Bal kéz felé a Terror Háza, jobb kéz felé egy felújítás alatt álló, építészeti hálóval eltakart ház. A két épület által közrefogott harmadik – az Andrássy út 62. – szemre tökéletesen illeszkedik a sugárutat szegélyező paloták sorába,
ám a falai között több olyan helyiség található, melyek nem a XIX. század békés éveinek, sokkal inkább a XX. sötét évtizedeinek mementói.
Aligha véletlen, hogy az Igen Média Kft. gyártásában, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága (NEB) szakmai együttműködésével létrejött, Az erőszak terei című dokumentumfilm-sorozat egyik epizódja épp eme épületet mutatja be.
Az erőszak terei című dokumentumfilm-sorozat Andrássy út 62.-vel foglalkozó része
– Itt, az Andrássy út 62.-ben székelt 1945 és 51 között az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) vezetője, innen irányították a terrorszervezetet, és a parancsnokság később innen költözött a ma Fehér Házként emlegetett, Duna-parti épületbe – adja meg az alapinformációkat Bank Barbara történész, a NEB tagja, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója.
A tanú című kultuszfilm egyik ihletője
Kalauzainkkal együtt belépünk az épületbe (amely jelenleg a Budapesti Török Kulturális Központ székhelye). A kaput két oldalról közrefogó szobrok még a millenniumi idők elegáns nagypolgári hangulatát idézik, ám az első emeletre felsétálva az egyik titkársági szobában valami váratlan ötlik szembe – ha nem is az első, de a második pillantásra: a bejárati ajtóval szemközt rejtekajtót alakítottak ki a falakat fedő, díszes faburkolatban.
– Az 1880-as években a kor jó nevű építésze, Bobula János emeltette magának és családjának ezt a palotát. Akkoriban ez a helyiség ebédlő volt, ám miután a politikai rendőrség (később: ÁVH) vette használatba az épületet, a vezetői titkárság egyik szobáját alakították ki benne – mondja Réti László, a sorozat producere és egyik rendezője. – Azért tartottuk fontosnak bemutatni, mert aki látta Bacsó Péter 1969-ben rendezett – tíz évre betiltott, ám azóta kultikus státuszra szert tett – filmjét, A tanút, annak beugorhat: van benne egy rejtekajtós jelenet. Az a film már-már látleletszerűen pontos képet rajzol az ötvenes évek magyar valóságáról.
Az alkotók tehát bizonyára tisztában voltak azzal, hogy Péter Gábor irodája ebben az épületben volt, és azzal is, hogyan nézett ki belülről. Ezért írhattak bele egy hasonló rejtekajtót a film forgatókönyvébe.