Rali vagy túraautó, Loeb itt is, ott is király

Az új kihívásokat kereső kilencszeres világbajnok Marrákesben nebulóból egy csapásra professzor lett.

2014. 04. 17. 11:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem állíthatjuk, hogy Sébastien Loeb tavaly stílszerűen köszönt el a ralisporttól, amikor egy jobbos kanyarban megcsúszott, megpördült, és a Citroën DS3 WRC a feje tetején landolt az árokban valahol egy elzászi erdő szélén. Pedig minden idők legjobbja, a kilenc világbajnoki címet begyűjtő, történetesen elzászi születésű ralis jól kifundálta, hogy utolsó vb-szezonjában már csak négy állomáson indul, és többszörösen hazai pályán, a Francia-ralin jöhet a szép búcsú. S ha ez nem is jött össze, kijár neki a virtuális díszsorfal, elvégre a technikai sportokban csak Michael Schumacher és Valentino Rossi említhető vele egy lapon.

A pályafutását az apai gének hatására maga is ígéretes tornászként kezdő, és még 15 évesen is a korláton röpködő Loeb 2004 és 2012 között minden rali-vb-t megnyert, 78 versenyen győzött, ebben a statisztikában a már négy éve visszavonult finn Marcus Grönholm harminccal a második. Hősünk győzelmeinek aránya 168 rajthoz állásból 46,4 százalék, nem csodálkozhatunk, hogy elég sűrűn más izgalmakat is keresett magának.

Még 2008-ban tesztelhette a Red Bull Forma–1-es autóját, ami akkor még messze nem az volt, amivel aztán Sebastian Vettel elkezdte nyerni a vb-ket, de Loeb egy hivatalos teszten Barcelonában tizenhét versenyzőből nyolcadik lett. Említhetjük a 24 órás Le Mans-i versenyt, ezen második helyet szerzett, tavaly pedig a legendás amerikai hegyi versenyen, a Pikes Peaken is odatette magát: 8:13.878 perc alatt száguldott végig a 19,9 kilométeres versenytávon, hogy 156 kanyart leküzdve felkapaszkodjon a 4301 méter magasan lévő célba. Az átlagsebessége 145 kilométer/óra volt, és másfél perccel döntötte meg az addigi versenycsúcsot egy kifejezetten erre a versenyre épített Peugeot 208 T16-tal.

S íme a videó arról, hogy döntött versenycsúcsot Sébastien Loeb:

Loeb neve persze egy másik francia márkával forrt össze szorosan, a raliban végig Citroënnel versenyzett, és most, hogy a gyár beszállt a túraautó-világbajnokságba, őt is a csapatban találjuk. „Sokat dolgoztunk, de a pályán – nem úgy, mint a raliban – nem csak rajtam állnak a dolgok. A pályán hiába indulsz első helyről, lehet, hogy az első kanyarban kiesel. A raliban kicsit lehet hibázni, egy-egy másodpercet el lehet veszíteni, majd visszanyerni. A pályán nem hibázhatsz. Az időmérő alapvető, a rajt sorsdöntő lehet, a versenyben nem hagyhatsz ki egy pillanatra sem, mert a mezőny nem kegyelmez. Teljesen más a két verseny szemlélete” – fejtegette a múlt hét végi szezonnyitó Marokkói Nagydíj előtt a februárban már 40. életévet betöltő Loeb. Az esélyeivel kapcsolatban visszafogottan nyilatkozott, és mindig oda kanyarodott vissza, hogy egyelőre tanulni szeretne.

Marrákesben aztán a nebulóból egy csapásra professzor lett, az első futamban márkatársa, az argentin José María López mögött másodikként zárt, a másodikat megnyerte. Tegyük hozzá, ez a Citroën érdeme is, és a világbajnokság első állomása után nem merészség kijelenteni, hogy a franciák C-Elysée modellje verhetetlennek tűnik idén. „Mindig remek érzés győzni, és nagyszerű autónk van” – szögezte le Loeb.

Legalább mi tegyük hozzá: azért az sem mindegy, ki ül a volánnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.