A férfi, akit megkísértett a sátán

A tudatlanság hajtotta az extrém sportok felé Juhász Istvánt. Övé a magassági motorozás világcsúcsa.

2016. 10. 25. 15:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– 1972. november 7-én kezdődött az én karrierem, akkor nyertem a nagyváltósúlyú bajnoki címet. De rájöttem, hogy másokat legyőzni nem igazán jelent örömet – említi középiskolai évei alkonyáról a világjáró férfi, hozzátéve, ebbe beletartozik a jégkorong közelében töltött időszak, ahol szintén nem a verseny, hanem a közösség miatt időzött. Meg aztán le is akart nyugodni kicsit.

Így ahelyett, hogy szárnyakat kapott volna ökölvívásban, a motorozás felé fordult, ami nagyon megfogta, de ott volt az úszás is neki, ami a Cousteau-filmek miatt is a búvárkodás irányába nyomta őt, ezzel pedig még pénzt is lehetett keresni. Tatabányán 1978-ban a legfiatalabb itthoni bányamentőként dolgozott a főiskola mellett. Ezzel teremtette elő a forrásigényesebb sportokra valót.

– Tíz évvel voltunk a vietnami háború után, egy tengeröbölben hajókat süllyesztettek el, ezeknek a felépítményeit kellett levágni 50-60 méter mélyen, amit helyi búvárok nem vállaltak, én viszont igent mondtam a hívásra.

Ott találkozott Jacques Monniert-val, a Párizs–Dakar-raliverseny akkori urával, akit a L’Osservatore Romano rangos római lap egész egyszerűen a sátánnal azonosított a nyolcvanas évek közepén amiatt, hogy az egyik versenyen kilencen meghaltak. Monniert a kritikákra azzal válaszolt: tud ő ennél sokkal emberpróbálóbbat! 1988-ban meghirdette „A hősök visszatérése” fantázianevű viadalt, erre fűzte be Juhászt.

A 9000 kilométeres verseny szörfözésből (90 km az Atlanti-óceánon), motorozásból (3600 km a Szaharában), gyaloglásból (150 km), kvadozásból (2200 km), katamaránozásból (1000 km a Földközi-tengeren), kerékpározásból (350 km, Szicília), úszásból (4 km a Messinai-szoros 11 fokos vizében), megint kerékpározásból (1300 km) és maratonfutásból állt.

– Kvadot azelőtt nem is láttam, de amikor igen, azt gondoltam, fog menni nekem ezzel 2200 kilométer a Szaharában is – idézi fel emlékeit Juhász, akit saját bevallása szerint a tudatlansága inspirált a legjobban.

A versenyre szóló meghívást hivatalosan az OTSH kapta, de befolyásos vezetők, Aján Tamás és Schmitt Pál felkarolták Juhász vágyát, hogy rajthoz álljon az őrült viadalon Dakarból indulva, a Szaharán és a Földközi-tengeren át Nizzába. A Malévtól kapott jegyet, és Fa Nándor, valamint Gál József után Juhász István volt a harmadik, akit a Helia-D szponzori pártfogásba vett (a Danubius Rádió mellett).

Hogy odajusson a starthelyre, Monniert csempészte föl egy teherszállító gépre Párizsban.

A Pécsi Kesztyűgyár által nyújtott bőr versenyruháról azonban csakhamar kiderült, hogy szakadós, ennek megfelelően a francia kollégák a szavannán nevetve el is nevezték Fantomasnak. „Fejlámpáját” pedig – egy lengyel bányászlámpát –, amelynek csak az akkumulátora öt kilót nyomott, szégyenében már a szenegáli óceánparton elásta.

– Úgy néztek rám a többiek, mint tyúk a piros kukoricára. „Egy magyar? Egy kommunista? Mi ez itt?” Ez erőt adott nekem, hogy márpedig biztosan nem fogom feladni.

