A Tildy-kormány számára a béketárgyalások szempontjából volt kiemelkedő jelentősége annak, hogy Magyarországnak milyen az államformája, és hogy a köztársaság kikiáltásával is bizonyítsa demokratikus jellegét. Tehát erős volt a megfelelni vágyás a Nyugatnak, ahogy ez a magyar történelem során többször is megfigyelhető. Illúzióba ringatták magukat a magyar politikusok akkor, amikor abban bíztak, hogy számítanak a demokratikus intézmények. Ez a szovjet megszállás alatt csak kirakatintézkedés lehetett a szovjet típusú diktatúra kiépítéséhez. De ez a politika így sem vezetett eredményre: az 1947. február 10-i párizsi békeszerződés, amely a második világháborút lezárta, nem vette figyelembe Magyarország igényeit, sajátosságait. A szovjet megszállók diktáltak minden téren.
Sulyok Dezső képviselő volt a parlamentben a köztársasági államformára vonatkozó javaslat előadója. Schlachta Margitot kivéve a képviselők egyöntetűen a köztársaság államforma mellett tették le voksukat. Schlachta ugyanis királyságpárti volt, hangsúlyozta, hogy a Magyar Királyság vallási alapon állott. Idézte Szent István intelmeit, majd Mária Terézia egyik törvényének indokolását. Felsorolta II. József a jobbágyok sorsának enyhítése érdekében hozott intézkedéseit, de ekkor Erős János független kisgazda képviselő közbekiabált: „Négyszáz éves Habsburg-uralom után nem lehet Habsburg-propagandát csinálni!” Schlachta Margiton kívül Eckhart Sándor bírálta a javaslatot, azzal érvelve, hogy a nemzetgyűlés nem jogosult a köztársaság kikiáltására, arról a népet kellene megkérdezni.
Parragi György független kisgazdapárti képviselő nyomatékosította: erős demokráciát akarnak, amely le tud számolni ellenségeivel. Ez a kijelentés nem kecsegtetett túl sok jóval, épp a köztársaság védelmének jelszavát használta fel ezután a kiépülő kommunista rendszer arra, hogy politikai ellenfeleit kiiktassa. Kossa István a vita lezárása után bejelentette, hogy Magyarország államformája köztársaság lett, amit a képviselők felállva, lelkes éljenzéssel és tapssal fogadtak.