Mindennap megnézem, jött-e valami. Értesítő, levél, esetleg kis csomag: hamar kiderül, hogy a postás a járvány kitörése óta nem szeret felcsengetni, inkább bedob a postaládába egy visszadátumozott értesítőt. A harmadik emelet persze magasan van, a minap sem akart feljönni a futár a kétszer huszonöt literes virágfölddel, magától értetődőnek vette, hogy majd valaki leszalad, és felcipeli helyette. A társasházban nagy a jövés-menés, kézbesítők adják egymásnak a kilincset. De hát miért is jobb házhoz rendelni valamit akár látatlanban, és vállalni az esetleges visszaküldéssel járó macerát ahelyett, hogy elsétálnánk a boltig? A válasz kézenfekvő: azért, mert ezáltal minimalizáljuk az emberi kontaktusokat.
Az Egészségügyi Világszervezet szerint ugyanis csekély az esélye annak, hogy valaki küldeményeken keresztül terjessze vagy kapja el a koronavírust. A WHO honlapján úgy fogalmaznak, hogy nyugodtan lehet csomagot rendelni az interneten, hiszen a legtöbb esetben a küldemények felületén a vírusok csupán néhány óráig képesek tovább fertőzni, miközben a küldemény átfutási ideje alatt, amely egy-két munkanap is lehet, az esetleges vírusok elpusztulnak. A veszélyt pedig tovább csökkenthetjük, ha a csomag felbontása után a dobozt nyomban a szemétbe dobjuk, és utána kezet mosunk.
Versengés a címekért
A The New York Timesban megjelent cikkben az Egyesült Államok legnagyobb futárszolgálatai állítják: egyetlen eset sem bizonyítja, hogy valaki az alkalmazottaik által kiszállított termékek dobozától kapta volna el a vírust. James Lloyd-Smith, a kaliforniai Berkeley Egyetem ökológiai és biológiai tanszékének professzora szerint csak feltételezés, hogy a Covid–19 hosszabb ideig életképes maradhatna dobozok felületén, viszont a postai alkalmazottak, a csomagelosztásban dolgozók és a futárok jóval nagyobb veszélyben vannak – pusztán a nagy számok törvénye miatt.
A vírus által jelenleg leginkább sújtott országokban pár nap alatt többszörösére nőtt az online vásárlás mértéke, feltehetően nálunk sem lesz másképp, hiszen a nagy cégek többsége már bezárta üzleteit, a kicsiknek pedig létfontosságú, hogy ne maradjanak hónapokig profit nélkül, ezért mindenáron ösztönzik az ügyfeleket a házhoz rendelésre. Az Amazon márciusban világszerte százezer új munkahelyet hozott létre kézbesítési hálózatához, hogy lépést tudjon tartani a kereslettel – most további 75 ezer dolgozót toboroznak.