Külső szemmel igencsak szórakoztató csatát vívott egymással Fernando Alonso és Kimi Räikkönen Austinban (egy ponton össze is ért a két autó), belülről viszont ezt nem így élték meg, legalábbis a spanyol pilóta biztosan nem. Az Alfa Romeo veteránja a pályán kívül előzte meg az Alpine világbajnokát, így Alonso szerint szabálytalan volt a manőver, és rádión követelte, hogy Räikkönen adja vissza a pozíciót. Ez nem történt meg, mivel Alonso az előzés előtt leszorította a pályáról a finnt, így a versenybírák Räikkönen mellé álltak.
Igen ám, csakhogy Alonso később két hasonló ügybe is belekeveredett Räikkönen csapattársával, és mindkét esetben a vétkesnek ítélt versenyzőnek vissza kellett engednie maga elé ellenfelét; egyszer Antonio Giovinazzi, másszor Alonso tett így. A kétszeres vb-győztes éppen ezért nem értette, hogy a finnek miért „kegyelmeztek meg” a versenybírák, átláthatatlan szabályalkalmazásról beszélt.
– Amikor elmentem Antonio mellett, úgy éreztem, hogy rendben volt az előzés, bár későn fékeztem, és elvétettem a kanyarbejáratot. Aztán szóltak, hogy adjam vissza a helyet neki. Elfogadtam, hogy ez a helyes döntés, mert túl későn fékeztem, és előnyös pozícióba kerültem a pályaelhagyással – magyarázta Alonso. – Sajnos sok időt veszítettem, hiszen mire visszaadtam neki a helyem, addigra már három másodperccel előtte jártam. De megértettem, hogy vissza kell őt engednem magam elé, ahogy azt később ő is megtette egy ugyanilyen esetben. Kiminek viszont nem kellett, ezért furcsa ez a helyzet. Én nem próbáltam bizonyítani semmit az előzéssel, csak a felzárkózás volt a célom, hogy meglegyen a tizedik hely. Természetesen tiszteletben tartom a FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) döntéseit – tette hozzá a negyvenéves pilóta, aki végül műszaki hiba miatt be sem fejezte a versenyt.
Michael Masi versenyigazgató ugyanakkor kiállt a döntés mellett, elmagyarázta, hogy Räikkönen miért tarthatta meg a helyét.
– Nem hallottam Fernando rádióüzeneteit, de megértem, hogy frusztrált. Marginális döntés született a közte és Kimi között történt előzés kapcsán, a legközelebbi értekezleten egyeztetni fogunk az összes pilótával az ilyen szituációkról. Én úgy látom, hogy két része van a történteknek, az egyik az előzés, a másik pedig a pályáról való leszorítás.
A versenyigazgató egy felvetésre válaszul elmondta, nagyobb vétségként tekintettek Räikkönen leszorítására, mint arra, hogy ő pályát elhagyva előzött, így úgymond az egyik eset felülírta a másikat.
– Ezt a két elemet vizsgálták meg, s így született meg a döntés, hogy maradjon mindenki a helyén.
A borítóképen: Fernando Alonso (balra) és Kimi Räikkönen az Egyesült Államok Nagydíját megelőző sajtótájékoztatón. Fotó: EPA/Mark Sutton