Átlényegülés

A fák közt már úgy osontam, mint a vad, és ha sikerült igazán éreznem az erdőt, akkor mindig előbb láttam meg a vadat, mint ő engem.

Végh Attila
2022. 01. 28. 7:40
Forrás: Végh Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékeim vetítője modernebb, mint a legtöbb mai mozi. A filmeknek itt szaguk is van. Pontosabban: a bennük megidézett koroknak. Kamaszkoromnak erdőillata van. Ekkoriban kezdtem komolyabban járni a budai hegyvidék erdeit. Még sötétben kellett kiérnem Budakeszire vagy Nagykovácsiba, mert vadra akartam cserkelni. Vállamon Zenit fotópuskám. (Ezt hamarosan – keresztapám jóvoltából, aki amolyan apapótlékként funkcionált attól fogva, hogy apám lelécelt Ausztriába, és aki meglehetős jómódban élt, mert miután annak idején lelökték egy villamosról, pert nyert a BKV ellen, és irdatlan nyugdíjat ítéltek meg neki – keletnémet Praktica gépre és egy kiváló Sonnar teleobjektívre cseréltem.)

Budakeszin akkoriban még nem volt vadaspark, csak erdő. Nagykovácsi környékén pedig – a telki pártállami vadászterülethez hasonlóan – irreálisan dús vadállomány mozgott. Mindkét terület kiválóan alkalmas volt arra, hogy a hozzám hasonlóan bénázó, szél alá kerülni nem tudó, kezdő vadfotósok riogassák a jobb sorsra érdemes rudlikat, kondákat. Időnként persze beleszaladt az ember egy vadőrbe, aki mindig pampogott valamit. De ezek már messze nem az ötvenes évek voltak, nyugodtan el lehetett küldeni őket a picsába.

A Moszkva térről mindig az első busszal kellett kimennem a hegyekbe. Ezeken a buszokon összeszokott csapat utazott. (A többiek általában munkába.) Egy idő után már fölismertem némelyiküket, el is beszélgettünk, amíg tartott az út. Jó társaság volt, viccelődtünk, a buszozás földobott, megadta az alaphangulatot az erdei kalandokhoz.

A fény indái még alig kúsztak rá a fekete égboltra, amikor leszálltam. Az erdőhatárra érve mindig ugyanaz a szó jutott eszembe: átlényegülés. Mindig ezen a mezsgyén, mindig ez a szó. Mintha azzal, hogy belépek az öntörvényű erdei világba, civilizáció üldözte énem egy varázsütésre visszaolvadna igazi, legmélyebb önmagába. A fák közt már úgy osontam, mint a vad. És ha megtörtént az átlényegülés, ha sikerült igazán éreznem az erdőt (nem mindig sikerült, néha csak mentem előre, és közben éreztem, hogy nem érzem), akkor mindig előbb láttam meg a vadat, mint ő engem.

A természetfotósok akkoriban diafilmre dolgoztak. Ha papírkép kellett, diáról nagyítottak Cibachrome-ra. Ezt állítólag egy magyar ember találta föl. Elment a találmányával a Forte-gyárhoz, mire azok azt felelték, hogy micsoda hülyeség diáról közvetlenül papírképre nagyítani, ugyan kinek kell ez! Emberünk szomorúan hazaballagott, de néhány hónap múlva becsöngettek nála a svájci Ciba-gyár emberei azzal, hogy érdekelné őket ez a dolog. Attól kezdve Magyarország kemény valutáért vette külföldről a Cibachrome papírt. Na jó, ez csak úgy eszembe jutott, mert tipikus magyar történet.

Vadfotózási őrületemnek az vetett véget, hogy elkezdett komolyabban érdekelni a filozófia, az irodalom, a művészet. És humán terheltként úgy éreztem, a természetfotózás sosem lehet művészet, mert a természeti kép nem fejezhet ki többet, mint egy hangulatot. Magasabb átlényegülésre képtelen, mert tárgya, a természet túl erős. Ezért a természetfotó, próbáljon bármilyen elvont lenni, velejéig objektív, földszagú marad.

Aztán eltelt néhány évtized, és a természet újra rám talált. Ennyi idő kellett, hogy megessen a Karinthy-féle találkozás az erdőhatáron átlényegülő fiatalemberrel. Most már tudom, hogy szellem és természet egy és ugyanaz. Nem szégyellem azt a fiatalembert. Remélem, ő se engem.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.