Vadak
A nagybányai művésztelepet jelképesen Magyarország fennállásának ezredik évfordulóján, 1896-ban alapította az akadémizmussal szakítani kívánó új magyar festőnemzedék néhány kiemelkedő alakja. Hollósy Simon müncheni magániskolájának nyári telepeként kezdett működni, de néhány év alatt Európa egyik legnagyobb művésztelepévé nőtte ki magát. Az 1902-ben hivatalosan is megalapított szabadiskolában nyaranta általában hatvan-hetven festő dolgozott, de volt, hogy ennél többen. Jelentőségét az adta, hogy a századforduló éveiben itt egy helyen, egymást inspirálva alkothattak a modern magyar festészet legnagyobbjai: Hollósy Simon, Réti István, Ferenczy Károly, Thorma János és Iványi-Grünwald Béla.
Bár a köztudatban az él, hogy a kisváros természeti adottságai elsősorban tájképfestésre ösztönözték az idelátogató alkotókat, Nagybánya a legmodernebb irányzatok bölcsője lett: a Párizsból hazalátogató Czóbel Béla például itt indította el 1905-ben a hazai fauvizmust, a „vadakat”.
Trianon után a művésztelep addig élt, amíg el nem lehetetlenítették, és a festészet megújításában sem játszott többé szerepet. Sok itt született kép csak a rendszerváltás után lett ismert az anyaországban.