Felnőtt korhatáros road movie keresztül a XIX. századi Európán

A velencei fesztiválon elnyert Arany Oroszlán-díj után tizenegy Oscar-jelölést kapott a Szegény párák című film, amelyet Budapesten és Etyeken, az Origó és a Korda Studios műtermeiben forgattak, több száz magyar szakember munkájával. Akik közül Mihalek Zsuzsa berendező Oscar-jelölést kapott a legjobb látványterv kategóriában. Habár nem való mindenkinek, mégis a magyar filmgyártás büszkesége (is) ez a feketén humoros és társadalomkritikus mozi.

2024. 02. 01. 5:50
POOR THINGS (2023)
POOR THINGS 2023 de Yorgos Lanthimos Emma Stone. COLLECTION CHRISTOPHEL © Searchlight Pictures - Element Pictures - Film4 - Fruit Tree (Photo by Searchlight Pictures - Element P / Collection ChristopheL via AFP) Fotó: Collection ChristopheL via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jórgosz Lánthimosz korunk leghíresebb görög rendezője, bár talán pontosabb, ha nem egy tízmilliós ország legjobbjaként, hanem az egyik legeredetibb kortárs művészfilmesként méltatjuk. A kétezres évek második felében elindult görög filmes reneszánsz sztárjává vált a Kutyafog című 2009-es filmjével, ami után már hollywoodi sztárokkal, Rachel Weisszel és Colin Farrell-lel készítette el A homár című alkotását, majd Nicole Kidmannel az Egy szent szarvas meggyilkolását. Legutóbb 2018-ban jelentkezett A kedvenc című kosztümös történettel Weisz és Emma Stone főszereplésével, ez a film a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat hozta Olivia Colmannek. Lánthimosz fél évtizedes hiátus után jelentkezik új mozifilmmel, amire bőven megérte várni.

POOR THINGS (2023)
Willem Dafoe apa-karaktere. Fotó: AFP

Míg A kedvenc a legkonvencionálisabb alkotása volt (főleg A homár furcsa disztópiája után, amelyben egyfajta házassági diktatúrában a megrögzött szingliket állattá operálják), a Szegény párák olyan, mint egy zabolátlan első film, amit megmagyaráz, hogy a rendező már 2009-ben lecsapott a skót Alasdair Gray regényére. Ami egyfajta Frankenstein-parafrázis: a viktoriánus Londonban járunk, főhősként Bella Baxtert (Emma Stone) ismerjük meg, aki, mint a filmben elhangzik, egy gyönyörű fogyatékos. Felnőtt nő egy csecsemő értelmi szintjén. Hamar kiderül, hogy egy őrült tudós teremtménye: Godwin Baxter (Willem Dafoe felejthetetlen sebhelyekkel), vagy ahogy a filmben hívják, God (magyarul Isten, Úr) egy folyóban megtalálta egy terhes nő holttestét, és hogy valamit megmentsen a két lélekből, a gyermek agyát az anyába operálta.

Ez a fordulat persze igényel némi jóindulatú hiszékenységet a nézőtől, de ennek az abszurd történetnek a keretében mégsem hitelteleníti a filmet, aminek meseszerűségét stilizált és barokkos díszletei, gótikus steampunk világa is aláhúzza (nem is véletlen természetesen az ezért kiérdemelt Oscar-jelölés). Bella eleinte étellel dobálózik, hisztizik, maga alá pisil, egyszóval csecsemőként viselkedik – igen bizarr látványt nyújt Emma Stone merész megformálásában, ami talán a filmtörténet egyetlen ilyen alakítása, benne a babák összes bájos manírjával. Eddig egyébként hasonlít a film a Kutyafogra, amiben egy házaspár egészen felnőttkorukig bezárva tartotta gyerekeit, a külvilágtól való teljes tudatlanságban. Eszünkbe juthat itt a Frankenstein (és a filmtörténet egyik legjobb folytatása, a Frankenstein menyasszonya) mellett a Kaspar Hauser, Werner Herzog megtörtént eseten alapuló filmje, amiben egy fiatalember, akit egy titokzatos gonosztevő egész életében fogságban tartott, egyszer csak kiszabadul a világba.

 

Ahogy Bella értelme szép lassan nyiladozni kezd, a Szegény párák egy szülő és gyermeke közti családi drámából meglepően gyorsan vált egyfajta road movie irányába: Godwin elnyomja apai érzelmeit és szabadon engedi Bellát a tudomány nevében. A nő egy bonviván, Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo) oldalán járja be a XIX. századi Európát, beteljesíti a felnőtté válását a szexualitás (avagy a dühös ugrabugra) felfedezésével, az élet örömeinek és borzalmainak megtapasztalásával (leginkább egy bordélyház prostituáltjaként), majd végül a teljes önállósulással és múltjának, előző életének felderítésével. Habár a Szegény páráknak nincs igazán konkrét mondanivalója, a társadalmi konvenciókra fittyet hányó, a szégyent hírből sem ismerő hősnő szemén keresztül mégis segít rácsodálkozni a világ szépségeire és mindarra, ami meggátol minket az élet élvezetében. A filmnek viszont sajnos nem mindig válik előnyére fésületlensége, például a befejezésében egy durva poén helyett adta volna magát egy optimista happy end is, amivel bezárult volna a kör teremtő és teremtménye között. De azért összességében remek filmnek drukkolhatunk majd az Oscar-gálán, és sok szerencsére nincs is szüksége a díjesőhöz.

Borítókép: Emma Stone a filmben (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.