Nyomás utána 2018: Hamilton vagy Vettel ötödik világbajnoki címe a tét

Már Ausztráliában van a Forma–1 mezőnye, vasárnap indul a száguldó cirkusz idénye.

2018. 03. 21. 15:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta a száguldó cirkuszban adott, ki és mikor tesztelhet a vb-rajt előtt, egyre hangsúlyosabb, kinek hogyan sikerül az első nekifutás. Tavaly februárban Barcelonában kegyesebb volt az időjárás, mint idén, amikor szinte a teljes négynapos időablak mehetett a kukába, ám a csapatok március második hetében még egy négynapos időszakot kaptak az utolsó simításokra.

Azok után, hogy tavaly Lewis Hamilton (Mercedes) volt a király a katalóniai tesztnyitányon, a brit szupersztár tizenegyedik idényében, a korábbi F1-sztár Jean Alesi szerint karrierje legprofibb teljesítményével negyedszer is világbajnok lett. Idén is minden szempár Katalóniára szegeződhetett – volna, ha nem töri derékba az ott ritkán látott havazás a gyakorlást. A tavalyi négynapos összetett „tesztbajnok” a 33 éves brit finn csapattársa, Valtteri Bottas lett, és nagyjából ugyanannyira látótávolságban voltak az „ezüstnyilaktól” a Ferrarik, ahogyan a vb-szezon végén követték. A rend kedvéért: az első négynapos gyakorlás utolsó szakaszában Hamilton idénycsúcsot futott Barcelonában.

Ha kiindulhatunk a szintén négyszeres világbajnok, a második teszthéten meglepő módon pályacsúcsot futó Sebastian Vettel (Ferrari) idei eddigi interjúiból, és nem csak nyomásgyakorlásnak szánja szavait,

idén minimális, de stabil előnyük lehet Hamiltonéknak.

A többiek közül idén is a Red Bull-osok zárkózhatnak fel a legjobban, s csak epizódszerep juthat a gyári és a McLaren–Renault pilótáinak.

Apropó, pilóták!

A csapatok közül csak a Sauber és a Williams váltott versenyzőt. Előbbi istállónál a mauritiusi–német Pascal Wehrlein helyén a 20 éves, monacói reménység, Charles Leclerc debütál, aki a 2016-os GP3-sorozat megnyerése után a 2017-ben életre hívott Forma–2-es címet is azonnal behúzta.

A Williamsnél sokáig úgy tűnt, hogy Felipe Massa nyugdíjazásával hét év után visszatérhet a lengyel Robert Kubica, de a tavalyi felmérőn hozzá hasonlóan teljesítő, jobb szponzori hátterű, orosz Szergej Szirotkin mögött bőghet fel a mezőny hat Mercedes-motorjának egyike a március 25-ei ausztrál nyitányon.

Ha pilótakeringő nem is volt, motorok azért repkedtek: a McLaren odaadta Honda-csomagját a Toro Rosso Renault-jáért. Látványosabb változás, hogy a fésűszerű F1-logó 23 év után ráncfelvarráson esett át, de majd csak a hónap utolsó vasárnapján lesz igazán szembetűnő a szebbik nem rajongói számára, hogy

eltűnnek a rajtrácslányok Egy tényleg fontos, biztonságtechnikai változás a „glória”, amelyről Lewis Hamilton már nyilatkozott is: más versenyzőkre hivatkozva jelezte, nem lesz jó, hogy belóg a látótérbe.

Higgyünk a szavának, egy belső, a pilóták körében elvégzett felmérés alkalmával a fej előtti autórészre szerelt eszköz elbukott. A száguldó cirkusz gladiátorai annak viszont mégis örülhetnek, hogy az autósportot övező vitában győzött a biztonsági szempont, miközben egyre inkább hallhatók olyan hangok, hogy túl kevés a baleset, ezért nem eléggé nézőcsalogató a Forma–1.

Változik a rajtidőpont is. Általában nem kell majd annyira sietni a vasárnapi ebéd befejezésével, a 14 órai kezdés 14.10-re kerül, néhány futamé pedig egy órával is későbbre tolódik.

Jó hír még, hogy egy számunkra kényelmetlen időzítésű, távol-keleti versenypályától (Malajzia) elbúcsúzunk, helyén két régi-új európai (francia, német) állomás lesz – futamszám tekintetében tehát új csúcs születik.

A 21 házigazda közül Oroszország lobbizott a legjobban, az idény elejéről átkerült a hajrájára,

a 16. futam táján igen sok kérdésre születik válasz – 2017-ben a konstruktőri bajnoki cím csak egy állomással később lett a Mercedesé.

A fogadóirodák még úgyis Lewis Hamilton ötödik vb-elsőségét valószínűsítik, hogy nemrég szégyenszemre hetekre el kellett tűnnie a nyilvánosság elől, miután a közösségi médiában kuncogott unokaöccsén (mondván, meleg). Amióta újra nyilatkozik, azt meglehetősen igazságosztó hangon teszi. Magasról nagyobbat lehet esni.

Kell a Ferrari, különben...

A Forma–1-nek nagyobb szüksége van a Ferrarira, mint fordítva, ezért is inti óvatosságra Toto Wolff, a világbajnoki címvédő Mercedes-csapat főnöke az autós gyorsasági vb-sorozat tulajdonosát (FIA) az olasz istállóval zajló vitában. A két fél közötti ellentétet a Liberty Media azon terve okozza, hogy a 2020 végén lejáró jelenlegi kollektív szerződést követően a mainál olcsóbb Forma–1-et szeretne, egyszerűbb motorokkal, ráadásul újraosztaná a pénzdíjakat a csapatok között. Sergio Marchionne, a Ferrari első embere erre kijelentette, hogy amennyiben a Liberty Media nem változtat szándékán, csapata kilép az F1-ből, s önálló sorozatot indít. Wolff a vasárnapi szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínén arról beszélt, hogy egy konkurens sorozat indítása valós veszélyt jelent a Forma–1-re nézve, s a Libertynek nem kellene provokálnia a Ferrarit.

„Marchionnénak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogy a Forma–1-nek mit kell jelentenie a Ferrari számára” – nyilatkozta Wolff, hozzátéve, hogy legtöbb dologban egyetért Marchionnéval, mert a Forma–1-nek szerinte is különleges DNS-e van, és ragaszkodnia kell a hagyományaihoz. „Ne szórakozz Sergio Marchionnéval. A Forma–1-nek nagyobb szüksége van a Ferrarira, mint a Ferrarinak a Forma–1-re” – tette hozzá. (MTI, MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.