Itt a nagy paprikakutatás, a magyarok és a csípős ízek viszonyát mérték fel

A felmérés apropóját részben Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar orvos, a paprikából kinyert C-vitamin felfedezője születésének szeptember 16-i, 130. évfordulója, részben pedig az első kecskemét–hetényegyházi Erős Pista-feszt adta, amelyet október 13–14-én rendeznek.

2023. 09. 14. 12:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lakosság szinte pontosan háromnegyede hetente legalább egyszer fogyaszt csípős élelmiszert. Különösen feltűnő, hogy a fiatalabb korosztályban milyen nagy a vonzalom az ilyen ételek és ételízesítők iránt, ez a korcsoport abszolút nyitottnak és kísérletezőnek tekinthető ezen a téren – derül ki a Univer Product Zrt. nagymintás, csaknem négyezer ember megkérdezésével, augusztus végén és szeptember elején készült online kutatásából.

A lakosság körében kifejezetten nőtt a csípős íz kedveltsége az utóbbi néhány évben. A válaszadók messze több mint egyharmada (36,4 százalék) úgy nyilatkozott, hogy a korábbiakhoz képest jóval gyakrabban fogyaszt csípős ételt.

A pandémia is hatással lehetett a megfigyelt növekedésre, hiszen a kutatásban résztvevők körében kimagasló az a vélemény (58,4 százalék), hogy a csípős ételek fertőtlenítenek.

Forrás: Univer Product Zrt.

A válaszadók szinte pontosan háromnegyede (76 százalék) hetente legalább egyszer eszik csípős ételt, de több mint egyharmaduk (37,1 százalék) naponta, sőt amikor csak teheti, hódol ennek a szenvedélyének. A fogyasztási rendszerességet illetően abban talán nincs meglepetés, hogy a férfiak között nagyobb (54 százalék) a naponta erős élelmiszereket választók aránya.

Az viszont némi meglepetést okozhat, hogy a nők körében sem elhanyagolható ez a mutató, hiszen csaknem egyharmaduk (29 százalék) szintén minden nap eszik csípős élelmiszert. Feltűnő viszont, hogy a fiatalabb generáció körében milyen kiemelkedően nagy az a réteg, amely, ha csak teheti, pikáns ízt kölcsönöz ételeinek.

 A 25 év alattiak esetében ez minden második emberről elmondható, ami mintegy 15 százalékkal magasabb, mint a teljes népesség esetében látott átlag. Ehhez ráadásul az is hozzátartozik, hogy a fiatalabb korosztály, azaz a 25 év alattiak esetében kimagasló a kísérletező kedv is ezen a téren. Ebbe a korcsoportba tartozók csaknem pontosan kétharmada (67,1 százalék) ugyanis úgy nyilatkozott, ha csak teheti, mindig kipróbál új csípős ételeket.

Az egészség fontos szempont

Annak okaként, hogy miért is választják ennyien a csípőst, magyarázatot nem nagyon igénylő válasz került az élre: egyszerűen „szeretem ezeket az ízeket” – jelentette ki a válaszadók több mint kétharmada (70 százalék). Ebben a válaszkörben is megjelent az egészség. A második legnépszerűbb indok, mely szerint ezek izgalmas élelmiszerek (24,3 százalék) után az került a képzeletbeli dobogó harmadik fokára, hogy 

a csípős termékek segítenek az egészség megőrzésében (20,3 százalék).

Fogy, mint a cukor

Ennek tükrében az sem mondható meglepetésnek, hogy a kutatás minden második válaszadója azt mondta, hogy havonta akár többször is vásárol erős paprikát vagy csípős ételízesítőt, mert igen gyorsan fogy a háztartásában. A rajongást az erős élelmiszerek iránt talán az is jól jelzi, hogy a megkérdezettek ugyancsak mintegy fele ajándéknak is vett már ilyen terméket. Sőt ezt külföldi ismerőseinknek, rokonainknak, partnereinknek is megtesszük, ilyen relációban is hasonló válaszarány született.

Forrás: Univer Product Zrt.

A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok jóval nyitottabbak a felfedezésre, hiszen a hazai ízek kedveltségének az aránya 64,3 százalékkal a 25 év alattiak között volt a legalacsonyabb, míg a külföldi erős különlegességek kedveltsége a legmagasabb 35,7 százalékkal.

A felmérés azt is vizsgálta, hogy a magyarok milyen érzelmeket, tulajdonságokat társítanak a csípős ízhez. Ezen a téren az erő és a forróság került ez élre, messze megelőzve a harmadik helyre befutó dinamikusságot. Az viszont figyelemre méltó, hogy nem sokkal maradt le a dobogóról a boldogság. Ez utóbbi is némi magyarázatot is nyújthat arra, hogy miért is nagy az ilyen termékek népszerűsége a magyarok körében.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Univer Product Zrt.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.