Az Aida Perla télen dél felé veszi az irányt, lemegy a Karib-tengerig vagy a Kanári-szigetekig, ahol karácsonykor is meleg van. A háromszáz méter hosszú és 37,6 méter széles óceánjáró több ezer utast szállít, közel ezer fő csak a személyzet, igaz, utóbbi nem vár luxuselhelyezést. A zömében indonéz, filippínó és kínai személyzet tagjai kétszemélyes, szűk kabinokban alszanak, ám a váratlan helyzetnek köszönhetően kivételesen megtapasztalhatták azt is, mi mindent nyújt a két hétre egyébként háromezer-ötszáz eurós balkonos szoba. Az utazóközönség eközben hazafelé repült bánatosan vagy mérgesen – ki-ki vérmérséklete szerint.
Diplomáciai érzék
A jóléti társadalmakban nem meglepő karib-tengeri pihenés mellett dönteni a hideg beálltával, német honpolgárok például gyakorta számolnak úgy, hogy az idősek otthona költségeit pár hétre tengeri utazásra cserélik. Az Aida Perlán a kéthetes körutazás Barbados szigetén kezdődik, az útvonal: Saint Vincent, Saint Lucia, Dominika, Guadaloupe, Antigua, La Romana, Aruba, Curaçao és Bonaire, majd Grenada után ismét Barbadosra érkezik vissza az utazóközönség. Így volt ez tavaly télen is, ment minden a maga rendje és módja szerint egészen 2020. március 4-ig, mikor is az Aida Perlát nem engedték Saint Lucia szigetén kikötni. Ez volt az első jel. Az Aida Perlán olasz zászló leng, s mert Genovában van bejegyezve, a hajó főorvosának is olasznak kell lennie. A hajó parancsnoka azonban német, az utasok többsége is az, az ápolók úgyszintén. A német kollégák szívesen kritizálják az olaszokat, az ellentét az eltérő nemzeti karakterből fakad sok esetben. A képet tovább színesíti a kiszolgáló személyzet, s hogy a hajó főorvosa, Pintér Lajos, aki tiszteletbeli főkonzul Veronában, úgy olasz, hogy közben magyar is.
– Jó diplomáciai érzék kell ehhez a hivatáshoz – mondja mosolyogva a professzor –, rólam mindenesetre az a hír járja, hogy kiegyensúlyozott ember vagyok. Nehéz kihozni a sodromból, az biztos. 1956-ban másodéves orvostanhallgatóként kerültem ki Olaszországba, pápai ösztöndíjjal fejezhettem be az egyetemet, és azzal az elhivatottsággal, hogy minden betegben a saját apámat, anyámat, testvéremet lássam. Azóta így próbálok segíteni. Családi indíttatásból is fakad, hogy nem adom fel egykönnyen. Tizenegy éves koromban apám, aki állomásfőnök volt Pusztamonostoron, kitűnő bizonyítványom láttán azt mondta: meg kell tanulnod dolgozni is. Háború után csóró gyerekek tisztították a füvet a vasúti pálya mentén, apám elküldött engem is, de az ötödik napra minden ujjbegyem kivéresedett, sírtam, hogy én nem megyek többé oda. Erre apám elkezdte magyarázni: látod, dolgozni sokszor szenvedés, de ha el akarsz érni valamit, a fájdalmat is legyőzöd, és továbbmész. És tényleg megcsináltam: az első héten én voltam az utolsó, de a harmadik hétre megedződtem. Amikor huszonegy évesen kikerültem Olaszországba, akkor is büszke voltam rá, hogy magyar vagyok, a nehéz pillanatokban mindig azt mondogattam magamnak: ha ma rosszul megy, tán holnap jobb lesz, igen, mindent megteszek azért, hogy holnap jobb legyen.