1905 táján hagyhatta el a nyomdát ez az igen szép állapotban megőrzött gyimesi képeslap. A felvételen a Tatros folyó hídján, a Rákóczi-vár alatt robog a gőzős az ezeréves magyar határon, az akkor még félvállról vett Románia felől. Pedig Orbán Balázs már 1868-ban figyelmeztetett: itt, a gyimesi vámnál „már Moldova határa kezdődik ronda vámépületeivel, lomha határőreivel, új Dacia nyomorúságos voltának szembeszökő képét mutatván fel. […] az oláh kormánynak még nem volt ideje útcsinálásra, és a közlekedés könnyitésére gondolni […] és ezen önmagát is kormányozni képtelen nép, ezen a természet minden dús áldásai mellett is szánandó, nyomorban tengődő kiskoru nemzet, mégis foglalások és terjeszkedésről ábrándozik, másé után sovárog, midőn a magáénak sem tud gazdája lenni. – Valójában ki e népet közelebbről ismeri, annak csak szánó mosolyt von ajkára a »Daco-Romania« oly igen hánytorgatott eszméje. Erkölcsileg és anyagilag elsüllyedt, önmagával tehetetlen nép még soha művelt, erős népet be nem olvasztott, le nem igázott.”
Gyimesnél súg az ezeréves határ
1905 táján hagyhatta el a nyomdát ez az igen szép állapotban megőrzött gyimesi képeslap.

Bár a legnagyobb székely időben megérezte a veszélyt, mégis lehetetlennek tartotta azt, hogy a románság ránk törjön. Pedig a „román ideál” Dnyesztertől Tiszáig tartó álmát, azaz Dákó-Románia konkrét eszményét már 1860-ban felvázolta Cuza fejedelemnek Alexandru Papiu Ilarian. Az erdélyi születésű román politikus, jogász, történész és akadémikus munkájának sarokpillére a haderő erősítése, a nép szellemi mozgósítása, a diplomáciai stratégia meghatározása és az oktatási rendszer erősítése volt – ez utóbbi az akkori Oláhország határain túlmutatóan is. S lám: néhány évtized alatt a nagyromán álom részben meg is valósult.
A gyimesi átjáró ma az egyik legfontosabb történelmi zarándokhelyünk. Itt áll a régi magyar vasút legkeletibb őrháza is, amely elé legelőször 2008-ban futott be Budapestről a Székely gyors legendás mozdonya. A címeres Nohab ugyanazon a pályaszakaszon érkezett, amelyen a mi gőzösünk is pöfögött egykoron a vár alatt.
Az Időutazás a magyar múltba 81. részében egy 19. századi képeslap röpít el bennünket a régi Miskolcra.
Borítókép: „Üdvözlet Gyimesről – Vasuti hid és várrom. Kiadja Bermann Volf, Gyímes.” (Fotó: Balázs D. Attila gyűjteménye)
A sorozat további epizódjait ITT tekinthetik meg.
További Mozaik híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Hogyan formálta az alkohol az emberi civilizációt?
Az alkohol történelmi jelentősége túlmutat a mámoron. Egy új kutatás szerint az erjesztett italok segíthették a társadalmi együttműködés, sőt, a politikai rendszerek fejlődését is.

Kiderült a málna sokak által nem ismert titka
A nyár szupergyümölcse a málna – ezért érdemes mindennap fogyasztani.

Hatalmas titokra derült fény: van három ital, ami jobban hidratál a víznél
Egész nap vizet iszik, mégis azt érzi, hogy szomjas? Lehet, hogy ideje újragondolni a folyadékfogyasztási szokásait.

Így tud jól aludni kánikulában, mutatjuk az egyiptomi trükköt!
Melegben hamarabb elfáradunk, könnyebben kiszáradunk és gyakoribbak az alvászavarok is.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Hogyan formálta az alkohol az emberi civilizációt?
Az alkohol történelmi jelentősége túlmutat a mámoron. Egy új kutatás szerint az erjesztett italok segíthették a társadalmi együttműködés, sőt, a politikai rendszerek fejlődését is.

Kiderült a málna sokak által nem ismert titka
A nyár szupergyümölcse a málna – ezért érdemes mindennap fogyasztani.

Hatalmas titokra derült fény: van három ital, ami jobban hidratál a víznél
Egész nap vizet iszik, mégis azt érzi, hogy szomjas? Lehet, hogy ideje újragondolni a folyadékfogyasztási szokásait.

Így tud jól aludni kánikulában, mutatjuk az egyiptomi trükköt!
Melegben hamarabb elfáradunk, könnyebben kiszáradunk és gyakoribbak az alvászavarok is.