A rajtrácslányokat kiirthatják, a pilótanőket nem

Keszthelyi Vivien autóversenyző nem ért egyet Carmen Jordával, aki szerint áthatolhatatlan fal áll a nők és az F1 között.

2018. 04. 07. 10:04
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lendített a száguldó cirkuszban való szereplésről álmodozó lányok és nők helyzetén Carmen Jordá, aki március elején a Formula–E mexikói versenyhétvégéjén próbálhatta ki a villanyautót, majd a furán cincogó gépből kiszállva így szólt: „Nem annyira durva, mint egy F1-kocsi, a leszorítóerő és a kormányszervó miatt. És mivel a Formula–1-ben és a Formula–2-ben szerepelni egy nőnek fizikailag gondot jelent, szerintem a Formula–E épp tökéletes lenne nekünk.  Lehet ezt úgy is érteni, hogy Jordá a Formula kategóriához közeledő nők prókátora, ám a közösségi médiában egységesen „húzták rá a kormányt”. A szakma nagyjai közül a 2009-es F1-bajnok Jenson Button is megnyilvánult:

„Ó, Carmen, most aztán sokat segítettél Kérdezd meg Danica Patricket, elég erős-e. Ő még engem is lenyomna az edzőteremben. Neked nem a fizikai korlátok miatt vannak problémáid.”

Álljunk is meg egy pillanatra Patricknél. 2005-ben az Indianapolis 500 sorozat újonca volt – nőként férfiak közt –, és ha nem vonul ki az F1-ből annak idején a Honda, 2008 után csúcskategóriás tesztpilóta lett volna. 2010-ben is hívták a száguldó cirkuszba, akkor ő mondott nemet. Amikor pedig Bernie Ecclestone F1-vezér 2012-ben bejelentette az Amerikai Nagydíj reaktiválását, külön kitért arra, mekkora reklám lenne a sportágnak, ha Patricket futamról futamra láthatnánk. (Azóta persze más szelek fújnak, Ecclestone-t kiütötték a nyeregből, s nem hogy a pilótaülésben, a rajtrácson sincsenek nők ) 2015-ben Patrick aztán maga tette okafogyottá a reménykedést, mondván, harminchárom évesen már nem vált Indyről F1-re.

De vissza a jelenbe, sőt a jövőbe. A magyar autó-motorsport történetének első női gt-reménységénél, a tizenhét esztendős Keszthelyi Viviennél lapunk arról érdeklődött, tényleg lehetetlen fizikai akadályok állnak-e a nők F1-es szerepvállalása előtt. Noha zárt karosszériás túraautóban versenyez idén az Audi R8-kupában a német túraautó-bajnokság (DTM) betétfutamain, ez alapján is tud véleményt mondani.

„Kétségtelen, hogy minél erősebb versenyautót vezet valaki – gondolva elsősorban a tömeg és a lóerő arányára –, annál nagyobb erőhatások érik a szervezetét fékezésnél, kigyorsításnál, kanyarvételnél.”

Keszthelyi maga is tapasztalta ezt, hiszen teljesen más erőhatásokkal találkozott a „kupás” Suzukiban két éven át, a TT-kupás Audiban tavaly és idén az Audi R8-ban, illetve egy DTM-es Audi volánja mögött, ahová reményei szerint négy-öt év múlva eljuthat. Mindezzel együtt egyértelműen nem jelentené ki, hogy a fennálló erőhatások a legfőbb akadályai annak, hogy női pilóta nem jut el a Formula 1-be vagy a közelébe. „A fizikai felkészülését minden versenyző számára annak megfelelően határozzák meg a szakemberek, hogy milyen sorozatban milyen versenykocsival áll rajthoz. Meggyőződésem, hogy

alapos felkészüléssel, megfelelő és sok edzéssel egy női pilóta is képes lehet arra, hogy megbirkózzon az F1-es autóban tapasztalható erőhatásokkal.”

Keszthelyi kicsit pedzegette azt is, amit Ecclestone mondott: bármilyen sorozatról van szó, a gyártók, a támogatók, a nézők, a versenyzők és a csapatok üzleti, marketing-, sportszakmai és egyéb érdekei is befolyásolják, hogy egy női pilóta sikeres tud-e lenni.

A szupertehetség számára egyébként változatlanul a karosszériás túraautózás csúcsa, vagyis a DTM a cél, de fontos tudni, hogy már ezek a versenygépek is F1-es technikával készülnek, a beszállítók nagy része azonos, az erőhatásokat azonban nyilván jelentősen alakítja a karosszéria.

A Formula–E eddigi négy esztendeje alatt amúgy már három nő is szerepelt: a svájci Simona de Silvestro, a brit Katherine Legge – Sarah Fisher után 2002 óta az első hölgy, akit F1-ülésbe engedtek hivatalos teszten –, valamint az olasz Michela Cerruti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.