Horner és Wolff kihúzták a gyufát, jövőre ráfizethetnek erre

Ahogy az az egész évben, szinte minden versenyhétvége után jellemző volt, az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj után is napokig folynak az egyezkedések arról, hogy a felügyelők helyesen döntöttek-e egy-egy kérdéses helyzetben. Jövőre szabályváltoztatásokkal vetnének véget a szócsatáknak, amelyek általában Christian Horner és Toto Wolff vezetésével zajlottak. 2022-ben a két szókimondó csapatfőnök is ráfizethet eddigi ténykedésére.

2021. 12. 14. 16:47
Formula One Grand Prix of Saudi Arabia
epa09624576 Team chief Christian Horner of Red Bull Racing reacts after the inaugural 2021 Formula One Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit in Jeddah, Saudi Arabia, 05 December 2021. EPA/ANDREJ ISAKOVIC / POOL Fotó: ANDREJ ISAKOVIC / POOL
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Azt hiszem, valamilyen szinten ez összefoglalja az idényt – nyilatkozta a Formula–1-ben vasárnap világbajnokká koronázott Max Verstappen, amikor megtudta, hogy a Mercedes két óvást is benyújtott az Abu-dzabi Nagydíjat követően.

Nem csodálkozhatunk a Red Bull pilótájának a szavain, hiszen az F1 történetének egyik legizgalmasabb évada ért véget, ahol a küzdelem nemcsak a pályán történt manőverekben merült ki, hanem legalább annyira a Milton Keynes-i istálló és a Mercedes vezetőinek szóváltásaiban is a médiában, esetleg a versenyfelügyelők irodájában. A nem túl gyakori kivételek erősítették a szabályt, s szinte minden futam után háborogtak az éppen vesztes élcsapatnál, hogy velük szemben igazságtalanságot követtek el.

A Mercedes most vasárnapi óvása ennek a megkoronázása volt. Feltehetően a németek sem gondolták komolyan, hogy a drámai körülmények között elbukott bajnoki címet visszaszolgáltatják a szerintük jogos tulajdonosához, azaz Lewis Hamiltonhoz. A szokásos lépéseket megtették, de angol sajtóhírek szerint végül visszakoznak, és nem fellebbeznek a nekik kedvezőtlen döntés ellen, mivel rájöttek, hogy a sportágnak ártanak ezzel.

Nem csak a Mercedesnél gondolják ezt így, az idény során pilóták és csapatfőnökök sokasága követelte a szabályok pontosítását, hogy ne játsszák el minden versenyhétvége után ezt a szappanoperát a felek. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója és egyben egyik megmondóembere is ezen a véleményen van:

– Újra kell gondolni az egész rendszert. Következetességre van szükség, nem lehet a szabályokat minden alkalommal másképp értelmezni. Egyszerűsíteni kell rajtuk, és közben azt az elvet figyelembe venni, hogy hagyjuk a pilótákat versenyezni – jelentette ki, majd hozzátette: – Méltatlan volt a világbajnoki fináléhoz, hogy így elhúzták a döntéshozatalt. Az pedig, hogy ilyen óvásokat nyújtanak be, egy méltatlan vesztes gondolkodásmódjára utalnak. Nekünk már mindegy, hogy döntenek végül, hiszen mi vagyunk az erkölcsi győztesek. Ugyanakkor elgondolkodunk a részvételünkről a Formula–1-ben, ha a mostani eseményeknek nem lesz hatásuk a jövőre nézve.

Martin Brundle is változásokat sürget, viszont ő más irányba tenne lépéseket A ma már kommentátorként dolgozó expilóta elfogadhatatlannak tartja, ahogy a csapatfőnökök „zaklatták” Michael Masi versenyigazgatót az idényzárón. 

– Michael sok tapasztalattal érkezett az ausztrál v8-as kategória igazgatása után, ami biztosan nem volt egy unalmas munka, de úgy gondolom, hogy nem lehet összevetni azzal a figyelemmel, ami a multimilliárdos, globális üzlet, a Formula–1 versenyigazgatójaként hárul rá. Ha Michael továbbra is folytatni akarja munkáját, és ha az F1 vezetősége, a Nemzetközi Automobil-szövetség szeretné megtartani őt, akkor a dolgoknak meg kell változniuk. A versenyigazgatónak egy megbízható és tapasztalt segítőre van szüksége, főleg a jövő évi, huszonhárom futamból álló, maratoni idényben. A csapatok számára pedig meg kellene határozni, hányszor értekezhetnek a versenyigazgatással egy nagydíj alatt az idény során, szóval jobban megfontolnák, értelmes dologért küzdenek-e. Egyszerűen nem engedhetjük meg, hogy a fő döntéshozó ilyen zaklatásnak legyen kitéve.

Ross Brawn is egyetért ezzel a gondolattal:

– Ezt meg fogjuk szüntetni. Elfogadhatatlan, ahogy a csapatfőnökök nyomás alá helyezik Michaelt egy-egy futam alatt. Ez olyan, mintha az edzők a játékvezetőkkel tárgyalnának egy futballmeccsen – vélekedett a sportigazgató. – Toto Wolff (a Mercedes csapatfőnöke – a szerk.) nem követelheti, hogy a biztonsági autó ne hajtson a pályára, ahogy Christian Horner (a Red Bull csapatfőnöke – a szerk.) sem dönthet arról, hogy a lekörözött autóknak vissza kell venniük a körüket. Mindez a versenyigazgató megítélésén múlik – húzta alá Brawn.

A királykategória protokollja szerint az említett két csapatfőnöknek egyébként sem volt joga a versenyigazgatónak üzengetni a rádión keresztül, hiszen az erre fenntartott csatornán a csapatmenedzserek kommunikálhatnak Masival. A Red Bullnál Jonathan Wheatley, a Mercedesnél Ron Meadows tölti be ezt a szerepet. A verseny hevében azonban belekontárkodtak a versenyigazgató munkájába, akinél egy alkalommal betelt a pohár, ezért visszaszólt Wolffnak, hogy itt éppen autóversenyzés zajlik.

Borítókép: Christian Horner (Fotó: EPA/Andrej Isakovic)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.