Negyven évvel ezelőtt mutatták be a Jankovics Marcell-féle Fehérlófiát

Negyven évvel ezelőtt mutatták be Jankovics Marcell animációs remekművét, az avar, hun és magyar eredetmondák szimbólumaiból építkező Fehérlófiát – írja az Origó.

Forrás: origo.hu2021. 11. 01. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évtizedekkel az intézményesített rajzfilmgyártás előtt, 1939-ben, a magyar animáció egyik úttörőjének, a kecskeméti festő, grafikus, rajztanár – és „ősrajzfilmes” – Mátis Kálmán (1903–1960) felvetése volt, hogy a valaha kibontakozó hazai rajzfilmgyártásnak elsősorban a magyarok (és testvérnépek) mondavilágából és a szépirodalom által már művészi rendbe foglalt legendáiból kellene ihletet merítenie.

E gondolat első számú megvalósítója kétségkívül az idén elhunyt Jankovics Marcell volt, aki az első magyar egész estés rajzfilm rendezőjeként magas művészi színvonalon jelenítette meg Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeményét (János vitéz, 1973) – s annak lehengerlő fogadtatását követően jóformán egész életművét a magyar kultúrkincs – főként a népmesei és szépirodalmi örökség, valamint a nemzeti történelem mondavilágának – érzékletes feldolgozása határozta meg: Magyar népmesék (1977-2012), Fehérlófia (1981), Mondák a magyar történelemből (1986–1988), Ének a csodaszarvasról (2002), Az ember tragédiája (2011), Toldi (2021). 

A gazdag életmű (és vele együtt a magyar egész estés rajzfilmgyártás) ékköve Jankovics Marcell második animációs játékfilmje, a negyven évvel ezelőtt bemutatott, szimbólumaiban rendkívül összetett, álom- vagy még inkább látomásszerű Fehérlófia, amelyben az Ősanya, a fehér ló ember alakú, de emberfeletti erejű fia, Fanyűvő leereszkedik az alvilágba és legyőzi a természet rendjét fenyegető három sárkányt, kiszabadítva a három királykisasszonyt, Ősz-, Tavasz- és Nyárszépét.

A Fehérlófiához – az Arany László által szépirodalmi igénnyel meg- és átörökített – avar, hun és magyar mesék és eredetmondák szolgáltak kiindulópontul, miközben az ősi történet érzékletesen jeleníti meg a modern kori történelmet és civilizációs problémákat – olyannyira, hogy a zárlatban előrevetíti az urbanizációval járó környezetszennyezés katasztrófáját is: a szmogfekete nagyvárosi kulissza mögött sétáló sárkányölő főhős napkoronájára sűrű füstfelhő vet komor árnyékot.

A teljes cikket ITT érheti el. 

Kiemelt kép: YouTube/Képernyőfotó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.