Klímabarát jövőnket politikai ellenérdekek, kivárás és lustaság, megoldásra váró tudományos és technológiai problémák egyaránt nehezítik. Az elektromos közlekedés térhódítása lehet az egyik alapvető előrelépés – ez az oka annak, hogy miért szerepelt olyan hangsúlyosan ez az ágazat tavaly a hírekben. – Alig néhány évvel ezelőtt sok autógyártó azt hitte, hogy az elektromos járművek múló hóbortnak számítanak majd – mondja Gil Tal, a University of California kutatóközpontjának igazgatója. Most már mindenkinek világos, hogy ez a közlekedési megoldás tartósan velünk marad.
Az elektromos járművek eladása 2021 első felében világszerte megugrott, 160 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Már a 2020-as év is erős volt – amikor a legtöbb autó eladása a koronavírus-járvány miatt visszaesett, az elektromos járművekből 46 százalékkal adtak el többet, mint 2019-ben. Eközben a gyártók – a General Motorstól a Volkswagenen át a Nissanig – azt közölték, hogy a következő évtizedben új elektromos járműveket dobnak piacra. A General Motors 2035-re, a Honda pedig 2040-re ígérte, hogy kizárólag elektromos járműveket gyárt.
Tal szerint – akinek gondolatait a Sciencenews.org idézte – elsősorban nem az elektromos járművek iránti fogyasztói kereslet okozza az eladások felfutását. Az igazi hajtóerők a kormányzatok, amelyek arra késztetik az autógyártókat, hogy fokozzák az elektromos járművek gyártását.
Az Európai Uniónak az autóiparra vonatkozó szigorú szén-dioxid-kibocsátási előírásai 2021-ben léptek életbe – az autógyártók emiatt növelték az elektromos járművek gyártását a régióban. Kína 2020-ban jelentette be, hogy 2030-ra az elektromos járművek adják az újautó-eladások negyven százalékát. Az Egyesült Államokban Joe Biden kormánya azt a célt tűzte ki, hogy az eladott új járművek ötven százaléka elektromos lesz 2030-ra. Ez meredek emelkedést jelent a jelenleg eladott elektromos autók 2,5 százalékos részesedéséhez képest. (Az „élzöld” Kalifornia arra vállalkozott, hogy 2035-re az államban eladott összes új személygépkocsinak és kisbusznak nulla károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie.)