A torna első győzelmét tehát az esemény tulajdonosa, Ion Tiriac aratta. A hetvenes évek romániai teniszcsodájának Ilie Nastase melletti főszereplője, Boris Becker felfedezője és menedzsere, a mai sikeres üzletember már négy éve igyekszik átpréselni „kék tervét” az ATP döntéshozóin. Három éve néhány jelentéktelenebb madridi pályán már kipróbálták a dolgot, de már akkor sem tetszett különösebben Federernek és a Williams nővéreknek. A biztosítékot most az verte ki, hogy a nemzetközi szövetség egy évre – úgymond kísérleti jelleggel – engedélyezte a színváltást. Erre a nagyok minden elképzelhető fórumon heves ellenpropagandába kezdtek, Nadal pedig még a versenytől való távolmaradás eshetőségét is megvillantotta.
Tiriac nem érti, hogy miért. „A pálya tulajdonságai változatlanok maradnak, egy roppant fontos szempontból viszont egyértelmű előrelépést jelent majd a kék szín bevezetése: a játékosok, nézők és tévénézők sokkal jobban tudják majd követni a sárga labdák útját a kék háttérben” – hangoztatta több alkalommal is. A Marca című spanyol lapnak adott interjúban így érvelt: „Semmilyen szabály nem rendelkezik a salak színéről. Harminc évvel ezelőtt Stuttgartban sötétkék salakon játszottunk, az Egyesült Államokban pedig zöld volt a salak színe, mégse zavart senkit. A tenisznek fejlődnie kell, és nem szabad visszariadni a legmerészebb újításoktól sem, ha azok a sportág népszerűségét növelik.” A kék trend létjogosultságának bizonyítására a berlini Olimpiai stadion kék futópályájának példája is kéznél van.
A teniszguru egyébként nem tart attól, hogy Nadal végül a salak színe miatt bojkottálná a viadalt. „Manuel Santana, a versenyigazgató majd tesz róla, hogy Rafa megértse, miért van szükség erre a változtatásra. Nadal amúgy azon ritka nagy játékosok közé tartozik, akit a siker nem zavart meg, a fejében is minden rendben van. A tenisznek szüksége van a fejlődést szolgáló játékosokra, és Rafa a legjobb partner lesz ebben” – szólt a diplomata Tiriacból.
Az újítások amúgy soha nem álltak távol Tiriac habitusától, s ennek megfelelően a madridit eddig is a leginnovatívabb versenynek tartották számon. A labdaszedő gyerekek helyett például itt jelentek meg a női és férfimodellek, akik az ellenkező neműek meccsein kínálták mosolyogva a labdákat, amelyeknek a méretét is növelné. Átszabná a játszmák pontozását is, így egy szett öt nyert játékig tartana, ha az ellenfél nem nyert kettőnél többet, a rövidítés pedig 4:4-es állásnál kezdődne.
Azon túl azonban, hogy a 350 millió kínai tévénéző könnyebben követhesse a labda cikázását, a kék „forradalomnak” üzleti célzata van, a madridi torna névadó szponzora, a Mutua biztosító azonosító jelei ugyanis éppen ebben a színben tobzódnak. A salakot pedig száz százalékban természetes festékkel bolondítják meg – csak hogy a dolog ökoszempontból is teljesen rendben legyen. „Az a célunk, hogy öt éven belül a madridi verseny a világ legrangosabb, legjobban fizető, legszínesebb tornája legyen. Meglátják, a közönség imádni fogja a kék salakot” – mondta Tiriac. És valahogy hihetőnek tűnik a román üzletember víziója.