A koronavírus-járvány Szicíliába söpörte Budapestet

Éppen csak véget ért a Tour de France, a szlovén Tadej Pogačart két hete koronázták meg Párizsban, a koronavírus-járvány miatt felforgatott életünkben pedig ma megkezdődik a Giro d’Italia. S ezen azért is rajta tartjuk a szemünket, mert a 22 éves Valter Attila révén a kerékpársport históriájában másodszor, és tizenhárom év után lesz újra magyar induló a három nagy háromhetes körverseny valamelyikén.

2020. 10. 03. 8:30
Megvan a különleges hangulata az olasz körversenynek Forrás: Facebook
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bodrogi László 2007 szeptemberében a harmadik Grand Touron, a Vuelta a Espanán szállt nyeregbe, s ugyan a 18. szakaszon feladta a spanyol körversenyt, a Crédit Agricole csapat színeiben a 8. etapon a második helyen végzett a Carinena és Zaragoza közötti 49 kilométeres egyéni időfutamban. Bodrogi a szám specialistája volt, a világbajnokságokon ezüst- és bronzérmet is szerzett az időfutamversenyeken. Háromszor végigment a Tour de France-on (2002-ben az egyik időfutamról második helye is van), egyszer a Girón, a Vueltán pedig háromszor indult pályafutása során. S bizony itt volt már az ideje, hogy visszakerüljünk a kerékpársport nemzetközi térképére, mert ehhez ott kell lenni a nagy háromheteseken. Ez most Valter Attilának megadatott, és a 22 éves versenyző mindenképpen megszolgálta a bizalmat azzal, hogy szeptember elején megnyerte az ötnapos Tour de Hongrie-t. Ma már a magyar körversenyt sem lehet egy kézlegyintéssel elintézni, öt World Tour-csapat indult nálunk – a sportágban ezek jelentik a legmagasabb nívót –, és Valter is az egyiknek, a CCC-nek a tagja.

Valter Attila a Girón még a CCC színeiben indul
Fotó: Komka Péter / MT

Sajnálatos, hogy a koronavírus-járvány csapata névadó szponzorát is megroppantotta – a lengyelországi székhelyű CCC cipőkereskedésben utazik –, a versenyzők fizetését már májusban a felére csökkentették, és a cég a szezon végén ki is száll a kerékpársportból. A Girón azonban még rajthoz áll a CCC, szeretne szakaszt nyerni, és elmondása szerint Valter Attila sem csak azzal a szándékkal indul, hogy a mezőnyben megbújva valahogy túlélje a háromhetes megpróbáltatást. Mi több, a magyarnemzet.hu-nak adott interjújában bevallotta, hogy maga is álmodik arról, hogy majd ő húzza be az egyik szakaszt! Szerdán egyébként hivatalos lett, hogy Valter jövőre már az ugyancsak World Tour-besorolású Groupama-FDJ tagja lesz, amely a Tour de France után az olasz körversenyen is szerepel.

Mint ismert, úgy volt, hogy a Giro d’Italia idén május 9-én Budapestről indul, a Hősök teréről 9,5 kilométeres időfutammal fel a várba, majd Budapest–Győr és Székesfehérvár–Nagykanizsa szakaszok következtek volna, hogy aztán Zalából légihídon dobják át a mezőnyt Szicíliába. A terveket a járvány elsöpörte, 2021-ben azonban megvalósulhatnak, a Giro rendezői a jövő májusi budapesti rajtban is partnerek. Az olaszok egyébként, amikor már biztossá vált, hogy idén májusban nem lesz verseny, már kinézték az októberi dátumot, és felvetették, hogy induljon változatlanul tőlünk a viadal. Ám ebbe nem mentünk bele, mert tavasszal megjósolhatatlan volt, hogyan alakul a járványhelyzet, továbbá októberben a Giro turisztikai és marketing szempontból a legjobb esetben sem hozna annyit a konyhára, mint májusban.

Megvan a különleges hangulata az olasz körversenynek
Fotó: Facebook/Giro d’Italia

Így aztán a Giro d’Italia ma Szicíliában kezdődik Monreale és Palermo között 15,1 kilométeres egyéni időfutammal, innen indul háromhetes útjára a karaván, hogy majd október 25-én Milánóban szintén egy egyéni időfutam záruljon a verseny. A mezőnyre 21 szakasz – ebből öt hegyi etap –, összesen 3497,9 kilométer vár. A Tour de France-on szinte ugyanennyi volt a táv, 3470 kilométer; kalapot emelhetünk azok előtt, akik úgy döntöttek, mindkét kihívásnak állnak elébe. Ilyen a szlovákok sprintercsillaga, Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), aki a Touron korábban hétszer nyerte meg a pontverseny győztesét megillető zöld trikót, de idén be kellett érnie a második hellyel, és némi szusszanás után most először a Girón is nekiveselkedik.

A Girón is magas hegyek várnak a mezőnyre
Fotó: Facebook/Giro d’Italia

A nagy kérdés persze az, hogy vajon ki nyeri meg az összetettet. S ugyan a Tour de France elszipkázta a legtöbb nagymenőt, azért a Girón is akad néhány. Az Ineos-Grenadiers-nál tudják, hogy három dudás végképp nem fér meg egy csárdában, így a Touron a címvédő Egan Bernalt indították kapitányként – a kolumbiai aztán a hegyekben idén „meghalt” és feladta –, a hétszeres Grand Tour-győztes brit Chris Froome-mal nem számoltak, miként a 2018-as Tour megnyerő honfitársával, Geraint Thomasszal sem. Utóbbi most a Girón megpróbálhatja helyreállítani az Ineos renoméját, de az itteni győztesnek járó rózsaszín trikóra hajt a négyszeres Grand Tour-győztes olasz Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo), a brit Simon Yates (Mitchelton-Scott), aki a 2018-as Vueltát nyerte meg, továbbá a holland Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma) és a lengyel Rafal Majka (Bora-Hansgrohe), hogy csak a legnagyobb neveket említsük. De a végső elszámolásnál az Asztanából a nyár végi egynaposokon remeklő dán Jakob Fuglsang vagy az orosz Alekszandr Vlaszov előkelő helyezése sem lenne meglepetés: előbbi a lombardiai körversenyt, utóbbi a Mont Ventoux Challenge-et és a Giro dell'Emiliát nyerte; kérdés, hogy három héten át tudnak-e magas szinten teljesíteni.

Szicílira rajtra kész:

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.