Következő mérkőzések
Románia
18:002024. július 02.
Hollandia
Ausztria
21:002024. július 02.
Törökország

Van gyógymódunk a sportban a fiatalok kiégésére, de itthon nem kellett

A KSI első igazgatója állítja, nem technikát kell tanítani a gyerekeknek, de a pincébe került a könyve.

Arday Attila
2018. 01. 20. 16:27
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Központi Sportiskola (KSI) fél évszázada jelenti a hátterét a világszínvonalú magyar élsportnak. Csütörtökön kiderült, versenyzői 2017-ben 44 érmet nyertek felnőtt- és utánpótlás-világversenyeken. A KSI ötlete Kutas Istvántól, a szocializmus egykori hírhedt, de sokra tartott sportvezetőjétől származott. Halmos Imre így beszélt a kezdetekről:

 – 1963. május 2-án háromezer gyerek érkezett villamossal ingyen a felvételire, amelyet főleg a Népstadion területén tartottunk. Szinte mindenkit felvettünk, hiszen a felvételit már előkészítettük, ezért a testnevelők az ügyesebb diákokat hozták el. Európában ilyen jellegű, központosított, mindent összefogó intézmény még nem volt.

Megfigyelése szerint a világklasszis sportolókból ritkán lesz nagy edző, mert ők „önmagukat tanítják”, azt pedig a legtöbben képtelenek megtanulni. Ezzel szemben Széchy Tamás, akit soha senki nem látott úszni, a sportág talán legnagyobb trénere lett a KSI-ben.

Ám napjainkban, amikor a korai specializációtól (ennek következményeként pedig korai kiégéstől) szenved a magyar sport, még fontosabb az a szemlélet, amelyet egykor az intézmény képviselt:

– Az atléták kipróbálták többek között a kajak-kenut, a labdarúgók az atlétikát, így máshol is megmutathatta valaki a tehetségét. Egy kislány asztaliteniszezőnek jelentkezett hozzánk, végül százméteres síkfutásban lett magyar bajnok, más labdarúgóként kezdte, és dobóatléta lett belőle. Hozzánk került egy fiú, aki bakterházban lakott, újsághirdetésben olvasott a KSI-ről, az édesapjától pedig kikönyörögte, hogy hozza el a felvételire. Ő is labdarúgó akart lenni, úgy is kezdte, aztán mégis teniszezőként versenyzett.

Halmos Imre egykor teniszben és kézilabdában is válogatott játékos volt, később az egyikben mesteredzői, a másikban szakedzői minősítést kapott. Újszerűnek elgondolásai itthon nem terjedtek el, mint mondja, Sportjátékelmélet című könyve annak idején a TF pincéjébe került.

– Nem közvetlenül a gyerekek technikájával kell foglalkozni, vagyis nem azzal, hogy milyen szögben tartják a kezüket kézilabdában vagy teniszben – véli. – Helyette feladatokat kell adni nekik. A teniszben sem az a lényeg, hogyan fogja az ütőt, és milyen szögben üti meg a labdát a fiatal. Erről már van információja a tévéből. A feladata inkább az kellene legyen, hogy átüsse a labdát a háló fölött, aztán az, hogy üsse a jobb vagy a bal oldalamra. Így hamar taktikát is tanul. A játék lényege, hogy felszabaduljanak a gyerekek, érzelmi, szellemi igény is támadjon bennük. Így szeretettel jönnek a legkisebbek is az edzésre, mert meg tudják csinálni a feladatokat. De mindezt itthon nem fogadták el, a merev németek viszont átvették.

Halmos a mellőzöttségét részben abban látja, hogy igazságkereső emberként sok konfliktusa volt. A kilencvenes években a sportnapilapban például többször nyilvánosan kritizálta saját intézményét, a TF-et, amely az élettől elrugaszkodott szakokon kezdett például humánkineziológusokat képezni.

– Mindig dolgozott bennem a büszkeség, hogy elismerjenek – mondja a díjaival kapcsolatban. Büszkén említi, hogy szeniorként 99-szeres magyar bajnok lett teniszben. – Ars poeticám, hogy dolgozz keményen, játsszál sokat, élj az Isten és az emberek szeretetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.