Sainz kifakadt, de Verstappen és Norris is kritizálja a bírákat

Senki sem volt elégedett a versenyigazgatóság ténykedésével a Formula–1-es Ausztrál Nagydíj után. A rekordot jelentő három piros zászló és az értelmetlen lezárás is borzolta a kedélyeket. Carlos Sainz járt a legrosszabbul, és hiába próbálta, nem tudta visszafogni magát.

Magyar Nemzet
2023. 04. 03. 15:22
RUSSELL, George; VERSTAPPEN, Max
Melbourne, 2023. április 02. A második rajtkockáról indult George Russell, a Mercedes brit versenyzõje (b) és Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzõje a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Ausztrál Nagydíján az Albert Park versenypályán Melbourne-ben 2023. április 2-án. Russell motorhiba miatt feladta a versenyt. MTI/EPA/AAP/James Ross Fotó: MTI/EPA/AAP/James Ross
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös rekordot hozott a Formula–1-es Ausztrál Nagydíj. A vasárnapi futamot háromszor is megszakították piros zászlóval, hasonlóra még egyetlen versenyen sem volt példa a sorozat 1950 óta íródó történetében. A csúcs azonban minimum kétes értékű, a pilóták értetlenül állnak a versenyigazgatóság döntései előtt. Carlos Sainz és Lando Norris is kritikával élt a futam után, a Haas csapat óvást is benyújtott.

SAINZ, Carlos
Carlos Sainz valamennyi piros zászlóval rosszul járt (Fotó: MTI/EPA/AAP/James Ross)

Először a vasárnapi futam kilencedik körében, Alexander Albon balesete után szakították meg piros zászlóval a versenyt, majd az 56. körben, Kevin Magnussen kiesése után. Az ezt követő rajt azonban teljes káoszt hozott, egy perc sem telt bele, mire már ismét lengett a piros zászló.

– Az egész piros zászlózás kapcsán az az érzésem, hogy csak a show miatt van. Eljöttünk egészen Ausztráliáig, keményen dolgoztunk, mentünk ötvenhat kört tökéletesen, és mert ők show-t akarnak, lehetsz balszerencsés, és hirtelen mindent elvesznek tőled. Szerintem ezt kicsit át kéne gondolni – mondta Lando Norris, a McLaren brit versenyzője, aki ebben az esetben jól járt. Magnussen balesete előtt csak a nyolcadik helyen haladt, végül hatodikként zárta a versenyt.

Szintén kritikus volt a világbajnoki címvédő Max Verstappen (Red Bull), aki megnyerte a vasárnapi futamot.

– Nem gondolnám, hogy szükség lett volna a második piros zászlóra. Szerintem megoldhatták volna egy virtuális biztonsági autóval, vagy legrosszabb esetben egy biztonsági autóval. Szerintem sok versenyzőt összezavart, miért volt szükség a piros zászlóra.

Az Origó elemzéséből kiderül, hogy az első két piros zászló után hamar újraindították a versenyt, ami arra utal, hogy valóban elég lett volna a biztonsági autót bevetni. Valószínű, hogy Norrisnak van igaza, amikor a show-ról beszél. Kétségtelenül látványosabb, ha az autóverseny valódi versengéssel, s nem a biztonsági autó mögötti vonatozással ér véget.

A húzás azonban balul sült el: a harmadik állórajt, amely egy kétkörös versenyt vezetett volna fel, több balesetet is hozott. A kívánt show helyett ezúttal teljesen indokolt piros zászló, majd egy értelmetlen és kínos, biztonsági autó mögötti befejezés következett, amivel vissza is állították az újraindítás előtti sorrendet, meg nem is.

Carlos Sainz nem finomkodott

A Ferrari spanyol versenyzője, Carlos Sainz az első piros zászlóval is rosszul járt, a negyedik helyét azonban azzal veszítette el, hogy öt másodperces időbüntetést kapott, amiért az utolsó éles rajtnál kiforgatta honfitársát, Fernando Alonsót (Aston Martin). Sainz először nem is akart nyilatkozni, nehogy azzal is bajba sodorja magát, de végül csak kibukott belőle:

Ez a legigazságtalanabb büntetés, amit életemben láttam

A spanyol nem fejtette ki, hogy pontosan mire gondol, de több lehetséges magyarázat is lehet rá. Az öt másodperces büntetés jelen esetben irreálisan súlyos következményekkel, nyolc pozíció, tizenkét világbajnoki pont elvesztésével járt. Mindeközben a harmadik rajtnál legalább ugyanakkora hibát elkövető, Nyck de Vriest (Alpha Tauri) kiütő Logan Sargeant (Williams) esetét még csak nem is vizsgálták a felügyelők.

A sértett Alonso is túl szigorúnak találta Sainz büntetését, bár lehet, hogy nem lett volna ennyire elnéző honfitársával szemben, ha az ütközés következményeit neki is el kell szenvednie. A szabályok értelmében azonban Alonso visszakapta az újraindítás előtti harmadik helyét, hiába óvott a Haas istálló, amely a káosz után kialakult sorrend megtartását és Nico Hülkenberg hosszú F1-es karrierjének első dobogóját remélte a lépéstől.

Miközben azonban a kiforgatott Alonso és csapattársa, a harmadik rajt után nagyot bakizó Lance Stroll visszakapta a helyét a sorban – sőt, utóbbi Sainz büntetésének köszönhetően egy helyet még előre is lépett –, a biztonsági autós záró kör miatt ez nem történt meg az Alpine versenyzőivel, akik egymással ütköztek, noha a második piros zászló előtt Pierre Gasly és Esteban Ocon is pontszerző helyen állt.

Van tehát miről beszélni az ausztráliai események után. Igaz, a hosszú, négyhetes szünet előtt alighanem éppen ezt akarta a Formula–1 vezetése.

Borítókép: Három éles állórajtot is láthattak a nézők (Fotó: MTI/EPA/James Ross)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.