Kíváncsi, melyik pártot támogatja kedvenc sztárja?

Mit keres Lady Gaga egy kampányeseményen, illetve miért készít politikai videót a színész John Voight, Angelina Jolie édesapja? Bármilyen különös is, a válasz a politikai szocializációban keresendő. Az emberek politikához való viszonyát az amerikai elnökválasztás kapcsán a Lounge Group itthon és az Egyesült Államokban készített reprezentatív felmérésének eredményeivel mutatjuk most be. A magyar kutatásnak ugyanis az amerikai sajtóban is nagy visszhangja van.

Magyar Nemzet
Forrás: Lounge Group2020. 11. 16. 7:00
null
Az internetes médiumokon számos híres amerikai színész hangot adott politikai nézeteinek Forrás: PEXELS
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet-e egy sztárnak vagy influenszernek nyilvános politikai véleménye? – tette fel többek között ezt a kérdést is a Lounge Group magyar marketingkommunikációs cégcsoport két országot felölelő, reprezentatív kutatása. Az elemzés az amerikai elnökválasztás apropóján tekintette át a politikához fűződő viszonyulásokat, az Egyesült Államok mellett Magyarországon is megkérdezett választópolgárok körében.

Annak, hogy egy híres ember reklámokban szerepel, esetleg maga készít promóciós anyagot egy-egy termékről vagy szolgáltatásról, óriási hagyománya van az USA-ban és itthon is.

Színészek, sportolók, rendezők, zenészek vagy éppen az elmúlt években népszerűvé váló influenszerek adják hitelességüket a népszerűsítéshez. Eltérő azonban a helyzet, ha a politikáról, közéleti kérdésekről van szó, ami a most lezajlott amerikai elnökválasztás során is jól látszott. A magyarok közül minden második ember elfogadhatatlannak tartja, ha kedvenc hírességük politikai véleményt fogalmaz meg nyilvánosan. A tengerentúlon azonban akár a legnagyobb hollywoodi sztárok is politikai kérdések és szereplők mellé álltak a mostani kampányban. Sokan közülük a közösségi médiában is rendszeresen posztoltak kedvenc elnökjelöltjükről, illetve buzdították követőiket, rajongóikat is a szavazásra. Külön érdekes adat, hogy az elnökválasztás előtt azon amerikai válaszadók, akik követik és fontosnak tartják a sztárok és influenszerek véleményét, 80 százalékban jelezték, biztosan le is adnák szavazatukat.

Az internetes médiumokon számos híres amerikai színész hangot adott politikai nézeteinek
Fotó: PEXELS

Joe Biden demokrata jelölt kampánya során például Lady Gaga és John Legend a kampányeseményeken is felszólalt, de Taylor Swift és Ariana Grande is támogatásáról biztosította a végül győztesként befutó egykori szenátort. John Legend egy Ray Charles- dallal ünnepelte Biden vezetését a hagyományosan republikánus Georgia államban. Jennifer Lopez egy matricát magára ragasztva szelfizett és buzdított szavazásra, de Cher is megosztotta voksolását követőivel, míg Lady Gaga legemlékezetesebb ruhakölteményeit gyűjtötte egy posztba az elmúlt évtizedből. Voltak celebek a választási eredmények miatti pillanatnyi örömüket is nyilvánosan megosztották: Jennifer Lawrence például Twitter- videóban mutatta be, ahogy örömében – és pizsamában – kiabálva rohan ki az utcára. Donald Trump republikánus elnök mellett kampányolt posztjaiban Kid Rock, aki a leköszönő elnök egyik rendezvényén is fellépett, miután korábban a Fehér Házban meglátogatta a politikust, sőt, közösen golfoztak is egyet. Jon Voight már tavaly májusban kétrészes videóban osztotta meg, hogy miért gondolja, hogy Lincoln óta Trump volt a legnagyobb elnöke országának, de azóta is rendszeres Twitter-posztokban állt ki republikánusok és a konzervatív értékek mellett. A legfiatalabb Baldwin-testvér, Stephen pedig még saját bátyját, Alec-et is kritikával illette televíziós Trump-paródiái miatt, illetve számos kampányeseményen lépett fel előadóként.

„A példákból is látszik, hogy az Egyesült Államokban a sztárok és a politikusok világa mennyire összefonódik, és teljesen elfogadott, hogy a hírességek állást foglalnak. Kutatásunk szerint ráadásul az USA-ban minden ötödik ember szavazatára hatással is van az ismert emberek politikai véleménye. Itthon azonban teljesen más a helyzet, a választók többsége nemcsak nem várja el, hanem egyenesen el is utasítja, hogy kedvenc celebje vagy influenszere állást foglaljon politikai kérdésekben. Ennek megfelelően általánosságban, némely kivételektől eltekintve nem is jellemző, hogy hazánkban politikai vagy közügyek mellé állnának a popkultúra szereplői. Mindez az alapvető politikai szocializációs különbségekből adódik. Azt is mondhatnánk, hogy a politika sok esetben tabunak számít ma Magyarországon” – mondta Szabó Zsófia a Lounge Group kutatási divízióvezetője.

A különbség oka a politikai szocializációban keresendő.

Az amerikaiak már fiatalabb korukban is rendszeresen tájékozódnak politikai kérdésekről. A politikailag aktív amerikai lakosok 83 százaléka rendszeresen tájékozódik, követi a belpolitikai, közéleti közügyekkel kapcsolatos híreket. A politikailag aktív magyaroknál ez az arány nem éri el a 60 százalékot a Lounge Group kutatása szerint. Még nagyobb a különbség a fiataloknál: itthon a 18–29 éveseknek csupán harmada figyeli a közéletet rendszeresen, amerikai kortársaiknak azonban 70 százaléka tesz így.

„A fiatalok érdeklődése és a családokban zajló politikai információcsere az elmúlt öt évben erősödött fel az Egyesült Államokban” – hangsúlyozta Lukóczki Gábor, a köztelevízió amerikai tudósítója. „A közélet az iskolákban is beszédtéma, szinte mindenki nyíltan vállalja véleményét, akár a közösségi médiában is” – tette hozzá.

A politikához való viszonyt szemlélteti az is, hogy a közélet már egészen kis korban megjelenik az amerikaiak életében.

A függetlenség napján például Washingtonnak öltöznek a gyerekek, itthon hasonló bevonódás gyakorlatilag elképzelhetetlen. Amerikában és itthon is megfigyelhető, hogy minél idősebb lakossági csoportról beszélünk, annál nagyobb az érdeklődés a politika iránt. A magyaroknál azonban sokkal nagyobb a különbség a politikai tartalmakkal kapcsolatos nyitottság terén a fiatalabbak és az idősebbek között.

Az Egyesült Államokban 2020. szeptember 5-7. között, 2000 fő bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány készítette 2020. október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív a magyar lakosságra. A kutatási eredményeket az USA legnagyobb hírügynöksége, az AP is szemlézte. A Lounge Group kutatását közlő tekintélyes amerikai lapok és portálok – köztük a Yahoo Finance és Marketwatch – havonta több mint százmillió olvasóhoz juttatják el a híreket.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.