A kalandos szólóversenyen voltak kötelező elemek: a napi orvosi vizit és a hét óra pihenés, a legördögibb szabály azonban az volt, hogy tilos volt egymást segítenie a 150 vetélytársnak.

A legnagyobb nehézséget Juhász számára a szintidők tartásán kívül a motoros esések, a napi tájékoztatókon a francia nyelv, az úszásnál a hideg víz, a katamaránozásnál egy elkerülhető borulás – egy teknőst akart felvenni a vitorlásra, és megbillent –, a maratonfutásnál pedig a távérzékelési gondok okozták. A 10 kilométeres kapun diadalittasan futott át, azt hitte, vége van az egész versenynek, mire a körülötte állók sürgették, hogy menjen tovább.

A 21 napos versenyt tizenhatan fejezték be, négyen belehaltak, ketten pedig később a sérüléseikbe, nem is rendezték meg többet. A megméretés és főként, hogy Juhász bekerült a legjobb tíz közé, gazdaggá tette a sportembert.

Négy évvel később újabb eszement versenybe rángatták bele, 90 motoros közül másodikként szelte át a dzsungelt.

Ezek után jött a nagy ötlet, hogy meg kellene dönteni a magassági szólómotorozás fennálló csúcsát (5864 méter).

– A nepáli–kínai határon van a „halál ösvénye”, egy csempészútvonal, ahol jakkal rendszeresen közlekednek a tibetiek, de még a dalai láma is átkelt rajta. Arra gondoltam, hogy akkor ez nekem is menni fog motorral.

Vette is a tökéletes, hatalmas hátizsákját tele szuper felszerelésekkel. Csakhogy más a gyalogos és más a motoros hegymászás. Cucc nélkül egy 40-50 centis szikla nem gond, nehezékkel megoldhatatlan feladat. A kapaszkodás közben volt olyan délelőtt, amikor ötvenszer tette le a felszerelést, hogy egy ponton átjusson, majd felvigye kézben a csomagot. Amikor azonban egy rönkhídról a folyóba esett, már életmentő céllal kellett megválnia a zsáktól. Szerencséjére felbukkantak a hegyekben „a jóisten által küldött” nomádok, akik segítettek rajta. 6183 méter magasan járt, ez lett tehát a magassági motorozás új világrekordja.

Ha a boksz után nagy változás állt be a gondolkodásában, a himalájai magányban újabb felismerések érték utol.

– Korábban nagyon fontos volt, hogy bekerüljek a Guinness-klubba. Ezért volt hasznos a hegy tetejére tett utazás – egyben a lelkem mélyére is ellátogattam. Találkoztam rongyokban élő emberekkel, akik koszosak és büdösek, nem mosakszanak, mégis boldogok – vázolta az élet átértékelését Juhász, aki megismerkedett a tibeti sörrel is, de azt csak utólag tudta meg, hogy asszonyok rágják meg hozzá a komlómagvacskákat. Maradandó negatívum is keletkezett benne: a felszerelés nélküli motorozás állandósította nála a hidegsokkot, ami miatt ha csak a legcsekélyebb mértékben is fázik, be kell magát bugyolálnia akár nyáron is.

A Himalájából hazatérve lett egy tanyája, ahol sérült gyerekekkel kezdett foglalkozni lovas terápia formájában. Már nem az érdekelte, hogy „különböző vackokat tegyen a polcra”. Így azt sem tudja megmondani, mire a legbüszkébb.

Később megalapította két barátjával a Tatai Patarát, amely ma a legnagyobb török kori történelmi fesztivál. Az esemény Pálffy Miklós törökverő keresztény hadvezér tetteinek állít látványos emléket.

Ma elsősorban borral és vendéglátással foglalkozik a Gerecse túloldalán, a Neszmélyi borvidéken Kamocsay Ákos szakmai segítségével. Erre szintén a tudatlanság piszkálta fel. Azt vallja: a rendszertelen borivás káros. A ma 61 éves Juhász István fel-feltűnik a Nemzeti Vágtán is lovasként – legutóbb ráesett a kezére a ló.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.