A fogyasztói társadalom folyamatosan vásárlásra ösztönzi az embert, hogy minél több mindent birtokoljon, és sose legyen elégedett. Ennek szab határt a közösségi gazdaság rendszere. A megosztásalapú cégek, mint az Airbnb, az Uber és társaik egész iparágak működését változtatják meg, és hatással vannak mindennapi életünkre is. Elég megnézni, egy budapesti mit használ ezek közül: edzés közben a Spotify-on hallgatja a zenét, a Kaptár közösségi irodaházban foglal irodát, a Netflixen néz filmet, vezetés közben a Waze-t használja, olykor igénybe veszi a Mol Bubi kerékpárját, és külföldön az Airbnb-n foglal szállást, ahová az Oscar telekocsival utazik.

Az Uber a közösségi gazdaság egyik emblematikus cége
A közösségi gazdaság megoldásai számos területen bizonyították életképességüket. Elterjedésüket technológiai, gazdasági és társadalmi változások hívták elő. Az ötlet azon a felismerésen alapul, hogy bizonyos tárgyaink az idő nagy részében kihasználatlanul állnak, másokra viszont szükségünk lenne. Ez olcsóbb megoldások keresésére ösztönöz, ami egyúttal alternatív bevételi forrást is eredményezhet. Először a telekocsizás jelent meg, amelynek lényege, hogy autóba ülve másokat is elviszünk, akik cserébe beszállnak a költségekbe.
A hagyományos piaci modellel szemben – amely a tulajdonláson alapul, és amelyben a fogyasztók fizetnek egy termékért – a közösségi gazdaságban a fogyasztók a termékek és a szolgáltatások egymás közötti használatára építenek. Így az emberek a tulajdonukat (lakásukat, autójukat, kerékpárjukat, szerszámaikat és egyéb hétköznapi eszközeiket) teszik elérhetővé másoknak a különböző online platformokon.
Az elv korábbról is ismerősnek tűnhet, hiszen létezett a stoppolás vagy az autóbérlés. A digitális technológiák fejlődése azonban új típusú hozzáférést teremtett a felhalmozott és az idő nagy részében feleslegesen álló, kihasználatlan kapacitások kiaknázására, alternatívát kínálva a fenntarthatatlan túltermelésre, elkerülhetővé téve az új termékek megvásárlását. Az interneten számos platform segíti a kereslet és a kínálat egymásra találását. Könnyen és gyorsan lehet információkat megadni, fotókat feltölteni, helyszínt meghatározni és kommunikálni. Lehetőség van a szolgáltatók leinformálására, a felhasználók pontozhatják a szolgáltatók minőségét.