Következő mérkőzések
Románia
18:002024. július 02.
Hollandia
Ausztria
21:002024. július 02.
Törökország

Tanóra barlangban

Apáczai Csere János, Áprily Lajos, Barabás Miklós, Bethlen János és Miklós, Bod Péter, Bolyai Farkas, Kemény Zsigmond, Kőrösi Csoma Sándor, Mikó Imre, Pápai Páriz Ferenc, Tótfalusi Kis Miklós – az erdélyi magyar szellem- és művelődéstörténet állócsillagai. Még valami közös bennük: mindannyian a négyszáz éve alapított gyulafehérvári–nagyenyedi Bethlen-kollégium tanárai és/vagy diákjai voltak.

Faggyas Sándor
2022. 05. 22. 14:00
Nagyenyed, 2021. május 24. A Bethlen Gábor Kollégium Nagyenyed belvárosában. A háttérben a XIII-XV. század folyamán emelt református vártemplom (j) és a XVIII. században épült belvárosi katolikus templom (k) tornyai. MTVA Fotó: Molnár-Bernáth László Fotó: Molnár-Bernáth László Forrás: MTI/MTVA
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dolgok mélyére tekintő hazafi, a történetkedvelő és az államférfiú […] nagyon is jól tudja, hogy az iskola azon alapkő, melyen az államok politikai és társadalmi élete épül – írja P. Szathmáry Károly, a nagyenyedi református kollégium történelem- és irodalomtanára a Bethlen-főtanoda történetéről 1868-ban megjelent könyvének előszavában. Gróf Mikó Imrének, az erdélyi református egyház és a főtanoda főgondnokának, az Andrássy-kormány miniszterének címzett ajánlásában azzal indokolta műve megírását, hogy a nagyenyedi iskola „sokat szenvedett közintézete hazánknak, mely fennállása óta soha a való míveltség, haza és nemzet czéljait el nem téveszté; ellenkezőleg, többször kiölt vidékén, a nemzeti szellemet és erőt ujból feltámasztá”. S amely a három halálos csapás – 1658, 1704, 1849 – után mindannyiszor újjáéledt. Mint Áprily Lajos írta: „Az újrakezdés vakmerő reménye / legyőzte itt az ostromló halált, / s daccal vágott a mindig új jövőnek…”

Amiről a jeles tanár, író, újságíró-szerkesztő nem tudhatott: a nagyenyedi református kollégium a zivataros huszadik században túlélte a Romániához csatoló trianoni diktátumot, majd 1945 után az államosítást és a négy évtizedes nacionál-kommunista diktatúrát is.

Az Erdélyi Református Egyházkerületnek, az ezredforduló után visszaszolgáltatott iskola sokadik újjászületésének és nagy újjáépítésének szimbolikus eseménye volt a 2016-os újraszentelő ünnepség. Most pedig az alapítás négyszázadik évfordulójának ünneplésére készülnek Áprilynak, a Bethlen-kollégium egykori tanárának és könyvtárosának a háromszázadik évforduló alkalmából írt verséből kölcsönzött mottóval:

Fejedelem, a fundamentum áll!

Bethlen Gábor erdélyi fejedelem – amellett, hogy kora egyik legkiválóbb politikusa és hadvezére volt, s kivételes nagysága megnyilvánult pénzügyi, gazdasági és kereskedelmi tevékenységében is – kultúrpolitikájában, műveltségterjesztésében is tudatosan Mátyás király példáját követte. Nála „a vallás- és nevelésügy a legfelső polcot foglalta el”, és a gyulafehérvári iskola felemelését, korszerű főiskolává alakítását tűzte ki egyik fő céljává. Makkai Sándor Móricz első Erdély-regényét (Tündérkert) méltatva rámutatott arra, hogy az erdélyi magyarság számára Bethlen Gábor öröksége nem ország, nem fegyver, nem föld és nem pénz, hanem lélek és kultúra:

szellemi fegyverzet, lelki szántóföld és szőlő, és örökké devalválhatatlan erkölcsi tőke.

A nagy fejedelem 1622. május 23-án (tizenhárom évvel Pázmány Péter esztergomi érsek nagyszombati főiskola-alapítása előtt) alapította meg székvárosában, Gyulafehérváron az Academicum Collegiumot. Ez a nyugat-európai egyetemek, főként a kálvinista fellegvár, Heidelberg (a „német Genf”) mintájára négy fakultásból állt volna, de Bethlen élete végéig (1629) csak három – teológia, filozófia és bölcsészet – kezdte meg működését. A fejedelmi palota mellett, az apjától örökölt saját telkén építtette fel a kollégium emeletes épületét, és az akadémiának nemcsak a megalapításáról, hanem tartós fennmaradásáról is gondoskodott, nem sokkal halála előtt elrendelt jelentős pénz-, birtok- és más örökös jövedelmek adományozásával. S ami legalább ilyen fontos volt, Bethlen a művelt honi lelkészi és tanári kar kiegészítésére kora legkiválóbb külföldi (német) tudósait, professzorait hívta meg Gyulafehérvárra, kivételesen magas tiszteletdíj fejében.

Abban is különleges volt a gyulafehérvári akadémia, hogy törvényrendjének megalkotója és főfelügyelője maga a fejedelem volt, aki a tudás hatalmát, a türelem erényét, a hit méltósággal való védelmét hangsúlyozta.

