Elgondolkodtató fotósorozattal bővült a közelmúltban a Fortepan, az online, ingyenesen elérhető fotóarchívum anyaga. A Fővárosi Mélyépítési Tervezővállalat fotósa, Domonkos Endre által készített háromezer felvétellel mintha időutazásra indulnánk. Szinte a szemünk előtt formálódik szocialista nagyvárossá Budapest.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Fővárosi Mélyépítési Tervezővállalat (Főmterv) jogelődje, a Fővárosi Mélyépítési Tervező Iroda 1950. január 1-jén jött létre. Feladatkörébe tartozott minden olyan, Budapest területén elvégzendő mélyépítési és vasúttervezési munka, amelyet a közlekedési és postaügyi miniszter nem az Állami Mélyépítési Tervezőiroda számára tartott fenn. A Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága 1950. december 19-i ülésén aztán a tervezőiroda vállalattá szervezése mellett döntött, és az alábbiakban határozta meg a vállalat feladatkörét:
Városi jellegű települések létesítéséhez és fenntartásához szükséges valamennyi mélyépítési munka […] műszaki (kiviteli) tervezése.
A cég az 1950-es évek elején mintegy húsz emberrel kezdte meg a munkát, a maximális létszámot 620 dolgozóval a hetvenes években érte el. Manapság mintegy háromszáz embernek ad kenyeret. Mindez abból az igényes kiállítású, Meiszter Rita szerkesztette kötetből derül ki, melyet tavaly jelentetett meg a vállalat fennállásának hetven évére emlékezve (Főmterv 70, kiadó: Főmterv Zrt., 2021).
– Hozzám is jutott belőle egy tiszteletpéldány, és amikor kézbe vettem, láttam, hogy teli van fotókkal, ezért felvettem a kapcsolatot a vezérigazgatóval. Ideiglenes hozzáférést kaptam a belső rendszerükhöz, az oda feltöltött képek közül választottam ki azt a háromezret, amelyek immár a mi oldalunkon is láthatók – mondja Tamási Miklós, a Fortepan alapítója.
A háttérre Keszthelyi Tibor, a Főmterv vezérigazgatója világít rá:
– A vállalat az ötvenes évektől a kilencvenes évek elejéig a főváros tervezőirodája volt, 1992-ben azonban privatizálták a dolgozói. Ma részvénytársaságként működünk, és csaknem ugyanaz a profilunk, mint annak idején. Az átállás zökkenőmentes volt. Ennek köszönhető, hogy a korábban készült felvételek nem kallódtak el, és nem volt jogi akadálya, hogy felhasználjuk őket – magyarázza.
– A cég belső rendszerében Domonkos Endre csaknem százhúszezer képéből nyolcvanezer szerepel digitális formátumban. Egy informatikus kollégánk, Csányi László foglalkozik e feladattal jó öt éve. Naponta tizenöt-húsz kép negatívját tisztítja meg, aztán beszkenneli őket, így elkészül a fotók számítógéppel kezelhető, online nézegethető változata. A nálunk lévő képanyag feldolgozása tehát nem állt meg azzal, hogy egy részük elérhetővé vált a Fortepanon. Domonkos Endre a Főmterv megalapításától a kilencvenes évek elejéig volt a vállalat műszaki fotósa. Az volt a feladata, hogy dokumentálja a vállalat terveinek megvalósítását, a céghez köthető létesítmények aktuális állapotát, a bejelentett hibák jellegét és kijavítását. A szóban forgó időszak – különösen annak első fele, a hatvanas, hetvenes évek – igazán mozgalmas volt: Budapest ekkor alakult át a második világháború által megtépázott központból modern, az akkori mércék szerint korszerű szocialista nagyvárossá. Ekkor épültek meg a fontosabb közlekedési csomópontok, az autópályák be- és kivezető szakaszai, a 2-es és a 3-as metró, a Déli pályaudvar, továbbá ekkor kezdtek kinőni a földből a lakótelepek. Ekkor ment végbe a villamospályák és a bekötőutak kiépítése, a strandok és fürdők rekonstrukciója, a Nagykörút, a Népköztársaság útja (ma: Andrássy út), a Bajcsy-Zsilinszky út átépítése. És a Főmterv alaposan kivette a részét mindebből: a cég tervezte például az összes jelentősebb fővárosi felül- és aluljárót az Astoriától Aquincumig.
Domonkos Endre képei nemcsak az épített környezet aktuális állapotát örökítik meg, hanem visszaidézik a mára letűnt évtizedek hangulatát is. Ugyanakkor azt is elárulják, mi volt a korszakot jellemző urbanisztikai koncepció lényege.
– A motorizáció elősegítése, kiszolgálása – foglalja össze Tamási Miklós. – Akkoriban az volt a modernitás lényege, hogy a városlakó beülhessen az autójába, és kényelmesen eljuthasson a lakásától a munkahelyéig meg vissza.
E cél érdekében kiszélesítették az utakat, parkolóhelyeket létesítettek, összességében pedig megnőtt a városon keresztülzúduló autóforgalom.
Ám – azzal egyidejűleg, hogy a felszínt átengedték a motorkerékpároknak, gépkocsiknak, villamosoknak és autóbuszoknak – a tervezők valamivel lejjebb újabb teret nyitottak az emberek számára: az aluljárók kialakításakor az volt az cél, hogy azok mindennap használatos, vonzó közösségi helyszínekként funkcionáljanak. Arculatuk megformálásakor még arra is figyeltek, hogy a különféle feliratokat egységes betűtípusból formálják meg, és olyan boltokat, üzleteket telepítsenek ide, amelyekre a hétköznapok során gyakorta szükség volt, így rendszeresen el kellett hagyni miattuk a felszínt. A fotók bemutatják a mérnöki álmok beteljesítőit: kubikosokat, kőműveseket, betonzsaluzókat. Az alacsony iskolázottságú, gyakorta paraszti származású férfiak és fiatalemberek vasárnaptól péntekig jellemzően valamelyik fővárosi munkásszállón laktak, aztán felszálltak a szűkebb pátriájukba tartó „fekete vonatok” valamelyikére, ám a hétfő ismét Budapesten virradt rájuk.
