– Azt hiszem, valamilyen szinten ez összefoglalja az idényt – nyilatkozta a Formula–1-ben vasárnap világbajnokká koronázott Max Verstappen, amikor megtudta, hogy a Mercedes két óvást is benyújtott az Abu-dzabi Nagydíjat követően.
Nem csodálkozhatunk a Red Bull pilótájának a szavain, hiszen az F1 történetének egyik legizgalmasabb évada ért véget, ahol a küzdelem nemcsak a pályán történt manőverekben merült ki, hanem legalább annyira a Milton Keynes-i istálló és a Mercedes vezetőinek szóváltásaiban is a médiában, esetleg a versenyfelügyelők irodájában. A nem túl gyakori kivételek erősítették a szabályt, s szinte minden futam után háborogtak az éppen vesztes élcsapatnál, hogy velük szemben igazságtalanságot követtek el.
A Mercedes most vasárnapi óvása ennek a megkoronázása volt. Feltehetően a németek sem gondolták komolyan, hogy a drámai körülmények között elbukott bajnoki címet visszaszolgáltatják a szerintük jogos tulajdonosához, azaz Lewis Hamiltonhoz. A szokásos lépéseket megtették, de angol sajtóhírek szerint végül visszakoznak, és nem fellebbeznek a nekik kedvezőtlen döntés ellen, mivel rájöttek, hogy a sportágnak ártanak ezzel.
Nem csak a Mercedesnél gondolják ezt így, az idény során pilóták és csapatfőnökök sokasága követelte a szabályok pontosítását, hogy ne játsszák el minden versenyhétvége után ezt a szappanoperát a felek. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója és egyben egyik megmondóembere is ezen a véleményen van:
– Újra kell gondolni az egész rendszert. Következetességre van szükség, nem lehet a szabályokat minden alkalommal másképp értelmezni. Egyszerűsíteni kell rajtuk, és közben azt az elvet figyelembe venni, hogy hagyjuk a pilótákat versenyezni – jelentette ki, majd hozzátette: – Méltatlan volt a világbajnoki fináléhoz, hogy így elhúzták a döntéshozatalt. Az pedig, hogy ilyen óvásokat nyújtanak be, egy méltatlan vesztes gondolkodásmódjára utalnak. Nekünk már mindegy, hogy döntenek végül, hiszen mi vagyunk az erkölcsi győztesek. Ugyanakkor elgondolkodunk a részvételünkről a Formula–1-ben, ha a mostani eseményeknek nem lesz hatásuk a jövőre nézve.
Martin Brundle is változásokat sürget, viszont ő más irányba tenne lépéseket A ma már kommentátorként dolgozó expilóta elfogadhatatlannak tartja, ahogy a csapatfőnökök „zaklatták” Michael Masi versenyigazgatót az idényzárón.
– Michael sok tapasztalattal érkezett az ausztrál v8-as kategória igazgatása után, ami biztosan nem volt egy unalmas munka, de úgy gondolom, hogy nem lehet összevetni azzal a figyelemmel, ami a multimilliárdos, globális üzlet, a Formula–1 versenyigazgatójaként hárul rá. Ha Michael továbbra is folytatni akarja munkáját, és ha az F1 vezetősége, a Nemzetközi Automobil-szövetség szeretné megtartani őt, akkor a dolgoknak meg kell változniuk. A versenyigazgatónak egy megbízható és tapasztalt segítőre van szüksége, főleg a jövő évi, huszonhárom futamból álló, maratoni idényben. A csapatok számára pedig meg kellene határozni, hányszor értekezhetnek a versenyigazgatással egy nagydíj alatt az idény során, szóval jobban megfontolnák, értelmes dologért küzdenek-e. Egyszerűen nem engedhetjük meg, hogy a fő döntéshozó ilyen zaklatásnak legyen kitéve.
Ross Brawn is egyetért ezzel a gondolattal:
– Ezt meg fogjuk szüntetni. Elfogadhatatlan, ahogy a csapatfőnökök nyomás alá helyezik Michaelt egy-egy futam alatt. Ez olyan, mintha az edzők a játékvezetőkkel tárgyalnának egy futballmeccsen – vélekedett a sportigazgató. – Toto Wolff (a Mercedes csapatfőnöke – a szerk.) nem követelheti, hogy a biztonsági autó ne hajtson a pályára, ahogy Christian Horner (a Red Bull csapatfőnöke – a szerk.) sem dönthet arról, hogy a lekörözött autóknak vissza kell venniük a körüket. Mindez a versenyigazgató megítélésén múlik – húzta alá Brawn.
A királykategória protokollja szerint az említett két csapatfőnöknek egyébként sem volt joga a versenyigazgatónak üzengetni a rádión keresztül, hiszen az erre fenntartott csatornán a csapatmenedzserek kommunikálhatnak Masival. A Red Bullnál Jonathan Wheatley, a Mercedesnél Ron Meadows tölti be ezt a szerepet. A verseny hevében azonban belekontárkodtak a versenyigazgató munkájába, akinél egy alkalommal betelt a pohár, ezért visszaszólt Wolffnak, hogy itt éppen autóversenyzés zajlik.
Borítókép: Christian Horner (Fotó: EPA/Andrej Isakovic)