A Golden Age-ről keveseknek ugrik be a 125 éve, 1896 májusában alapított nagybányai művésztelep.
A Nagybányai Művészeti Központnak nevezett megyei művészeti múzeum honlapján azonban így emlegetik a festőiskola fénykorát, szinonimát állítva a boldog békeidőknek. Szintén itt olvashatunk arról, hogy Hollósy Simon – aki művésztanárként európai színvonalat képviselt – hat éven át Nagybányára hívta össze a kozmopolita művészvilágot Közép- és Kelet-Európából, illetve Nyugatról: Belgiumból, Dániából, Spanyolországból és az Amerikai Egyesült Államokból. De érkeztek ide érdeklődők egzotikusabb helyekről is, mint például Indiából és Ausztráliából. Egyfajta művészeti falanszter létesült a máramarosi Gutin-hegység ölelésében, amely a müncheni metropoliszból rajzott ki a nagybányai peremvidékre, hogy a természetből merítsen ihletet, tőle tanuljon mint tanítómestertől, amiként ezt Hollósy elegánsan megfogalmazta.

Fotó: MTI–Ujvári Sándor
Az idesereglő festők és művészpalánták nemzetek feletti intézmény alapjait vetették meg – állítja 125 évvel később a múzeum ügyvezetője, a román Tiberiu Alexa. Szerinte a nagybányai társaság olyan kozmopolita művésztelepet hozott létre, amelynek fő jellemzője a multikulturális párbeszéd és az ökumenikus művészeti nyelv. Itt alapozta meg karrierjét a nemzetközi hírnévre szert tevő lengyel Edmund Okun, Konrad Krzyźanowski és Leon Kamir Kaufmann, az orosz (valójában litván) Mstislav Dobuzhinsky, a német Emil Pottner és Jakob Nussbaum, a svájci Max Buri és Hans Emmenegger, az osztrák Ada Lowith (aki egyébként magyar volt), Richard Gerstl, Kober Leó (aki morva volt) és Josef Engelhart, a magyar Ferenczy Károly, Iványi-Grünwald Béla, Czigány Dezső és Kubinyi Sándor, valamint a román Arthur Verona.
Az intézményvezető megemlíti, hogy a nagybányai alkotók leginkább a francia barbizoni modellt követték. Ír arról is, hogy a kisebb műhelyeknek ez az alternatív önmeghatározása vezetett el a jelenlegi páneurópai egység szellemiségéhez. A magyar modern festészetet elindító nagybányai festőiskola és művésztelep bemutatása azonban ki is merül ebben az említett honlapon, anélkül, hogy egyetlen szó esnék a magyar vonatkozásokról. Sőt arra sem tér ki az ismertető, hogy a közösség Magyarország területén működött, úgy tesz, mintha Nagybánya már akkor is Románia része lett volna. Átlátszó – és nem előzmény nélküli – próbálkozás ez arra, hogy a jövő nemzedékének ne legyenek kétségei afelől: Hollósy vállalkozása román kezdeményezés volt, sok külföldi szereplővel.