Egy itáliai tájépítész méhest építene. Rajzolnám le, milyen volna a valóságban – mit lehet újragondolni belőle? Vagy harminc éve építettem egyet, fazsindellyel fedettet, amelyben dolgoztam a méhekkel, sokat üldögéltem mögöttük, s olykor együtt meditáltam a barátaimmal. A méhes páratlan magyar jelenség – benne az egyszerre kint és bent levés ősi tudása és gyakorlata.
Ez a „méheslét” sokakat inspirált már – jól emlékszem, mekkora hatású volt az a szövegrészlet, amelyet előbb Hamvas 1943-as Sorsunk-beli közlésében, majd Az öt géniuszban olvastam. Mindkét szövegrész a magyar délnyugat géniuszát is elbeszéli – középpontjában Berzsenyi Dániellel, akinek költészete „tüzesen, keményen, mélyen és ragyogóan harmónikus”, és az ő kemenesalji méhesházával.
Hamvas Béla erős állítással mondja, hogy Kemenesalján a kúria legintimebb helye nem a könyvtár, nem az ebédlő, nem az ősök terme, nem a háló és nem is a konyha. Dél szelleme itt valami olyat teremtett, amely a föld egyetlen pontján sincs meg, még távolról hasonló formában sem – ez a méhes. És Berzsenyi a költője, a filozófusa. Azt mondja itt Hamvas: „El kell képzelni Berzsenyit nyáron, a sugárzóan forró napon, augusztusban, amikor ebéd után a szikrázó udvaron átmegy, hóna alatt Horatiusával és néhány papírral, amelyre ódájának vázlatát vetette. A méhes a háztól ötvenlépésnyire van. Az ajtót kinyitja. A kaptárak körül zúgnak a méhek, és az ablakon szállnak ki és be. A kaptárakon kívül csak puhafa asztal és szék, semmi más. A lángoló kertre néz, aztán a méhes felé fordul, a könyv ott fekszik az asztalon, a papír, a külvilág eltűnik és elsüllyed valahová, ahonnan már nem látni a forró nyári kertet és kaptárt. Ott ül mozdulatlanul a zsongásban, és mintha valami belül elkezdené mindazt, amit eddig életében magába gyűjtött, zajtalanul dagasztani és köpülni gyermekkort, a szülői házat, a szerelmeket, azt, amit tanult és látott és olvasott. Valami dolgozik benne és forgatja életét. A méhes az éber alvás helye. […] És Berzsenyi ott ül, ez az élet már alig emberi ebben a zümmögő forróságban és az olajosan lassan ömlő idővel zeuszi magányban.”