A világ hatodik legnagyobb szennyezője a tengerhajózás

A tengerhajózásban érdekelt vállalkozások drasztikusan vissza akarják fogni szén-dioxid-kibocsátásukat. 2030-ra húsz, 2040-re hetven százalékkal csökkentik a kibocsátást a 2008-as szinthez képest, és száz százalékkal 2050 körül – erről állapodtak meg a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) éves ülésén. A kis szigetországok és a gazdagabb államok 2030-ig ötven, 2040-ig 96 százalékos csökkentés mellett érveltek. Kérdés, hogy tarthatók-e a vállalások.

2023. 07. 14. 16:00
FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-ENVIRONMENT-ENERGY Fotó: KADEG BOUCHER
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tengeri hajózás szén-dioxid-mentesítésével nem szabad várni, hiszen rendkívül szennyező iparágról van szó: a globális kibocsátás csaknem három százalé­káért felelős, és évente körülbelül egymilliárd tonna üvegházhatású gázt bocsát ki – nagyjából annyit, mint Németország. A hajózási ágazat a hatodik legnagyobb szennyező a világon. A kibocsátás gyors csökkentése a következő három évtizedben új szabályozást, infra­struktúrát és új üzemanyagokat igényel. De hogyan néz ki a jövő zöldhajózása?

A hajózási ágazat a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésének egyik útja egy ősi technológia, a vitorlázás alkalmazása. A szélhajtást az egyik legígéretesebb energiaforrásnak tartják. A svéd Oceanbird cég prototípus hajóján négy merev vitorla van – a szél nemcsak mozgatja a hajót, hanem segíti a manőverezést. A zöldhidrogén – amelyet megújuló energiák, például szél- vagy napenergia felhasználásával állítanak elő vízmolekulák bontásával – alkalmazásának egyik akadálya, hogy az üzemanyagot –253 Celsius-fok hőmérsékleten kell tárolni, és a személyzet külön felkészítést igényel, mivel az üzemanyag nagyon gyúlékony.

A Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata a zöldmetanolban látja a jövőt. A BBC szerint a cég eddig összesen 25 metanolos hajót rendelt. A zöldmetanol alacsony szén-dioxid-kibocsátású tüzelőanyag, aminek alapanyaga lehet szilárd települési és mezőgazdasági hulladék, a levegőből kivont szén-dioxid, valamint hidrogén. A zöldmetanol gazdaságos előállításának legfőbb meghatározója az elektrolízishez használt villamos energia ára, így a szén-dioxidból kiinduló gyártás versenyképességét nagyban elősegíti a nap- és szélenergia árának csökkenése. A hidrogénnel ellentétben a zöldmetanolt nem kell nyomás alatt vagy extrém hidegben tárolni, és sok kikötőben már megoldott az üzemanyag tárolása. A folyamat azonban összetett: a szén-dioxidot ki kell vonni a légkörből, amely technológia még csak kialakulóban van, drága és nem bizonyított.

A megújuló villamos energiával feltöltött akkumulátorok szintén szóba jöhetnek, de alkalmazásuk korlátozott. Az akkumulátorok jelenleg csak a kisebb, rövid utakon járó hajóknál (például kompokon és folyami hajókon) alkalmazhatók, az óceánokon átkelő nagy teherhajóknál nem. A tengerjárók tulajdonosai a teherhajók akkumulátorait szélenergia és napelemek kombinációjával előállított elektromos árammal szeretnék táplálni.

A zöld tüzelőanyagok gyors felhasználásához új infrastruktúra kell a kikötőkben, hiszen a zöldenergiát tárolni, valamint a hajók tankolásához alkalmassá kell tenni. Ehhez a kikötőkben akkumulátor- és hidrogéntároló létesítményeket kell építeni. A legtöbb hajót utólag kell átalakítani ahhoz, hogy zöld üzemanyaggal működhessen, emellett modernizálni kell az óceánjárókat a nagyobb hatékonyság érdekében. A zöldülés további eleme az útvonalak optimalizálása. Megannyi megoldásra váró feladat.

Borítókép: Ez a hajó folyékony hidrogénnel működne. (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.