Soha ilyen évet! Soha ilyen paradox ünnepet! Vagy netán mégis? Volna valami jelentése, jelentősége és üzenete számunkra annak, hogy ebben az évben életvédelmi okból be kell zárnunk otthonunk ajtaját a találkozások elől, vissza kell vonulnunk önkéntes manrézába, kényszerűségből is azon gondolkodva, mi van velünk, mi történt a világgal, és hogyan élhetjük túl a biológiai világháborút?
Négy teljes nap kínálkoznék ez évben arra, hogy megéljük a mi szokásos húsvétunkat, amelyben a tavasz melege a szívünkbe hozza az életöröm és szépség emelkedett érzését.
„Zeng a csatorna, / zeng a hegy orma, / s zeng – ugye zeng, ugye zeng a szíved?” – kérdi tőlünk Áprily Lajos költő. Hedonista kultúránk szokásainak jegyében az ünnephez leggyakrabban a „hasunkon át” közelítünk. Egyeseknél vége a böjtnek, sokakat vár a családi terített asztalok bősége, a pompás báránysült, a sonka-tojás tál, családi találkozásokra készen állnak, bevásárlási, készülődési vagy utazási lázban égnek… Csakhogy 2020 márciusától már minden másképpen van. Nincs utazás, nincsenek összejövetelek, sem közösségi szakrális örömünnepek, sem „fiatalító”, hétvégi kényeztető programok, be vagyunk zárva saját kis világunkba.
„Benne van a levegőben” a félelem, maszkok felett kapaszkodnak össze a tekintetek, a bizonytalanság stressze kísérőnkké vált. Már betegségdiagnózis a pandémiás fáradtság, naponta letaglóznak a nehéz hírek, a fáradás a közöny vagy az ellenállás védelmi módjait mozgósította. Mintha csak vége volna a világnak, azt kérdezzük: mikor lesz ennek vége? Hogyan viszonyuljunk az eddig oly értékes ünnepekhez? Virágvasárnap, nagypéntek és húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe, a más hiten lévők számára pedig materiális örömök lehetősége. Mitévők legyünk a kiüresedettnek tűnő napokkal, az összezártsággal, amely az elmúlt év során már kimutatta hatásait családi életünkben és munkánkban? Vajon hogyan tegyük tartalmassá az ünnepi időt, mi legyen az elmaradó élmények helyett? Tudunk-e még máshogyan is ünnepelni? Meg tudunk-e még újulni, és miképpen? Rá kell döbbennünk arra, hogy jelenkori ünnepi kultúránk „materializálódott”.
Hagyományőrző kultuszainknak, rítusainknak már csak a formális kellékei maradtak meg.
„S ott egyebet mit se tenni, / csak pihenni, csak pihenni” – írta Vajda János A vaáli erdőben című versében egy kiszáradt életfáról. Utóbb már szokássá vált wellnesshétvégéken regenerációra fordítani az ünnepi időket is.