Az iskola javait az ország tanácsosaiból kinevezett gondnokok és a tanárok kezelték, a tanulóifjúság saját kebeléből választott tisztségviselői által kormányoztatott. Az iskolában mindenkor legalább negyven bentlakásos diák ingyen tanulására, szállására és étkezésére tett Bethlen alapítványt, s ez és a későbbi nagylelkű mecénások tették a kollégiumot azzá – „szegény ifjak táp- és tanintézetévé” –, ami annyira megkülönböztette külföldi társaitól. A frissen végzett diákok színe-javát Bethlen saját költségén (ösztöndíjasként) kiküldte külföldi, főleg német egyetemekre, hogy hazatérvén „néped és hazád számára hasznosnak láttassál”. S miután hazajöttek, a fejedelem lelkészi és/vagy tanári állásba juttatta, majd nem sokkal halála előtt nemességre emelte őket „örök időkre”, fiaikban és lányaikban egyaránt. Így a királyi Magyarországot, sőt sok európai államot is megelőzve, a XVII. századi Erdély a művelt emberek, papok, tanítók, tisztviselők egyre növekvő csapatát emelte ki a népből.

Amikor II. Rákóczi György fejedelem 1657-ben a szultán engedélye nélkül indított hadjáratot a lengyel trón megszerzéséért, a bosszúszomjas török porta pusztító csapást mért Erdélyre. Ekkor, 1658. szeptember elején a barbár török–tatár had felgyújtotta és kirabolta a fejedelmi székhelyet, benne a református kollégiumot is. Miután a Porta Apafi Mihályt ültette a fejedelmi székbe, ő 1662-ben a gyulafehérvári főtanodát Nagyenyedre helyezte át (a hegyaljai várost jövedelmeivel együtt Bethlen adományozta az akadémiának), s kancellárját, Bethlen Jánost tette meg a tanintézet főgondnokává – ők ketten mentették és szilárdították meg a nagy fejedelem által alapított kollégiumot. Ám hamarosan jött a második csapás: 1704-ben, a Rákóczi-szabadságharc második esztendejében Erdély császári főhadparancsnoka, Rabutin tábornok bosszúból példát akart statuálni az elpártoló „kuruc” városoknak, s Nagyenyed magyar és református többségű lakossága miatt erre alkalmasnak látszott.

Március 16-án, virágvasárnap reggel a császári csapatok – a zsákmány reményében csatlakozó szász és oláh segéderőkkel – betörtek a városba, amelyet lángba borítottak, leromboltak és kifosztottak a kollégiummal együtt. Jókai 1853-ban írt humoros „beszélyében” (A nagyenyedi két fűzfa) a kollégium fellázadt diákjai fűzfadorongokkal és kövekkel szétverik és megfutamítják a meglepett labancokat, s a két vezért agyonütik. A hősies védekezés ellenére a kollégium is rommá lett, és az ellenálló tanulók nagy része elesett vagy súlyosan megsebesült. Az enyedi lakosok és a tanárok, diákok többsége azonban elmenekült a közeli Torockóra, utóbbiak a Székelykő egyik barlangjába, ahol újrakezdődött a tanítás. Beke György írja, hogy anyai nagyapja, a nagyenyedi kollégium egykori diákja mesélte neki, tisztelte ő a dorongokkal verekedő enyedi diákokat, de azokat csodálta igazán, aki egy barlang mélyét is a tudás szentélyévé tették.

Mert ez volt mindig Enyed: a tanulás, a tudomány megtartó hősiessége.

Az 1704-es pusztítás 1707-ben megismétlődött, ami után „a magyar Hippokratésznek” nevezett Pápai Páriz Ferenc polihisztor rektor a főtanoda újjáépítéséhez és újraindításához gróf Teleki Sándor főgondnokkal összefogva az angliai protestánsokhoz fordult segítségért. A Stuart Anna királynő által meghirdetett országos pénzgyűjtés kamataiból és a hazai pénz- és könyvadományok segítségével másodszor is újjáépült és folyamatosan gyarapodott a kollégium fizikailag és szellemileg is. Ezután több mint egy évszázados virágkor következett, amelynek 1849. január elején a magyar szabadságharccal szembeforduló, a bécsi udvar által bátorított román felkelők vandál pusztítása, fosztogatása és kegyetlen öldöklése vetett véget. A kollégium ekkor szenvedte el a legnagyobb kárt, például az országos hírű könyvtára húszezer kötetéből alig ötszáz élte túl a pusztítást és rablást, és az egész országban első természetrajzi múzeumának – amelyet a Magyar Nemzeti Múzeumnál hat évvel korábban alapított Benkő Ferenc enyedi tanár – páratlan gyűjteménye is nagyrészt elpusztult.

Mégis, ezt a halálos csapást is túlélte az enyedi kollégium, ami a Gondviselésnek és az erdélyi magyar reformátusok rendületlen hitének, hűségének, életerejének, áldozatkészségének és összefogásának köszönhető.

Erre az értékes, megőrzendő és továbbadandó szellemi, kulturális örökségre emlékeztek és emlékeztettek az elmúlt hét végén a nagyenyedi kollégiumban a Protestáns Újságírók Szövetsége és a Károli Gáspár Református Egyetem közös konferenciájának előadói. Ugyancsak a Bethlen-kollégium alapításának négyszázadik évfordulója tiszteletére a mostani hétvégén Gyulafehérváron és Nagyenyeden tartják meg az immár hagyományos Magyar Református Egység Napját. A háromnapos rendezvénysorozat keretében felszentelnek tíz felújított dél-erdélyi templomot, és szombat délelőtt a gyulafehérvári várban, az eredeti kollégium épülete előtt ünnepélyesen felavatják Bethlen Gábor egész alakos bronzszobrát a magyar államfő és a Kárpát-medencei református püspökök jelenlétében.

Borítókép: A Bethlen Gábor Kollégium Nagyenyed belvárosában. A háttérben jobbra a XIII–XV. század folyamán emelt református vártemplom. (Fotó: MTI/MTVA/Molnár-Bernáth László)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.