aki kiolvassa, tágas összefüggések birtokosává válik.