Harmincvalahányban vagyunk, a filmstúdió irodájában fél tucat forgatókönyvíró szivarozik, miközben felvázolják a legújabb „nagy dobást”. Frankenstein szörnyét szeretnék kihozni a B kategóriás, gagyi filmek skatulyájából, ám a stúdió vezetője nem vevő rá. Mégis hogy a fenébe lehetne visszahozni a gazdasági válság után a nézőket a moziba? A kérdés ma, 2020-ban ugyanolyan égető, mint amikor a némafilmeket lesöpörték a hangosfilmek, és az embereknek nem volt pénzük moziba menni. A filmgyártás megmentőjeként, egyszersmind a klasszikus mozizás hóhérjaként emlegetett Netflix idei presztízsfilmje az Aranypolgárig nyúl vissza: ami tavaly Scorsese Az ír című maratoni gengsztereposza, tavalyelőtt pedig Alfonso Cuarón – egyébként szintén fekete-fehér – Romája volt, az idén David Fincher Mankja.

Fotó: Netflix
Az Aranypolgár a világ egyik leghíresebb filmje, sokak szerint az egyik legjobb is. Orson Welles rózsabimbójára közel nyolcvan éve csodálkoznak rá újabb és újabb generációk, Fincher azonban felteszi a kérdést: tényleg kizárólag az első filmes, monomániás-narcisztikus, alig huszonöt éves zsenit illeti érte a dicsőség? A rendező néhai édesapja, Jack Fincher évtizedekig polcon pihenő forgatókönyve Herman J. Mankiewicznek szolgáltat igazságot, aki ugyan társ-forgatókönyvíróként valóban szerepel az Aranypolgár stáblistáján, sőt még Oscar-díjat is nyert a munkájáért, a Mank szerint azonban ő találta ki a film egész sztoriját egy Los Angeles melletti farmon.
Mankiewicz (Gary Oldman) alkoholista, önsorsrontó, ám mégis szerethető, szarkasztikus humorú figura, egyre mélyebbre csúszik, ráadásul az iparágból is kiábrándult. Finchert a valódi szerző kiléténél viszont még jobban izgatják azok a témák, amelyek magát az Aranypolgárt is inspirálták: a világválság idején is rongyrázó felső tízezer, a filmiparba begyűrűző politika, az álhírek vagy a Charles Foster Kane karakterét inspiráló médiamágnás, William Randolph Hearst (Charles Dance). A Hetedik és a Harcosok klubja kultrendezőjének legújabb húzása meg fogja tizedelni a nézőket, a Mank szövete ugyanis annyira sűrű, hogy a kevésbé bennfentesek, illetve azok számára, akik nem látták az Aranypolgárt, nehezen élvezhető. A történet Hollywood korai, csak a legelvetemültebb mozirajongók által ismert szakaszába repít, ám nem a korszak ismert neveinek egyikét teszi meg főszereplőnek, ahogy egy életrajzi filmnél szokás, hanem egy különc mellékszereplőt. Rajta keresztül kapunk képet az egész stúdiórendszerről és holdudvaráról, ám Fincher nem fűz magyarázatokat ahhoz, hogy ki is volt mondjuk Irving Thalberg, Philip Marlowe vagy Louis B. Mayer, természetesnek veszi, hogy a néző tisztában van vele.