időjárás -1°C Mária 2021. December 8.
logo

Székelyföld Budapesten: Csíki söröző

Borbély Zsolt Attila
2021.11.06. 08:34 2021.11.06. 13:53
Székelyföld Budapesten: Csíki söröző

A jó bornak nem kell cégér – tartja a régi magyar mondás, mely bizonyára igaz is volt valamikor, mára viszont a fordítottja közelebb áll az igazsághoz. Jó cégérrel, azaz jó marketinggel rossz bort is el lehet adni. A reklámipar értelemszerűen nem a „győzzön a jobbik” elv érvényesüléséről szól, hanem épp ellenkezőleg, a vetélkedésből többnyire a tőkeerősebb háttérrel rendelkező termék fog győztesen kijönni, a tőkeerő ritkán áll egyenes arányban a minőséggel. 

A silány tömegtermékek diadalának korszakát éljük, a minőség szubkulturális jelenség, legyen szó sörről, borról, éttermekről, alapanyagokról, irodalomról vagy zenéről. Több mint két évtizede kalandozom meglehetős tudatossággal a borok világában, nem voltak illúzióim a minőségi borok népszerűségével kapcsolatban, mégis meglepett az az információ, amit a legjelesebb borászok egyike, Gál Tibor osztott meg a nézőközönséggel a Politikai hobbista című remek műsorban nemrégiben, vagyis hogy az érdemleges minőséget képviselő pincészetek a borivó közönségnek mindössze egy, azaz egy százalékára számíthatnak.

Mindezt figyelembe véve, igencsak értékelendő, hogy az Igazi Csíki Sörként indult, majd a Heinekennel folytatott hosszas pereskedést követő peren kívüli megegyezés után „Tiltott Csíki Sör” néven futó főzetnek nemcsak a marketingje jó, hanem maga a sör is. 

Ami pedig a marketinget illeti, leszámítva a nyolc esztendő egy-két mellélövését, összességében zseniális. Részét képezik ennek a jópofa animációs filmek, a góbék beszélgetései a sörökről, a Csíki sörözők franchise, melynek dekorációja – akárcsak maga a székely szimbólumokból építkező címke – csak magyar nyelvű, románul apró betűkkel olvasható néhány törvény által előírt információ a hátcímkén. 

Ezzel nyilván vállalják a román fogyasztók egy részének elfordulását, viszont magukhoz kötnek nem kevés magyart.

Íme, miként válhat a magyar nyelvű marketing példaadássá egy olyan világban, ahol sajnos elfordul, hogy román zene vagy román rádió szól közel színmagyar településeken, magyar tulajdonban levő üzletekben. 

Fogarason jártam pár éve egy kocsmában, ahol importsörként kínálták a Csíkit, nem akartam a kedves, szívélyes román hölgyet felvilágosítani arról, hogy sajnos még nem vezették be az útlevél-ellenőrzést Székelyföld határánál. De Bukarestben is kínáltak csíki sörrel, mint különlegességgel egy kézműves sörökre specializálódott kocsmában, 2017-ben, midőn éttermeket teszteltem egy hamvába hol projekt szolgálatában, s midőn még messze nem volt annyira ismert ez a termék, mint ma. A bukaresti Csíki söröző székely néptánccal, székely népzenével, magyar nyelvű felirataival egyébként bombasikernek bizonyult.

A Csíki sörözők közül eddig sikerült meglátogatnom a csíkszentsimoni, a székelyudvarhelyi, a sepsiszentgyörgyi, a temesvári, a gyulai, a szegedi és a budapesti egységeket. 

Az étel- és italkínálat különbözik, a dizájnnak vannak kötelező elemei, mint például a kilométerkő, mely mutatja a távolságot az „ősforrástól”, a csíkszentsimoni üzemtől, a Heineken feliratú bokszzsák, egyes feliratok, az étlap- és itallap karakterkészlete. Ha összevetem az eddig meglátogatott csíki sörözőket, talán a rózsadombit nevezhetem összességében a legmeggyőzőbbnek. 

Első ízben csak egy sörre ültünk be egy költő harczostársammal, akkor is ajándékfalattal fogadtak, egy kis tepertőt hoztak, a minap, midőn vacsorázni mentünk, kaptunk bemelegítőnek egy-egy pikoló szűretlen sört, s mellé egy-egy kis tasak Csíki chipsszet. 

Az étlap itt újságformátumú, az ételkínálatnak két része van, a séfajánlat fekete táblán olvasható a bejáratnál, az állandó fogások ügyesen beszerkesztve az újságoldalak közé, hangulatos leírásokkal. Kínálnak többek között rántott sajtfalatkákat kokojzával (áfonyával), szász sajtos kolbászt magos mustárral és székely pityókával, hamburgert, miccset, kacsacombot, a séfajánlat keretében csorbalevest, egészben sült pisztrángot, fokhagymásan, juhtúrós puliszkagolyóval, hagymás rostélyost, székely káposztát házi tejfellel, túrófánkot erdei gyümölcsmártással. 

Az árak értékarányosak, egyes esetekben meglepően kedvezők. Előételek 990 és 2200, főételek 3090 és 4590, desszertek 990 és 1190 forint között kaphatók, levesek egységesen 1190 forintba kerülnek.

Rendeltünk padlizsánkrémet, góbé csülköt, valamint erdei gyümölcs mousse-t. Az erdélyi konyha egyik legnépszerűbb, ikonikus ételét, az étlapon román jövevényszóval vinetének nevezett padlizsánkrémet (magyar megnevezések: tojásgyümölcs, fekete- avagy törökparadicsom) itt kiválóan készítik, a remek íz és állag mellett felsejlik a kellő füstösség is az ízképben. A mellé adott kenyértől többet vártunk. A mirelit krumpli-krokettel körített csülök kifejezetten jó volt, mint rendkívül kedves felszolgálónk, a Székelykeresztúrról érkezett Ibolya elmondotta, vákuum alatt készítik a húsokat. A desszert igazi meglepetés volt, könnyed, gyümölcsmousse-ban csokimousse, ennek megalkotása túlmutat a lelkes amatőrök világán. Azt is megtudtuk, hogy a nagyjából egyórás ott-tartózkodásunk alatt három erdélyi táncot és két legényest bemutató páros profi táncos, a legnevesebb együttesek egyikének tagjai. 

A Csíki söröző ad egy csipetnyit az autentikus székely hangulatból azoknak is, akik még nem jártak Székelyföldön. 

Székely szimbolika, székely sör, (részben) székely ételek s a székely humor sem hiányzik. Aki végignézi a dekorációt, a pincelejáratnál találkozhat a felirat szerint Tusnádfürdőn elejtett „medvének” a szarvakkal ékített koponyájával.

Elérhetőségek:

Csíki söröző

Budapest, Keleti Károly utca 9.

Telefonszám: +36 70 679 7949

Honlap: https://www.facebook.com/tiltottcsikisorozo 

E-mail-cím: [email protected]

Borítókép: Csíki Söröző (Fotó: A szerző felvételei)