Amióta a száguldó cirkuszban adott, ki és mikor tesztelhet a vb-rajt előtt, egyre hangsúlyosabb, kinek hogyan sikerül az első nekifutás. Tavaly februárban Barcelonában kegyesebb volt az időjárás, mint idén, amikor szinte a teljes négynapos időablak mehetett a kukába, ám a csapatok március második hetében még egy négynapos időszakot kaptak az utolsó simításokra.
Azok után, hogy tavaly Lewis Hamilton (Mercedes) volt a király a katalóniai tesztnyitányon, a brit szupersztár tizenegyedik idényében, a korábbi F1-sztár Jean Alesi szerint karrierje legprofibb teljesítményével negyedszer is világbajnok lett. Idén is minden szempár Katalóniára szegeződhetett – volna, ha nem töri derékba az ott ritkán látott havazás a gyakorlást. A tavalyi négynapos összetett „tesztbajnok” a 33 éves brit finn csapattársa, Valtteri Bottas lett, és nagyjából ugyanannyira látótávolságban voltak az „ezüstnyilaktól” a Ferrarik, ahogyan a vb-szezon végén követték. A rend kedvéért: az első négynapos gyakorlás utolsó szakaszában Hamilton idénycsúcsot futott Barcelonában.
Ha kiindulhatunk a szintén négyszeres világbajnok, a második teszthéten meglepő módon pályacsúcsot futó Sebastian Vettel (Ferrari) idei eddigi interjúiból, és nem csak nyomásgyakorlásnak szánja szavait,
idén minimális, de stabil előnyük lehet Hamiltonéknak.
A többiek közül idén is a Red Bull-osok zárkózhatnak fel a legjobban, s csak epizódszerep juthat a gyári és a McLaren–Renault pilótáinak.
Apropó, pilóták!
A csapatok közül csak a Sauber és a Williams váltott versenyzőt. Előbbi istállónál a mauritiusi–német Pascal Wehrlein helyén a 20 éves, monacói reménység, Charles Leclerc debütál, aki a 2016-os GP3-sorozat megnyerése után a 2017-ben életre hívott Forma–2-es címet is azonnal behúzta.
A Williamsnél sokáig úgy tűnt, hogy Felipe Massa nyugdíjazásával hét év után visszatérhet a lengyel Robert Kubica, de a tavalyi felmérőn hozzá hasonlóan teljesítő, jobb szponzori hátterű, orosz Szergej Szirotkin mögött bőghet fel a mezőny hat Mercedes-motorjának egyike a március 25-ei ausztrál nyitányon.
Ha pilótakeringő nem is volt, motorok azért repkedtek: a McLaren odaadta Honda-csomagját a Toro Rosso Renault-jáért. Látványosabb változás, hogy a fésűszerű F1-logó 23 év után ráncfelvarráson esett át, de majd csak a hónap utolsó vasárnapján lesz igazán szembetűnő a szebbik nem rajongói számára, hogy
eltűnnek a rajtrácslányok Egy tényleg fontos, biztonságtechnikai változás a „glória”, amelyről Lewis Hamilton már nyilatkozott is: más versenyzőkre hivatkozva jelezte, nem lesz jó, hogy belóg a látótérbe.
Higgyünk a szavának, egy belső, a pilóták körében elvégzett felmérés alkalmával a fej előtti autórészre szerelt eszköz elbukott. A száguldó cirkusz gladiátorai annak viszont mégis örülhetnek, hogy az autósportot övező vitában győzött a biztonsági szempont, miközben egyre inkább hallhatók olyan hangok, hogy túl kevés a baleset, ezért nem eléggé nézőcsalogató a Forma–1.
Változik a rajtidőpont is. Általában nem kell majd annyira sietni a vasárnapi ebéd befejezésével, a 14 órai kezdés 14.10-re kerül, néhány futamé pedig egy órával is későbbre tolódik.
Jó hír még, hogy egy számunkra kényelmetlen időzítésű, távol-keleti versenypályától (Malajzia) elbúcsúzunk, helyén két régi-új európai (francia, német) állomás lesz – futamszám tekintetében tehát új csúcs születik.
A 21 házigazda közül Oroszország lobbizott a legjobban, az idény elejéről átkerült a hajrájára,
a 16. futam táján igen sok kérdésre születik válasz – 2017-ben a konstruktőri bajnoki cím csak egy állomással később lett a Mercedesé.
A fogadóirodák még úgyis Lewis Hamilton ötödik vb-elsőségét valószínűsítik, hogy nemrég szégyenszemre hetekre el kellett tűnnie a nyilvánosság elől, miután a közösségi médiában kuncogott unokaöccsén (mondván, meleg). Amióta újra nyilatkozik, azt meglehetősen igazságosztó hangon teszi. Magasról nagyobbat lehet esni.
Kell a Ferrari, különben...
A Forma–1-nek nagyobb szüksége van a Ferrarira, mint fordítva, ezért is inti óvatosságra Toto Wolff, a világbajnoki címvédő Mercedes-csapat főnöke az autós gyorsasági vb-sorozat tulajdonosát (FIA) az olasz istállóval zajló vitában. A két fél közötti ellentétet a Liberty Media azon terve okozza, hogy a 2020 végén lejáró jelenlegi kollektív szerződést követően a mainál olcsóbb Forma–1-et szeretne, egyszerűbb motorokkal, ráadásul újraosztaná a pénzdíjakat a csapatok között. Sergio Marchionne, a Ferrari első embere erre kijelentette, hogy amennyiben a Liberty Media nem változtat szándékán, csapata kilép az F1-ből, s önálló sorozatot indít. Wolff a vasárnapi szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínén arról beszélt, hogy egy konkurens sorozat indítása valós veszélyt jelent a Forma–1-re nézve, s a Libertynek nem kellene provokálnia a Ferrarit.
„Marchionnénak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogy a Forma–1-nek mit kell jelentenie a Ferrari számára” – nyilatkozta Wolff, hozzátéve, hogy legtöbb dologban egyetért Marchionnéval, mert a Forma–1-nek szerinte is különleges DNS-e van, és ragaszkodnia kell a hagyományaihoz. „Ne szórakozz Sergio Marchionnéval. A Forma–1-nek nagyobb szüksége van a Ferrarira, mint a Ferrarinak a Forma–1-re” – tette hozzá. (MTI, MN)