Harminc évvel ezelőtt a nankingi egyetem egyik kollégiumi szobájában négy egyedülálló fiatal megállapodást kötött: elegük van a szerelmesek ünnepléséből, ideje lenne a szingliket is elismerni. Kiválasztották a naptárban november 11-ét, mondván az egyesek a magányosságot jelentik, és egyfajta anti-Valentin-napként ünnepelni kezdték. Az eleinte nőtlenek napjaként ismert eseményen az egyedülállók magukat lepték meg valami aprósággal. Az ötlet rendkívül népszerű lett az egyetemen, majd más kínai felsőoktatási intézményekben is. A kereskedelem hamarosan ráébredt, hogy a nők a fogékonyabb közönség, így az eseményt átnevezték szinglik napjára, és elkezdődött a csokoládétól a háztartási cikkekig a minden termékre kiterjedő leárazás, amelyben végzettségre tekintet nélkül bárki részesülhet. A történet iróniája, hogy a korábban az egyedüllétet ünneplő nap mára Kína legkedveltebb házasságkötési időszakává lépett elő, hiszen a dátum szimbóluma szerint a két egyes egy pár, a két pár pedig már társaság.

A szinglik napja nem hivatalos ünnep Kínában, de az összes nagy áruház és online bevásárló platform megtartja. A világ legnagyobb online piacterét működtető Alibaba 2017-ben rekordot állított fel 1,48 milliárd tranzakció lebonyolításával 24 óra alatt. Ma felmérések szerint a szinglik napja a black friday és cyber monday együttes bevételének négyszeresét termeli, de akkor is vezet, ha a profithoz hozzáadjuk az Amazon prime day vásárlási mennyiségét. Ez nemcsak a leárazásoknak köszönhető, hanem az éttermeknek, bároknak és más találkozóhelyeknek, amelyek ismerkedési és vásárlási estekkel csatlakoznak az országos fesztiválhoz. Volt már sztárfellépő Nicole Kidman, Taylor Swift és David Beckham is.
Az agresszív üzletpolitika nagyobb leárazásokhoz vezet
Az idén először kapott némi negatív visszhangot az esemény. Több cég is panaszkodott, hogy az Alibaba a szokásosnál nagyobb kedvezmények adására kényszeríti őket, mert így akarják növelni az összbevételt. A promóció szerint nyolcvanmillió termék kapható az év legalacsonyabb árán a szinglik napja környékén. Az első leárazások október 24-én kezdődtek, majd november 1. és 3. között a második hullám és november 11. a 24 órás akciózás ideje. Josh Gardner, a Kungfu Data adatelemző cég szerint az Alibaba számos ügyfelüket figyelmeztette, hogy az internet legalacsonyabb árait szeretné elérni, így ha egy termékből olcsóbb verziót talál, törli az adott cég ajánlatát.