Koltai Katalin gitárművész, zenepedagógus, a University of Surrey doktori iskolájának ösztöndíjasa kedden érkezett haza Angliából, ma este hat órától bemutatja az általa fejlesztett, úgynevezett Ligeti-gitárt a Budapest Music Center (BMC) könyvtárában, holnap, február 5-én pedig az UMZE Kamaraegyüttessel lép fel a BMC koncerttermében. Ha ez a programsorozat egy szuszra talán kicsit soknak tűnne, akkor az azért van, mert Koltai Katalin már zeneakadémista növendékként sem „csak gyakorolt”, hanem átiratokat készített, hangszerelt vagy éppen összművészeti produkciókat hozott létre.
– Minden hangszerfejlesztés mögött határozott szándék áll, amely arra keresi a választ: milyen hangzást szeretnénk elérni? Az én utam ebben a fejlesztésben a zeneakadémiai tanulmányaim utolsó éveiben indult, miközben rengeteg átiratot készítettem – nagyrészt zongoraművekből.
Az átiratok szembesítettek hangszerem határaival: a belső zenei vízióm és a hagyományos, hathúros klasszikus gitár technikai lehetőségei közötti távolsággal. A vágykép és valóság közötti különbséget komoly konfliktusként éltem meg – meséli a gitárművész –, végül arra a felismerésre jutottam, hogy innovációval, a hangszer technológiai fejlesztésével áthidalhatnám a nehézségeket.
Koltai Katalin példát is mond a különbségekre: Az éjszaka zenéje a XX. század emblematikus darabja, mondhatni „szentség” a magyar zeneirodalomban, amelyhez hozzányúlni, pláne átiratot készíteni belőle nagy felelősség. Már csak azért is, mert Bartók Béla többszólamú struktúráit fizikai képtelenség megszólaltatni a hagyományos klasszikus gitáron. Vakmerő vállalkozás lenne a zongoramű előadása más hangszeren?
– Engem nem az a szándék vezérel, hogy minél grandiózusabb legyen az eredeti alkotás, inkább az, hogy a zene lelkülete közel álljon a hangszeremhez. Csak olyan műből készítek átiratot, amelyben meghallom a gitár hangját. Tapasztalatom szerint Az éjszaka zenéje gitáron hihetetlenül erőteljes hatást vált ki a közönségből, ennek magyarázata pedig a hangszerből, a gitár intimitásából is fakad – állítja Koltai Katalin.
– Közeli és közvetlen. Az a természetes és meghitt viszony, amelyet meg kell teremteni minden egyes zongorajátéknál, a gitár esetében szinte magától értetődő. Úgy érzem, Bartók művében az emberi magány – mindannyiunk feloldhatatlan magánya – az éjszaka sötétjében nagyon közel áll a gitár magányos költészetéhez. Csakhogy Az éjszaka zenéje a klaszter zenei struktúrára – az egyidejű együttes hangok halmazára – épül, amely sűrű hangcsoportot alkot. Zongorán ezt egyszerű leütni: elég csak az egymás melletti fehér és fekete billentyűkre rátenyerelni, az már egy klaszter.