A világ, mint műhely
Moholy-Nagy László (1895–1946) élete a XX. század történelmi viharai közepette bontakozott ki. Magyarországról indult, majd a weimari Németország, a Bauhaus, London és végül Chicago felé vezetett útja. Ahogy André Kertész vagy Robert Capa, ő is globális játszótérként tekintett a világra. Képeken és formákon keresztül gondolkodott, mindig új megoldásokat keresve.

A Centre Pompidou 1995–96-os, valamint a New York-i Guggenheim Múzeum 2016-os retrospektív kiállításai után most a párizsi Le Minotaure galéria dolgozza fel életművét. A művész egyúttal szerepel a genfi Művészeti és Történeti Múzeum „El Lissitzky és az orosz avantgárd” című tárlatán is. Egyetlen műve is korszakot jelez.
A képek születése
Weisz László 1895. július 20-án született Bácsborsód településen, ugyanabban az évben, amikor a mozi is elindult. Apja korai halála után édesanyja egyedül nevelte három gyermekét. A család később Moholon, a mai Szerbia területén telepedett le, Gusztáv Nápolyi ügyvéd, nagybácsi támogatásával. Művésznevét – Moholy-Nagy – e gyökerekből alkotta.

Szegeden kezdett verset írni, majd jogot tanult, amit az első világháború megszakított. A fronton megsebesült, és a lábadozás ideje alatt kezdett rajzolni. Ekkor döntötte el, hogy művész lesz. Ekkor vette fel hivatalosan is a Moholy-Nagy László nevet.
Berlin, Bauhaus, Lucia
1919-ben, a Tanácsköztársaság bukása után Bécsbe, majd Berlinbe költözött. Az avantgárd köreiben mozgott, Kassák Lajoshoz hasonlóan. Berlinben találkozott a konstruktivizmus és a De Stijl hatásaival, Jean Pougnyval és Hans Arppal. Első felesége, Lucia Schulz író és fotográfus ösztönzésére dadaista fotogramokat és grafikus kompozíciókat alkotott.

Ezek az alkotások hatására meghívták a weimari Bauhausba. Walter Gropius utódot keresett Paul Klee helyére – Moholy-Nagy ideális jelölt volt. A Bauhausban a technika és a művészet találkozásában bontakoztatta ki tehetségét. Fotográfiája költői volt: fekete-fehér képekben rögzítette a világ szépségeit.
Műfajok határán