Robin Cook, az orvosi krimi koronázatlan királya május 4-én ünnepli nyolcvanadik születésnapját. Első bestsellere, a Kóma több mint negyven éve jelent meg, és szerzője azóta sem talált versenytársra a saját maga alkotta műfajban.
Gyerekkorában régész szeretett volna lenni, de idővel rá kellett jönnie, hogy már minden jelentősebb várost feltártak. Érdeklődése az orvostudomány felé fordult, a Wesleyan Egyetemen gyógyszerészi, majd a Columbia Egyetemen orvosi diplomát szerzett.
Hallgatóként éjszakánként a vérgáz-laboratóriumban dolgozott, vért vett vagy a laboratóriumi állatok ketrecét pucolta. Az itt szerzett élmények visszaköszönnek műveiben, sok éjszakai üldözéses jelenet idézi fel a szövevényes útvesztőkkel teli épületegyüttesek hátborzongató világát. Tanulmányait a Harvardon fejezte be, ahol szemészetet tanult.
A munkamániás orvos előtt szélesre tárult a világ, amikor a Cousteau Társaság őt kérte fel dél-franciaországi laboratóriumának vezetésére. Itt szeretett bele a búvárkodásba, amely életre szóló szenvedélye lett, amikor behívták a hadseregbe, mélytengeri búvárnak képezték ki.
A víz alatt szerzett élményei inspirálták 2000-ben megjelent Szöktetés című, kivételesen nem orvosi témájú regényét. Regényírásba egy hosszú és unalmas tengeralattjáró-őrjáraton kezdett, az 1972-ben megjelent A gyötrelem éve a saját bőrén tapasztaltak alapján mutatja be a medikusnövendékek gyakornoki évét.
A világsikert az 1977-ben megjelent Kóma hozta meg számára, amelynek rezidens orvosnő főhőse egy bostoni kórházban élete kockáztatásával leplez le sötét üzelmeket. Két évvel később hagyta el a nyomdát a szintén bestsellernek bizonyuló Szfinx, és ettől kezdve szinte minden évben újabb krimivel örvendeztette meg rajongóit. A Járvány, a Mutáció, a Műhiba, az Életjel, a Vakság, a Végzetes megoldás, a Haláltusa, a Halálos kockázat, a Ragály, a Kromoszóma, a Méreg című regényei sorra feljutottak a New York Times könyves sikerlistájának csúcsára. 2015-ben került a boltokba a Host című krimi, amelyben az orvosi thriller mestere visszaröpíti az olvasót oda, ahol a műfaj a Kómával elkezdődött: mi történik, ha kórházi betegeket használnak akaratuk ellenére gyógyászati „inkubátoroknak”. 2017-ben a Sarlatánokban egy remekül felszerelt kórházban bekövetkező sorozatos halálesetek nyomába eredt.