Ideálok fogságában

Végletek között élünk – az igényesség és higiénia teljes hiánya között kevesen képesek megtalálni a normalitást.

2022. 06. 21. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végre itt a nyár: lekerül a textil, és közszemlére jutnak a hófehér combok, plöttyedt karok, szőrös hátak és izzadt hónaljak. A villamoson utazva azon merengek, miközben minden irányból rám merednek a téli álmukból előbukkanó, döbbenetesen ápolatlan lábkörmök, hogy a zokni-szandál kombó igenis elfogadható alternatíva lenne, valamint, hogy a dezodor vajon idén kiment a divatból, csak lemaradtam róla?

A 6-osról leszállva aztán találkozom Anna barátnőmmel, akinek férje aznap reggel kijelentette, hogy ő bizony kövér, és zsírleszívást akar a hasáról. Anna persze hozzá van szokva a hasonló üres hisztikhez, hiszen ma már nem elképzelhetetlen, hogy egy amúgy kicsit sem túlsúlyos, rendszeresen sportoló férfi is komoly testképzavarral küzdjön.

Ha azt mondanád, hogy szó szerint minden egyes nap sz*rt kell ennem, hogy fiatalabbnak nézzek ki, lehet, hogy megtenném

– mondta a The New York Timesnak adott interjújában a minap Kim Kardashian. A 41 éves celeb-influ­enszert, szépségmárka-tulajdonost jelenleg több mint 314 millióan követik az Instagra­mon, ott virít minden divatlap címlapján, és az ő kedvéért még Marilyn Monroe hatvanéves, ikonikus ruháját is kiszedték a szekrényből, csak hogy felvehesse a MET-gálára, még ha kicsit meg is rongálja. Ha pedig a világ egyik legismertebb és legbefolyásosabb nője a világ egyik legismertebb lapjában ilyesmit állít, azzal emberek mil­lióinak juttat el egy irtó káros üzenetet, mégpedig azt, hogy a szépségért gyakorlatilag bármit meg kell tenni. Értékünk ugyanis a közösségi média korában kizárólag külsőségekben mérhető.

Bármennyire is megosztó, sajnos be kell látni, hogy a Kardashian családnak akkora befolyása van a divatra, hogy képes volt megváltoztatni korunk szépségideálját.A kétezertízes évek elején ők hozták divatba az arc kontúrozását, amelynek hatására hétköznapi nők tömegei rajzoltak kvázi új arcot maguknak, illetve dús idomaikkal megdobták a plasztikai klinikák forgalmát is. Elfogadottá tették a nagyobb feneket, megváltoztatták, mit látunk szépnek. Azonban a fogyasztói kultúra által diktált szépségideálnak időről időre változnia kell, különben a végén még elégedettek lennénk magukkal, és nem vásárolnánk újabb és újabb cuccokat. A nagyobb méretek és a természetesség ünneplése mellett máris felütötte a fejét az ezredforduló divatja csípőnadrágokkal és az úgynevezett heroin chic esztétikával: újra gyorsan le kell fogyni, mert megint a csontsoványság lesz az ideál! A trendek sajátja, hogy ciklikusan változnak, ha pedig felülünk erre a vonatra, sosem fogunk megérkezni a célba.

Társadalmi igényre ugyan megjelentek a retusálatlan fotók egyes kampányokban, és idősebb, illetve különböző testalkatú nőket is látni, ünnepeltük az úgynevezett „aputestet” a kigyúrt izompacsirtákkal szemben, ám a mainstream médiában és a strandon repkedő megjegyzések tanúsága szerint fikarcnyit sem változott: a szépség mindenekfelett áll, és elsősorban a nők értékét a külsőségekben határozza meg.

A karrierjüket külsejükre építő influencerek pedig több millió nő és férfi önképét mérgezik, a befolyásolható tömegben ugyanis mindannyian ott vagyunk. A manipulált képeket látva azt érezzük, hogy kevesek vagyunk: hiába vágyunk megfelelni, a belénk nevelt szorongás, a mindenhonnan felénk érkező szigorú ítélkezés keserves pánikhoz vezethet. Sokan vannak, akik inkább lemondanak programokról, csak hogy elkerüljék a fürdőruhaszezont.

Népszerű hívószó manapság a selfcare, amely olyan tevékenységet takar, amellyel saját testi-lelki állapotunkon próbálunk javítani. Ez jelenthet bármit esti olvasástól a sportolásig, a lényeg az önmagunkra szánt idő és erőforrás. A habfürdőknél és pozitív üzeneteknél némileg továbbmutat azonban egy ijesztő új jelenség, az úgynevezett „baby botox” népszerűsítése, amely futótűzként terjed a TikTokon:

a közösségi platformon huszonéves lányok mutatják meg szemöldöküket ráncolva, mely barázdáktól akarnak megszabadulni idegbénító szúrásokkal, melyeket aztán néhány havonta ismételni kell.

Mindenki azt tesz a saját testével, amit akar, viszont nagyon nincs rendben, hogy az adatok szerint az elmúlt tíz évben 41 százalékkal nőtt a botoxkezeléseket igénybe vevő 18–25 év közötti nők aránya, akik megelőzés címén már olyan problémákat kezelnek, amelyek nem is léteznek. Elhitetik a fiatal, még könnyen befolyásolható generációval, hogy mimikájuk rossz dolog, hiszen a képeken ma jóformán pórusok nélküli embereket látni.

Egészen elképesztő, hogy a tökéletesség iránti vágy már egyre fiatalabb korban helyezi nyomás alá az embereket, ezek a tartalmak és üzenetek pedig szétrombolják az önképüket, és belekényszerítik őket az örök megfelelési kényszer spiráljába. Végletek között élünk, ahol az igényesség és higiénia teljes hiánya és az elérhetetlen szépségideálok okozta mentális zavarok között úgy tűnik, kevesen képesek megtalálni a normalitást.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pixabay)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.