A napokban indította el Fotótér elnevezésű tartalomszolgáltatását az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK). Az első két gyűjtemény, amelyet a trianoni békeszerződés aláírásának századik évfordulója alkalmából közzétettek, tízezer képből áll, és az első világháború, valamint a Trianon utáni Erdély fotográfiáit tartalmazza. Bár a legtöbb felvételről lehet tudni, hol készült, a felhasználókat arra kérik, ha felismerik a képeken szereplő helyszíneket, szereplőket, írják meg az OSZK fotótárosainak.
A lehetőség, hogy segítséget nyújthatunk a könyvtárnak a fotók leírásának pontosításában, nem egyszerű, de nem is teljesíthetetlen. Nekem máris sikerült, jóllehet másfél száz fotónál többet néztem meg. A megadott adatok alapján a képek dél-magyarországi piacon készültek népviseletbe öltözött román árusokról 1914–18 között, a „magyar világban”. Nekem a helyszínt sikerült beazonosítanom első látásra. A fényképek a temesvári Józsefvárost örökítik meg, amelynek főutcáján, az úgynevezett Scudier téren annak idején rendszeresen tartottak vásárokat, hiszen a közelben lévő vasútállomásról könnyen idejuthattak a termelők.
A piac még mindig megvan, annyi a változás, hogy néhány utcával arrébb költöztették.
A felvételeken látható épületek is még állnak, sőt nagyon is jól felismerhetők. Mondhatnók, eltelt száz év, de a díszlet szinte semmit sem módosult. Kivéve a lakókat. Ők már nem ugyanazok…
A Fotótér alapját alkotó gyűjtemény közel hatszázezer fényképet tartalmaz, ezek közül a különleges, forrásértékű részeket teljes körűen digitalizálja az OSZK. Ebbe a csoportba tartozik az első világháborús kollekció és a Szabó Dénes (1907–1982) képeiből készült galéria is. Utóbbi volt az első, amelyet az Országos Könyvtári Platform projekt keretében kifejlesztett felületen dolgozott fel a könyvtár.
A háborús felvételeket 1914 augusztusától gyűjti az OSZK. A hatezer fénykép között olyan neves fotográfusok munkái is megtalálhatók, mint Müllner János (1870–1925), Balogh Rudolf (1879–1944) és Erdélyi Mór (1866–1934). A felvételek zöme nagyítás, de akad köztük üveglemez és diakép is. Főként a tábori élet mozzanataiba nyújtanak betekintést, de a frontról, a harcokról és azok drámai következményeiről, a hátországról és a mérhetetlen szegénységről is tudósítanak. Különösen megkapó az a jelenet, amely egy tábori mise előkészületeit ábrázolja fenyőágakból épült kápolnánál 1917 márciusában, a Putna völgyében, amely kritikus pontnak számított. De láthatunk halott és sebesült katonákat is, hadikórházakat, katonaportrékat, zsúpfedeles parasztház mellé épített bunkert és rönkfalat, valamint az Érdekes Ujság fotópályázatának anyagát a háború borzalmairól.