A dolgok mélyére tekintő hazafi, a történetkedvelő és az államférfiú […] nagyon is jól tudja, hogy az iskola azon alapkő, melyen az államok politikai és társadalmi élete épül – írja P. Szathmáry Károly, a nagyenyedi református kollégium történelem- és irodalomtanára a Bethlen-főtanoda történetéről 1868-ban megjelent könyvének előszavában. Gróf Mikó Imrének, az erdélyi református egyház és a főtanoda főgondnokának, az Andrássy-kormány miniszterének címzett ajánlásában azzal indokolta műve megírását, hogy a nagyenyedi iskola „sokat szenvedett közintézete hazánknak, mely fennállása óta soha a való míveltség, haza és nemzet czéljait el nem téveszté; ellenkezőleg, többször kiölt vidékén, a nemzeti szellemet és erőt ujból feltámasztá”. S amely a három halálos csapás – 1658, 1704, 1849 – után mindannyiszor újjáéledt. Mint Áprily Lajos írta: „Az újrakezdés vakmerő reménye / legyőzte itt az ostromló halált, / s daccal vágott a mindig új jövőnek…”
Amiről a jeles tanár, író, újságíró-szerkesztő nem tudhatott: a nagyenyedi református kollégium a zivataros huszadik században túlélte a Romániához csatoló trianoni diktátumot, majd 1945 után az államosítást és a négy évtizedes nacionál-kommunista diktatúrát is.
Az Erdélyi Református Egyházkerületnek, az ezredforduló után visszaszolgáltatott iskola sokadik újjászületésének és nagy újjáépítésének szimbolikus eseménye volt a 2016-os újraszentelő ünnepség. Most pedig az alapítás négyszázadik évfordulójának ünneplésére készülnek Áprilynak, a Bethlen-kollégium egykori tanárának és könyvtárosának a háromszázadik évforduló alkalmából írt verséből kölcsönzött mottóval:
Fejedelem, a fundamentum áll!
Bethlen Gábor erdélyi fejedelem – amellett, hogy kora egyik legkiválóbb politikusa és hadvezére volt, s kivételes nagysága megnyilvánult pénzügyi, gazdasági és kereskedelmi tevékenységében is – kultúrpolitikájában, műveltségterjesztésében is tudatosan Mátyás király példáját követte. Nála „a vallás- és nevelésügy a legfelső polcot foglalta el”, és a gyulafehérvári iskola felemelését, korszerű főiskolává alakítását tűzte ki egyik fő céljává. Makkai Sándor Móricz első Erdély-regényét (Tündérkert) méltatva rámutatott arra, hogy az erdélyi magyarság számára Bethlen Gábor öröksége nem ország, nem fegyver, nem föld és nem pénz, hanem lélek és kultúra: