Az idősebb platformmal rendelkező YouTube Shorts új bevételi formát biztosít az alkotóknak, hogy előnybe kerüljön a fiatal felhasználók körében, akik kulcsfontosságúak a lelassult digitális reklámpiacon – írta meg a Financial Times hírei alapján a VG.
A YouTube most még előnyösebbé teszi a tartalomkészítőknek a 2020-ban elindított Shorts-ot. Lehetővé teszik, hogy az alkotók pénzt kaphassanak a videóikból származó reklámbevételekből.
A YouTube erőteljesen népszerűsíti a Shortsot, amelyet 2020-ban indítottak el, hogy felvegye a versenyt a TikTok népszerűségével a Z generációs felhasználók körében. Ennek köszönhetően a 2005-ben indult YouTube tavaly szeptemberben a hirdetéseket is bevezette a szolgáltatáson, ami bevételt is biztosít az alkotóknak.
A TikTok térhódítására adott reakcióként megalkotott Shorts jelenleg több mint másfél milliárd felhasználóról számol be havonta – vagyis a YouTube teljes nézettségének a háromnegyedét ezeknek a rövid videóknak köszönheti.
Ez több mint egymilliárddal több, mint amit a TikTok legutóbb, 2021 szeptemberében jelentett be.
A TikTok azóta nem is hajlandó aktuális számadatokat közölni.
A rövid formátumú klipek az elmúlt két évben elképesztő népszerűek lettek, és a nézettség is robbanásszerűen megnőtt, elsősorban a fiatal felhasználók körében. A Shorts több nézőt vonz be, ami nagyobb lehetőséget biztosít a hirdetők számára, amivel pedig a tartalomkészítőket is jobban tudjuk támogatni
– nyilatkozta Nicky Rettke, a YouTube termékmenedzsmentért felelős alelnöke.
A rövidfilmekből származó alkotói bevételek valószínűleg jelentősen meg fognak nőni, ha szerdán bevezetik az új bevételmegosztási rendszert – jelenleg a pénz nagyrészt márkakapcsolatokból, valamint a YouTube százmillió dolláros tartalomalapjából származik, amelynek a helyébe lép a rendszer.
Ahhoz, hogy pénzt lássanak a dologból, a felhasználóknak több mint ezer feliratkozóval és adott mennyiségű megtekintéssel kell rendelkezniük a Shorts szolgáltatásnál. A YouTube a rövidfilmes alkotóknak 45 százalékos részesedést ad a reklámokból származó bevételekből, a hosszabb videóknál ez az arány 55 százalék lesz.
A YouTube alapjáraton a videó alatt megjelenő hirdetésekhez kapcsolódó reklámbevételekből ad részesedést. A Shorts azonban különböző emberek által készített klipek között jeleníti meg a hirdetéseket.
Emiatt a YouTube a Shortshoz kapcsolódó összes reklámbevételt összevonja, majd a zenei licencdíjak levonása után a pénzt szétosztja az alkotók között.
A YouTube-bal való versenyfutás mellett a TikTok más okból is szorult helyzetben van. Ahogy korábban a Magyar Nemzet is megírta, elképzelhető, hogy teljesen ellehetetlenül a helyzetük az Európai Unióban, ha nem korlátoznak bizonyos tartalmakat.
Minderről Thierry Breton belső piacért felelős biztos beszélt múlt héten, aki azzal fenyegetőzött, hogy elérhetetlenné teszik a kínai közösségi médiaplatformot, ha nem cenzúrázzák a problémásnak ítélt tartalmakat. A Reuters jelentése szerint Breton videóhíváson keresztül tárgyalt a TikTok vezérigazgatójával, Shou Zi Chew-val. Figyelmeztetett, hogy a kínai közösségi médiaplatformnak be kell tartania az EU új digitális szolgáltatási törvényét, különben számolnia kell a következményekkel.
Nem fogunk habozni, hogy a szankciók teljes skáláját alkalmazzuk polgáraink védelme érdekében, ha az ellenőrzések után úgy látjuk, hogy a platform nem felel meg maradéktalanul az irányelveknek
– figyelmeztetett Breton. A tisztviselő később a Twitteren megismételte álláspontját, és hangsúlyozta, hogy a TikTok fiatalabb közönséget vonzó képessége nagyobb felelősséggel jár.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Unsplash)