A 17. század első évtizedének végére a Magyar Királyság vészterhes évek mögött állt. Az Oszmán Birodalommal vívott tizenöt éves háború alatt az ország közepe éveken át hadszíntérré változott, ami mérhetetlen pusztításhoz vezetett, amelyeket a Bocskai István mozgalma alatti hadi események csak tovább rontottak.
Viszonylagos nyugalmat csak a bécsi és a zsitvatoroki béke megkötése hozott, ám egyre nyilvánvalóvá vált, hogy a király, a prágai udvarában élő Habsburg Rudolf egyre erősödő mentális problémái miatt nem képes megfelelőképpen ellátni az uralkodói teendőket. Az egyre kényelmetlenebb helyzetet végül a gyermektelen király öccse, Mátyás főherceg elégelte meg. Félve a közép-európai Habsburg állam-konglomerátum felbomlásától, különös lépésre szánta el magát: szövetkezve a magyar, cseh és osztrák rendekkel zsoldos katonaság bevetésével gyakorlatilag puccsot hajtott végre, s Rudolfot lemondatta a magyar királyi címéről és az osztrák örökös tartományokról, névlegesen a cseh királyi és a császári címet hagyta meg a beteg testvérének.
Mindezek után szabaddá vált az út Mátyásnak a magyar trónra, ami különösen fontos volt számára, ugyanis évekig a legfőbb címének a magyar királyi számított. Ennek tükrében természetesen gondosan megszervezte a magyar koronázást. Mivel a középkori koronázási város, Székesfehérvár oszmán kézben volt, a koronázásra az új „fővárosban”, Pozsonyban került sor.

Fotó: Wikipedia Commons
Mindezt azonban meg kellett előznie az országgyűlésnek, ahol a rendek először megválasztották a főherceget magyar királynak. Ez azonban nem volt olyan egyszerű, ugyanis számtalan közjogi kérdésben kellett egyezségre jutni. 1608. október 23-án nyílt meg Pozsonyban a diéta, amelyen Mátyás egy sor törvényt fogadott el, melyek közül az egyik legfontosabb a bécsi béke ratifikálása volt, de mellette kimondták, hogy a király csak a rendek beleegyezésével indíthat háborút, s hogy a legfontosabb tisztségeket csak magyarok viselhetik, s hogy a Szent Koronát Magyarországon, a pozsonyi vár Koronatornyában kell őrizni. Mindez a rendi dualizmus szempontjából különösen fontos volt. Az országgyűlés a vallási kérdésekben is jelentős törvényeket hozott: az új uralkodó garantálja a szabad vallásgyakorlatot, a Bocskai által eladományozott vagy zálogba vetett közel 350 egyházi birtok visszaadását elhalasztották, a tizedügyeket világi bíráskodás elé rendelték, a főesperesek egyházlátogatási jogát átruházták. Szóba került a püspökök főispáni tisztének kétségbevonása, a székhelyükön nem tartózkodó főpapok és címzetes püspökök kizárása a királyi tanácsból és kihagyása a főrendiházból, valamint a jezsuiták birtokszerzésének megtiltása.