A festményhamisítók egyik legismertebbike Hans Van Meegeren (1889–1947), aki a művészetét ért kritika hatására fricskaként kezdett el Vermeer és Frans Hals modorában alkotni, képeit saját eljárással öregíteni. Mindez olyan jól sikerült, hogy az összes szakértő elhitte, sőt tanúsította, hogy Meegeren képei eredetiek, csak eddig „lappangtak” valahol. A sors iróniája, hogy a meg nem értett festő végül azért került bíróság elé, mert a Harmadik Birodalom második embere, Göring gyűjteményébe is került egy hamisítványa, amelyet eredetinek tartottak, ezért az alkotót a holland nemzeti vagyonnal üzletelőként hazaárulással vádolták. Meegeren csak úgy tudta bizonyítani, hogy Göring Vermeerjét valójában ő festette, hogy elkülönített helyiségben festett újabb „Vermeert”.

A hamisítás másik nagyágyúja, Elmyr de Hory (1905–1976) – aki Hoffmann Elemérként látta meg a napvilágot Budapesten – szintén önálló alkotásokat hozott létre híres művészek modorában, igaz, szignózatlanul. Briliáns kézügyessége és beleérző képessége volt, évtizedeken át űzte az ipart. Mellékesként értékpapírokat is hamisított, mígnem a hatóságok látókörébe került. Az addig hollywoodi sztárok életét élő csaló végül 71 évesen, ibizai villájában megmérgezte magát. De folytathatnánk a sort Eric Hebborn (1934–1996), Pej-Sen Csian (1940–), Wolfgang Beltracchi (1951–) felemlegetésével is a legismertebb hamisítók arcképcsarnokából.
A hamisítási kísértés óriási, hiszen – főként az akadémizmus korában – a festői tanulmányok része volt a nagy klasszikusok műveinek másolása. Ennek mindig is megvoltak a szabályai, így például a képméretnek el kell térnie az eredetitől, és a szignót nem szabad másolni. Egykor sok fiatal piktornak származott legális jövedelme abból, hogy híres képek alapján festettek reprodukciót.
Még tart a nyomozás
Egy éve, 2022 májusában csapott le a Nemzeti Nyomozó Iroda műkincsvédelmi alosztálya arra a festményhamisító magyar bűnbandára, amely a legkeresettebb alkotók műveit próbálta reprodukálni és eredetiként értékesíteni. A nyolc megyére kiterjedő akció során a nyomozók 21 helyszínen tartottak házkutatást, az ügyben 17 személy volt érintett. A lefoglalt 120 festmény között Gulácsy Lajos, Kádár Béla, Rippl-Rónai József, Vaszary János, Picasso, Munkácsy Mihály, Caravaggio és Rubens alkotásait reprodukáló képek is voltak. Szerettük volna megtudni, hogy e másolatok mennyire jó színvonalúak, illetve, hogy hol tart az eljárás, de az ORFK a nyomozás érdekeire hivatkozva nem adhatott felvilágosítást.
Trükkös szignócsere
– Magyarországon ma nincs igazán felkészült, professzionális hamisító – bocsátja előre Virág Judit művészettörténész, galéria- és aukciósház-tulajdonos, aki – mint mondja – három évtizedes szakmai tapasztalat birtokában fel tudja ismerni a hamisítványokat. – A mai hamisítók nem képesek olyan festőóriásokat másolni vagy hamisítani, mint például Mednyánszky László, Székely Bertalan, Munkácsy Mihály, Benczúr Gyula, ugyanis ez olyan mesterségbeli tudást feltételezne, amellyel nem rendelkeznek. Ehelyett inkább azzal próbálkoznak, hogy a nagy művészekkel egy időben élő és dolgozó kisebb mesterek képeit szignócserével próbálják értékesebbé tenni. Például Katona Nándor, Szepesi Kuszka Jenő, Kasznár Ring Jenő képeit Mednyánszky-szignóval látják el. Csakhogy kellő tudással és gyakorlattal rendelkező szakember a megfelelő stíluskritikai vizsgálat elvégzése után ezt azonnal észreveszi. Lehet, hogy egy hamisító azt gondolja, hogy könnyű Scheiber Hugó, Vaszary János vagy Rippl-Rónai József stílusában festeni, de ez óriási tévedés, ugyanis a művészek egyedi stílusjegyei és főleg szellemisége, illetve gondolkodásmódja utánozhatatlan. Hiába próbál egy hamisító ismert Vaszary-képeken látható motívumokból újat készíteni, éppúgy nem fog sikerülni, mint megfesteni Scheiber Hugó modorában egy bárhölgyet. Előfordul, hogy a hamisító egyszerűen lemásol egy létező és ismert képet, ami ma az internet világában teljesen érthetetlen próbálkozás.