A konstruktőri vb-címet vasárnap elhódító Mercedesnél nehezen fogadták el, hogy pilótájuk, helyett (Red Bull) nyerte meg az egyéni pontversenyt, ezért mintegy utolsó hajszálba kapaszkodva két óvást is benyújtottak az Abu-Dzabi Nagydíj leintése után.
De hiábavaló volt minden igyekezetük, a Nemzetközi Automobil-szövetség ugyanis a felek meghallgatása után elutasította a Mercedes mindkét óvását, így már nincs veszélyben Max Verstappen győzelme és a bajnoki címe sem.
A biztonsági autós időszak alatt a német istálló két szabálytalanságot is felfedezett. Úgy látták, hogy a safety car mögött autózva a Verstappen egy alkalommal megelőzte az éllovas Hamiltont, ami a szabályok szerint nem megengedett. A Red Bull azzal érvelt versenyzőjük mellett, hogy Verstappen tulajdonképpen nem előzte meg a britet, csupán mindkét autó gyorsított, majd lassított, valamint a biztonsági autós szakaszok alatt „milliószor” előfordult, hogy az egyik pilóta a másik mellé hajtott, majd visszahúzódott mögé.
Ez volt az egyik óvás tárgya:
A versenybírók ez esetben arra jutottak, hogy a holland versenyző bár nagyon rövid időre bement Hamilton mellé, de aztán mindkét autó gyorsított, majd lassított, és Verstappen visszahúzódott riválisa mögé, a biztonsági autós időszak befejeződésekor már nem volt előtte.
A másik vétket maga a versenyigazgatóság követte el a Mercedes szerint. Toto Wolffék nem értették, hogy az újraindítás előtt miért csak egyes lekörözött pilóták – nevezetesen azok, akik a két bajnokaspiráns között autóztak – vehették vissza a körüket, míg a többi versenyző nem. A sportszabályzat szerint ugyanis a lekörözött autóknak meg kell előzniük a versenyben vezetőt és a biztonsági autót az újraindítás előtt.
A németek úgy vélekedtek, két ponton is hibázott az FIA, mivel a sportszabályzat 48.12-es pontjában a „lekörözött autók” kifejezés az összes lekörözött autóra vonatkozik, nem pedig csak a versenyigazgatóság által kiválasztottakra. Ezenfelül szintén a 48.12-es szabály mondja ki, hogy miután csak az azt követő körben hagyhatja el a pályát, hogy a lekörözött pilóták elmentek a safety car mellett, így a versenyt nem az 57., hanem az 58., utolsó körben kellett volna újraindítani – írja a Motorsport.com.
A Red Bull azzal érvelt, hogy a „bármely” szó nem ugyanazt jelenti, mint a „minden”, valamint a sportszabályzat 48.13. cikke kimondja, hogy a „Safety Car in this lap” jelzés azt jelzi, hogy az adott kör végén be fog hajtani a bokszutcába a safety car.
Emiatt a 48.13. cikk „felülírja” a 48.12. cikket. A Red Bull továbbá úgy tartja, hogy ha az összes lekörözött autó megelőzte volna a mezőnyt [összesen nyolc, amelyből öt számára engedélyezték az előzést], az nem változtatta volna meg a verseny kimenetelét.
A versenyigazgató (jelen esetben Michael Masi) álláspontja szerint a 48.12-es cikkely azon versenyautók elmozdítására vonatkozik, amelyek „beleavatkoznának” az élmezőnyben zajló küzdelembe. A 48.13-as cikkely ezen elv alapján lett alkalmazva. A versenyigazgató hozzátette, a csapatok régóta megegyeztek abban, hogy amennyiben lehetséges, mindenképp úgy kívánják, hogy a verseny zöld zászló mellett érjen végett (ne pedig a safety car mögött).
Összességében a versenybírók szerint annak ellenére, hogy a 48.12-es cikkelynek „nem minden elemét” alkalmazták a futam alatt, azzal, hogy már kirakták a „Safety Car in this lap” jelzést, elkötelezték magukat a verseny újraindítása mellett.
A stewardok elutasították a Mercedes azon kérelmét is, hogy az ügy orvoslásaként hivatalos végeredményt az utolsó előtti kör alapján hirdessenek, mivel ez szerintük alaptalanul rövidítette volna le a versenytávot.
A német istálló nem nyugodott bele az ítéletbe, s vasárnap este jelezte fellebbezési szándékát a döntéssel kapcsolatban. Ezután a Mercedesnek 96 órája van eldönteni, hogy valóban fellebez-e.
Borítókép: Max Verstappen a dobogón Abu-Dzabiban (Fotó: EPA/Ali Haider)