Nem teljesen tiszta, hogy ma vagy három nappal korábban kellett volna Louis Renault születésnapját ünnepelnünk, mert ugyan legtöbb forrás szerint 1877. február 15-én született, számos más orgánum február 12-ére hivatkozik. Hivatalos Wikipédia-bejegyzésében a homályos részleteket elegánsan oldották meg: mind a két időpontot megemlítik
Abból a kisgyermekből, aki már tízévesen megjavítja az udvaron hagyott kiszuperált bojlert, és újra üzembe helyezi, szinte elképzelhetetlen, hogy ne váljon tehetséges műszaki ember. Louis Renault-ból azonban nem feltétlenül tanult mérnök lett, inkább sikeres gyáriparos, és a huszadik század eleji autóipar egyik legnagyobb hatású feltalálója.
Családjának vidéki birtokán, Billancourt-ban saját barkácsműhelyt kapott szüleitől, első nagy építménye pedig a Voiturette nevű négykerekű jármű, melyet egy tricikliből szerelt át jelentős változtatásokkal: közvetlen sebességfokozattal, mechanikus vezérléssel, három előremeneti és egy hátrameneti váltófokozattal. Találmányát a Montmartre-on, Párizs neves dombján tesztelte.
A 13 százalékos emelkedőn a mindössze 0,75 lóerős, 250 kilogrammos autója probléma nélkül kaptatott fel 1898. december 24-én.
Mutatványával fogadást is nyert, illetve tizenhárom megrendelést, aminek eredményeképp két bátyjával, Marcellel és Fernand-nal megalapították a Renault Freres (Renault fivérek) céget.
Renault ekkor már túl volt a kötelező katonai szolgálatán is, ahol szintén műszaki kreativitásával tűnt ki, miután épített egy olyan kétcélú eszközt, mely a személyszállítás mellett aggregátorrá volt átalakítható, és nagy teljesítményű keresőlámpát is tudott működtetni.
Az 1900-as évek legelején testvéreivel az amatőr autóversenyeknek hódolt, Louis Renault nyerte például az 1901-es Párizs–Berlin-futam kis tömegű járműveknek kiírt számát. A száguldásnak családi tragédia lett a vége, miután 1903-ban egy Párizs–Madrid-versenyen bátyja, Marcel óránkénti 130 kilométeres sebességnél kisodródott egy földutas szakaszon, és a balesetben szerzett belső sérüléseibe a kórházba menet belehalt.