A magyarországi nagy rajt és a viadal első három szakaszának szerdai, budapesti ismertetőjén Paolo Bellino, a olasz körversenyt szervező RCS Sport igazgatója elmondta, hogy a program május 4-én, szerdán a Hősök terén kezdődik egy csapatbemutatóval. Az éles verseny két nappal később a 195 km-es Budapest–Visegrád szakasszal veszi kezdetét, amelynek során Székesfehérvárt és Esztergomot is érinti a mezőny, mindkét városban lesz egy-egy részhajrá is. Május 7-én, szombaton egy 9,2 km hosszú egyéni időfutamot rendeznek Budapest szívében: a kerekesek a Hősök teréről indulnak és a Budai Várba érkeznek. A harmadik, egyben utolsó magyarországi szakasz május 8-án, vasárnap startol Kaposvárról, és Nagykanizsán, Badacsonyon, valamint Tihanyon át Balatonfüredig 201 km-t tesznek meg a versenyzők.
Egy pihenőnap, helyesebben az utazás után, május 10-én Olaszországban folytatódik a verseny, amely május 29-én ér véget.
Paolo Bellino kitért arra, hogy a 2020-ra tervezetthez képest valamelyest változtatniuk kellett a magyarországi útvonalon. (Az eredeti tervek szerint tavaly egy rövid budapesti időfutammal kezdődött volna a Giro, ezt követően Budapest–Győr és Székesfehérvár–Nagykanizsa szakaszokra került volna sor.) Újdonság tehát a Kaposvár–Balatonfüred etap is, amelyről azt mondta, az országimázs szempontjából nagyon fontos lesz, hiszen a versenyzők körbetekerik a magyar tengert.
Révész Máriusz: Jól jártunk a halasztással
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arra hívta fel a figyelmet, hogy ekkora haszna még egy elmaradt versenynek sem volt, mint a Giro 2020 májusára tervezett három magyar szakaszának.
– Bár az olasz szervezők felajánlották, 2020 őszén és 2021 tavaszán nem tudtuk vállalni a rendezést, 2022-ben viszont sokkal jobb körülmények között tudunk otthon adni a nagy rajtnak – jelentette ki egyrészt a koronavírus-járványra, másrészt arra utalva, hogy tavaly még az is kérdéses volt, lesz-e egyáltalán a mezőnyben magyar versenyző, jövőre viszont akár négy-öt hazai kerékpáros is odaérhet. Külön kiemelte Valter Attila szerepét, aki az idei olasz körversenyen három napon át viselhette a rózsaszín trikót.
– A Girót közel kétszáz országban több mint nyolcszázmillióan nézik a tévék előtt, ezért a magyarországi nagy rajt hatalmas országimázskampány lesz, és hozzájárul majd a hazai turizmus újraéledéséhez – fűzte hozzá, és felhívta a figyelmet arra, hogy annak idején Hollandiában a Grande Partenzára költött minden egyes euró kettőt hozott vissza, ezért döntött úgy a kormány, hogy támogatja a rendezést.
Kitért arra is, hogy a harmadik szakaszt azért indítják Kaposvárról, mert ott van az olasz EOLO–Kometa prokontinentális kerékpárcsapat – amelynek színeiben akár két-három magyar is tekerhet a versenyen – egyik névadója, a kaposvári székhelyű Kométa húsipari vállalat központja. A cég ügyvezető igazgatójának, Giacomo Pedranzininek fontos szerepe volt abban, hogy megvalósulhatott a magyarországi nagy rajt. Az olasz vállalkozó nagyon örül annak, hogy hazája nagy kerékpáros-eseménye jövőre a másik otthonából indul.
Valter Attila győzelemre tör az első szakaszon
A sajtótájékoztatón megjelent Valter Attila is, aki bevallotta, nem gondolta volna, hogy a sikerének ilyen visszhangja lesz idehaza. Megköszönte a szervezőknek, hogy az első szakasz céljául Visegrádot választották.
– Ez a kedvenc edzőhelyszínem. Egyértelmű, hogy itt leszek a versenyen, minden nap úgy kelek fel, hogy meg kell nyernem a visegrádi szakaszt – fogalmazott a Csömörön élő kerekes.
A Giro 1909 óta íródó történetében eddig 13 alkalommal rajtolt a viadal Olaszországon kívül, legutóbb 2018-ban Izraelben.
Borítókép: Valter Attilának van mire vissza- és előretekintenie is (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)