A távoktatás felbátorította a magyartanárokat, és gyakrabban nyúltak a kortárs irodalomhoz, mint korábban. Főleg azok, akik már eddig is bátrabban kísérleteztek. A nemzeti köznevelési portál okostankönyveinek használatával vagy a Facebookon az online irodalomoldalt követve eleve könnyebben rá is találtak. Ezeken az oldalakon forrásmegjelöléssel szabadon lehetett elérhető, nem jogdíjas szövegekhez hozzájutni – kapjuk a tájékoztatást Zalay Szabolcstól, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium igazgatójától, aki kérésünkre megkérdezte az intézményben a szakos kollégákat tapasztalataikról.
Sz. szerint viszont, aki egy vidéki középiskola gyakorló tanára, ahogy neki sem, úgy valószínűleg még sok kollégájának sem jutottak eszébe a szerzői jogok. Három osztállyal dolgozott, ebből kettőt érettségire készített fel, és mindvégig szabadon búvárkodott az interneten. A kortárs irodalomból Dragomán György Cukor című novelláját dolgozta fel a diákokkal. Érdekes viszont a kérdésfelvetése: vajon a közösségi hálón közzétett saját készítésű feladatlapok nem esnek-e szerzői jogi védelem alá, hiszen ezeket ettől kezdve bárki felhasználhatja, módosíthatja, árulhatja. L. viszont azt mondja, nehezebb online tanítani, mint személyesen, és nem volt sem módja, sem ideje a netes „kalandozásokra”.
Zalay Szabolcs, aki maga is magyar szakos tanár, arra a kérdésünkre, nem hasonlóan nehéz-e egy kortárs mű a diákoknak, mint egy Jókai-regény, azt válaszolja: a posztmodern kortárs olvasása közelebb áll a mai diákokhoz, ugyanazon a nyelven beszél, mint ők, a környezet, a tempó is ismerős. Ám egy Esterházy Péter- vagy egy Dragomán György-mű olvasása sem könnyű feladat azoknak, akiknél hiányoznak azok a műveltségi elemek, amelyek nélkül ezek a szövegek nem érthetőek. Ebből a szempontból nincs különbség a kortárs és a klasszikus között. A XIX. századi irodalom megértéséhez legalább annyi speciális ismeretre van ugyanis szükség, mint a kilencvenes évek prózafordulatának megértéséhez.
A távoktatás speciális helyzetet teremtett a szerzői joggal védett művek esetében. Az új helyzetet mind a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), mind az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület érzékelte. Előbbi külön kiadványt állított össze a tanárok számára arról, hogyan kell és lehet bánni a világhálón a szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakkal, utóbbi pedig online konferencián tájékoztatta az érdeklődőket, valamint közreadta Grad-Gyenge Anikó és Jókúti András Sorvezető tananyagkészítéshez szellemi tulajdoni szempontból című tanulmányát.