Oscart érhet ez a megkésett karácsonyi történet

Csalhatatlan jele az Oscar-szezonnak, hogy a szuperhősök által elfoglalt mozikban felbukkan egy színészközpontú kamaradarab, ami egészen biztosan nem az újszerűségével tűnik ki. A filmakadémia mindig is szerette az Oscar-gálán díjazni a Hollywood történelme előtti főhajtást, a Téli szünet viszont nem a filmipar kulisszái mögé kalauzol, hanem inkább egyfajta időutazás, mintha előkerült volna egy soha be nem mutatott kópia a hetvenes évekből.

2024. 02. 29. 5:50
WINTER BREAK - THE HOLDOVERS (2023)
WINTER BREAK-THE HOLDOVERS (2023) Fotó: MIRAMAX - CAA MEDIA FINANCE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alexander Payne rendezése 1970 telén nyit egy New England-i bentlakásos középiskolában, a Barton Gimnáziumban. Mint arra az eredeti cím, a The Holdovers is utal, minden évben van néhány diák, akik nem utaznak haza az ünnepekre, hanem az iskolában töltik a téli szünetet egy tanár és némi személyzet felügyelete alatt. Ez a zárt szituációs alaphelyzet emlékeztet a nyolcvanas évek zseniális tinivígjátékára, a Nulladik órára, csakhogy ezúttal nem a diákok a főszereplők, és nem is az ő kegyetlen világuk áll a történet fókuszában. Eleinte ugyan öt tinédzser húzza meg magát a gyéren fűtött épületben, de aztán négyen közülük megszerzik szüleik engedélyét az egyik apa által rögtönzött téli nyaraláshoz. Hírmondójuk, Angus Tully szüleit viszont nem sikerül elérni, ő tehát marad a közutálatnak méltán örvendő Paul Hunham történelemtanár és a fiát gyászoló szakácsnő, Mary Lamb pártfogása alatt.

WINTER BREAK - THE HOLDOVERS (2023)
Paul Giamatti a Téli szünet című filmben (Fotó: AFP)

Hármójuk közül talán leginkább Hunham (Paul Giamatti jutalomjátéka) a főhős, ő változik a legtöbbet a történet során, ahogy végre előbújik a csigaházából. Mindennel lehet vádolni, csak azzal nem, hogy szereti a gyerekeket. Mintha megragadt volna abban az ókorban, amit tanít. Régimódi, amennyire csak lehet, és ebben rendíthetetlen is, ezért sem szeretik, se a főnöke, se a kollégái, és legkevésbé a diákok. Őt nem érdekli semmilyen protekció, a téli túlórát is megúszhatta volna, ha nem buktatja meg egy gazdag pártfogó fiát. Sokat elmond róla, hogy az iskolaigazgató a tanítványa volt, szinte egész életét az iskola falai között élte le. 

A hivatásának él, őszülő halántékú agglegény, se kutyája, se macskája.

Miközben a külvilágban a fiatalokat tizedeli a vietnámi háború, Hunham elkényeztetettnek tartja a gazdag diákokat, köztük Angus Tullyt (Dominic Sessa). De aztán egy összezárva töltött téli szünet alkalmával rájön, hogy a sikeres szülők gyerekeinek sem fenékig tejfel az élete, sőt megeshet, hogy hátrányosabb helyzetű kortársaiknál is kevesebb szeretetet kapnak. Ezt az alsóbb népréteget képviseli Mary Lamb (Da’Vine Joy Randolph), akinek egyetlen fia esett el a háborúban, és még nem tért magához a gyászból. Összességében mindhárman sosem volt vagy nemrég elvesztett családjukat keresik. A boldogság keresésében leginkább egymásra, embertársaikkal való őszinte és empatikus kapcsolataikra számíthatnak, különösen a mizantróp Hunham.

 

A Téli szünet az IMDb.com szerint 120 díjnál és 199 jelölésnél tart e sorok írásakor. Öt Oscar-díjra jelölték, köztük a legjobb film, forgatókönyv és vágás kategóriájában, valamint férfi főszereplőnek Paul Giamattit, legjobb női mellékszereplőnek pedig Da’Vine Joy Randolphot. A két színész a Golden Globe-ot már megnyerte, utóbbi pedig a BAFTA és a hollywoodi színészcéh díját is elvitte, tehát valószínűleg meglesz neki az Oscar is, megérdemelten. Annyira autentikus, hogy aki először látja, egy remek érzékkel kiválasztott, debütáló amatőr szereplőnek gondolhatja Da’Vine Joy Randolphot, miközben tíz év alatt 63 díjnál és 26 jelölésnél jár, valamint negyvenöt filmes vagy tévés szerepet játszott el eddig. Ugyancsak remekel élete alakításában Paul Giamatti, aki jó harminc éve közkedvelt karakterszínész Hollywoodban, de egyik szerepe sem illett hozzá ennyire, ráadásul a kontaktlencsével együtt, amivel a kancsalságát megoldották, sosem látott figurát teremtett.

A kétszeres Oscar-díjas író-rendező, Alexander Payne (Kerülőutak, Utódok) nemcsak a színészvezetésben alkotott nagyot, de a hetvenes évek atmoszféráját is sikerrel teremtette meg. Persze elsősorban David Hemingson forgatókönyvén múlt a film sikere, de pont ezért a hibák is itt a leglátványosabbak, például a hetvenes években egy ilyen kamaradarab nem tartott volna 133 percig, nem lett volna fél órával hosszabb a kelleténél. De nehéz hibáztatni az alkotókat, amiért beleszerettek a karaktereikbe. Bár ellenálltak a kísértésnek, hogy karácsonyi filmként reklámozzák a Téli szünetet, ez sokkal inkább alkalmas az ünnepi időszak klasszikusának, mint a sok ilyentájt érkező giccs.

Borítókép: Paul Giamatti a filmben (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.