– Hogyan lesz egy jogászhallgatóból filmrendező?
– Harmadéves voltam az egyetemen, amikor dolgozni kezdtem a kolozsvári bábszínházban. Ezután beiratkoztam a Sapientia Egyetemen induló film-fotó-média szakra, de még mindig nem voltam biztos a dolgomban, az államvizsga körül körvonalazódott csak igazán, hogy ezt szeretném csinálni. Eleinte főleg animációs filmeket készítettem, dacára annak, hogy nem tudok rajzolni: arra készültem, hogy majd megtanulok. Ezekkel a kisfilmekkel aztán sikereket értem el, fesztiválokon szerepeltem, nyertem díjakat, az élő szereplős filmkészítést pedig véletlen folytán próbáltam csak ki. Lakatos Róbert kolozsvári rendezőnek volt egy kisjátékfilmterve, amelyre támogatást nyert, de közben a nagyjátékfilmjének is bizalmat szavaztak, ezért nem volt ideje mindkettőre, és keresett valakit, aki leforgatja helyette a rövidfilmet. Azt szerettem meg az élő szereplős forgatásban, hogy szinte mindenben mozgósítanom kell magam, szervezésileg, technikailag, érzelmileg, az ízlésemben. Mindent bele kell adjak, hogy működni tudjon.
– Mennyire volt más nagyjátékfilmet forgatni a rövidfilmek után?
– A rövidfilmek inkább tanulópályák, az ember általuk sajátítja el a szakmát, ám hosszú történettel jobban lehet építkezni. Az ember mindig azt reméli, hogy miután nagyjátékfilmet készített, akkor esélyt fog kapni a következőre és a következőre. Mindenkinek más a hozzáállása, a producereknek és a stábtagoknak is: nagyobb a tét, nagyobb a stáb, a stressz, nagyobb ívben kell gondolkozni, nagyobb döntéseket kell hozni. A nagyobb figyelem miatt aztán a kritikáktól is jobban lehet félni. Viszont amíg egy kisfilmnél nem adódik sok lehetőség tervezésre, a színészekkel való együtt gondolkodásra és próbálásra, itt nagyobb a játéktér.

Fotó: Szilágyi Lenke
– A jelenlegi világhelyzetben aktuális téma az elszigeteltség, a Spirál szereplői pedig egyfajta önkéntes száműzetésben élnek. Mennyire jó, ha egy fiktív történet közelít a valósághoz, és mennyire kell személyesnek lennie?
– Amikor egy jelenetet kitalálok, vagy amikor megmutatom a történetet, nem tudom nem személyesen nézni, de nem is akarom. Rányomja a bélyegét a személyes tapasztalat, az én saját élményeim. Még ha más írta volna a forgatókönyvet, akkor is személyessé válik azáltal, ahogyan megrendezem, ahogy a szereplők megnyilvánulnak, ahogy a logikájuk működik. Nem rólam szólnak a karakterek, de bennük van az, ahogyan az emberekről és a világról gondolkozom. A Spirál háromszereplős történet, a változás nehézségéről is szól, arról, hogy mennyire ismételjük ugyanazokat a mintáinkat. Például csak úgy vagyok képes dönteni, amilyen én vagyok, ám ezáltal ennek a döntésnek a következményei végső soron ugyanazokra az utakra visznek vissza újra és újra. Nehéz kilépni abból a körből, amelyben működünk.