– Míg a kezdeti időszakban szíjas, inas – nemegyszer a világháborút megjárt – munkások dolgoztak egy-egy nagyberuházáson, addig a kilencvenes évekre már túlsúlyos, testes figurák is megjelentek köztük. És míg a feladatokat sokáig hagyományos módon, fizikai erővel végezték, mára jellemzően munkagépeket használnak. Kezdetben a munkavédelmi szempontok egyáltalán nem vagy csak minimális mértékben játszottak szerepet, mára viszont minden munkáltatótól szigorúan megkövetelik azok betartását – foglalja össze Keszthelyi Tibor.
– Ritkán jegyezzük meg az arcukat, pedig mindaz, amit látunk, általuk lett, és Domonkos Endre nemcsak észrevette, de meg is örökítette őket – teszi hozzá Tamási Miklós.
Nemcsak az épített környezet átalakulása, hanem például a női divat változása is követhető e fotókon. Azt is elárulják, melyek voltak a népszerű kocsimárkák, mely események számítottak kihagyhatatlannak a mozgalmi életben, mint például a május elsejei felvonulás. A kollekció átböngészése után adódik a kérdés: manapság hogyan viszonyulunk a Kádár-kor uralkodó városfejlesztési elképzeléseihez?
– Napjainkra néhány fontos kérdésben alapvetően megváltozott a szakmai gondolkodás – mondja Keszthelyi Tibor. – A felszíni közlekedésben az a cél, hogy a tervezők csillapítsák a városon áthaladó autóforgalmat, a közösségi közlekedésre helyeződik a hangsúly, kapjanak minél nagyobb teret a gyalogosok és a kerékpárosok. Ma már senkinek sincs kedve hosszabb időt tölteni egy-egy aluljáróban, a lepusztultság, a rendetlenség, piszok elvette tőlük a kedvet.
A felüljárók szerepe is leértékelődött: az emberek úgy érzik, nem jó ilyen létesítmények mellett lakni, ezért lehetőség szerint elbontjuk ezeket – a Nyugati térivel és a Keleti pályaudvar közelében lévő, Baross térivel is ez történik majd.
Ami pedig a szocialista időkből ránk maradt építészeti hagyatékot illeti: – Ezen épületek egy része nem öregedett szerencsésen: műszakilag elavultak, esztétikájuk kevéssé vonzó. Ugyanakkor nem szabad elvitatni, hogy építésük idején általában haladónak számítottak, és összességükben nem adtak rossz válaszokat a kor kérdéseire – összegez a vezérigazgató.
Látótér
Az Ars Hungarica című művészettörténeti folyóirat 2011/1. számában olvasható pár soros életrajz szerint Domonkos Endre 1925-ben született, és 1991-ben hunyt el. 1952 és 91 között volt a Főmterv műszaki fényképésze, de ezzel párhuzamosan 1963 és 1969 között a Művészettörténeti Dokumentációs Központ, 69-től 71-ig az MTA Művészettörténeti Kutatócsoportja fotósaként is dolgozott. A róla szóló cikkek elsősorban műtárgyfotósként tartják számon, de megemlítik, hogy több egyéni és csoportos kiállítása volt. A Keresztény-zsidó teológiai évkönyv 2020-as számában szerepel egy Hidvégi Máté által írott tanulmány, amely megemlíti: Domonkos Endre baráti körében több festő is akadt – például Anna Margit, Böhm Lipót, Kondor Béla –, a műtermeikről készített dokumentumfelvételei szintén fontosak. (A baráti kör összetétele feltehetőleg annak tudható be, hogy a fényképész a neves művészettörténész, Dávid Katalin húgát vette feleségül.) Arról, hogy milyen benyomásokat őriz egykori főmterves kollégájáról, tanítványa, Szikszay Ágnes mesél:
– Halála után én lettem Bandi bácsi utóda, ő is ezt szerette volna. Többször megmutattam neki a felvételeimet. Sosem bírált bántón vagy megsemmisítőn, ez idegen volt a habitusától – halk szavú, kedves, udvarias ember volt. Amikor meglátta valamelyik képemet, csak annyit mondott: „Legközelebb próbáljon meg három lépéssel odébb menni!” Erre máig emlékszem. Így adta tudtomra, hogy a fotós először körülnéz, átgondolja, mit szeretne, és csak utána veszi elő a fényképezőgépet.
Domonkos Endre nemcsak másoktól várt körültekintő munkát, de saját magától is: a Főmtervnek készített, több mint százezer felvételének valamennyi negatívján precízen feltüntette, mikor és hol készültek, és olyan további azonosítójelekkel látta el, melyek segítségével könnyen áttekinthette az egyre gyarapodó kollekciót. És bár a napi munka könnyen lélektelen robottá válhatott volna számára, általában nem pusztán műszakifotós-fejjel dolgozott: – Képei művészi látásmódról és tudatos komponálásról árulkodnak. Általában nemcsak azt mutatják be, hogy egyik irányból elment a busz, a másikból jön a villamos, de egy csinos menyecske is feltűnik rajtuk… Igazán segítőkész volt, sokat tanultam tőle – olyan volt számomra, mintha a második apám lett volna – mondja Szikszay Ágnes.
Borítókép: XII. kerület, Liptó utca, talaj-előkészítés kiskatonákkal, 1956 (Fotó: Fortepan/Főmterv)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.