Legendás derbik: amikor ötször elsült a Kapa(nyél)

Bálint László, a Báró után Fazekas „Kapa” László idézi fel a régi idők feledhetetlen Újpest–Fradi rangadóit.

Ch. Gáll András
2014. 04. 03. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fazekas László 92 alkalommal húzta magára a magyar válogatott meggypiros mezét, s 407 bajnoki mérkőzésen 252 gólt szerzett az Újpesti Dózsa színeiben – kevesen előzik meg a legendás „Kapát” a lila-fehér klubikonok sorában, ha egyáltalán megelőzik Azt azonban nem mindenki tudja a 66 éves, idestova évtizedek óta Antwerpen közelében élő sportemberről, hogy kisgyermekként a Fradi toborzóján jelentkezett, de elhajtották a Népligetből

– Nem felelt meg a felvételin? – kérdeztük Fazekastól egy nappal a pénteki Újpest–Ferencváros rangadó előtt.
– Így történt, s utána jelentkeztem Újpesten, mert futballozni kellett, nem volt mese, éjjel-nappal rúgtuk a bőrt a Kodály körönd környékén, ahol laktunk az ötvenes években. Ott megfeleltem, s hamarosan centert játszottam a kölyökben és az ifiben, emlékszem, Zámbó Sanyitól örököltem meg a 9-es mezt.

– A kilencest? Hiszen úgy emlékszünk önre, mint aki 7-es számmal a hátán született, jobbszélsőnek.
– Tévedés, csak akkoriban annyira erős volt a Dózsa támadósora, hogy kizárólag szélső posztra lehetett bekerülni, így lett Zámbó „Tű” Sanyiból balszélső, belőlem meg jobbszélső. Megjegyzem, így sem volt könnyű, egy remek válogatott szélsőt, Kuharszky „Kukacot” kellett kiszorítanom.

– Szembe kerültek a Fradival az ifiben?
– Mi az hogy! Rendre 1500-2000 néző előtt futballoztunk, odaát Szőke Pista, Rátkai Laci, Németh Miki, szóval a kortársaim. Már ezek is hatalmas meccsek voltak.

– Majd aztán a felnőttben! Tizenöt éven át kirobbanthatatlan résztvevője volt a Fradi elleni derbiknek, rettegtek öntől a védők és Géczi kapus
– Meg én is a védőktől. Vépi Peti olyan kemény volt, mint a titán, olykor durva is, provokált, be-beszólogatott, ha kellett, zokszó nélkül felrúgott. Megyesi Pista finomabb eszközökkel dolgozott, őrá úgy emlékszem, mint egy úriemberre a kőkemény bekkek között. De találkoztam én Páncsics Mikivel meg a Báróval is a pályán, sokat csellengtem a center és az összekötő posztján is, Szőke Pistával, a legnagyobb válogatottbeli riválisommal szemben én nem voltam vonalszélső, sokat változtattam a helyemet.

– Melyik nagy derbire emlékszik?
– Nem fogja elhinni, csak a 8–3-ra 1976-ból. Arra is csak azért, mert egy barátom eljuttatta nekem ide Belgiumba a másnapi Népsportot, és eltettem magamnak. Tudja, öt gólt rúgtam, és 10-es osztályzatot kaptam a szaklaptól Az ötből egy gólomat tudom felidézni, a másodikat, amikor a felezővonaltól indultam, elhúztam Rab Tibi mellett a labdát, majd a tizenhatosról a jobb sarokba lőttem.

– Milyen volt a Dózsa–Fradi meccsek hangulata?
– Semmihez sem hasonlítható. A Fradi volt a nép csapata, mi a Belügyminisztériumé, a Fradit mindenki imádta, minket mindenkit utált, kivéve a saját szurkolóinkat. Mi voltunk a „fakabátok” A Belügyminisztériumban minden szezon úgy kezdődött, hogy elmondták, az első három hely valamelyikén kell végeznünk, és persze a Fradit lehetőség szerint verjük meg. Elég sokszor sikerült, bajnokságot például zsinórban hetet nyertünk, nekem összesen kilenc bajnoki címem van az Újpesttel – más magyar klubban nem is futballoztam –, plusz három ezüst- és két bronzérmem, mind a tizennégy újpesti szezonomban dobogón álltam!

– Hogyan emlékszik, kaptak külön prémiumot a Fradi legyőzéséért?
– Talán egyszer vagy kétszer Viszont az ifiben egy Fradi-meccs után kaptam az első prémiumomat. Tudja, mi volt? Egy villamosjegy! Úgy hívták, hogy „kalauzi jegy”, csak fel kellett mutatni a kalauznak, és végigmentem vele a 3-assal a Váci úton. Majdnem két órát utaztam az edzésre a Kodály köröndtől. Aztán később átszoktam a 30-as buszra, az gyorsabb volt.

– Hogyan éltek a bajnokcsapat játékosaként? Milyen kocsija volt?
– Először 20 évesen Botár Zoli bácsi, a válogatott orvosa fehér 850-es Fiatját akartam megvenni, akkoriban az volt a menő járgány, de végül kaptam protekciót Csűri István elvtárshoz, a Merkúr vezérigazgatójához, és újonnan vehettem egy 850-es, ikerlámpás Fiatot. Hátul le volt csapva, farmotoros volt, akár még 165 km/h-s sebességet is ki tudtam hozni belőle! Aztán nekimentem vele egy teherautónak, majdnem otthagytam a fogamat

– Szolgálati lakás?
– A Rózsadombon, a Bimbó úton kaptam, de sajnos nem volt öröklakás. Sokat ért volna a rendszerváltás után.

– Volt egyenruhája is?
– Egyedül nekem nem a csapatból! Az apám maszek volt, nem lehettem rendőr, de nem is bántam.

– Mielőtt elfelejteném: üdvözli a Bálint Laci!
– A Báró? Én is őt, feltétlenül mondja meg neki!

– Tudja, hogy pénteken Újpest–Fradi lesz?
– Nem én. Hol játszanak?

– A Megyeri úton.
– Akkor biztosan mi nyerünk!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.